ماهی تیلاپیا بخوریم یا نخوریم؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #87888
    s.shahemi
    مشارکت کننده

    یک متخصص تغذیه و رژیم غذایی به بررسی فواید و مضرات مصرف ماهی تیلاپیا پرداخت.

    دکتر کوروش جعفریان در گفت‌و‌گو با آنا در مورد شایعات منتشر شده در خصوص مصرف ماهی «تیلاپیا» گفت: تیلاپیا یک ماهی است که در شرایط خاصی رشد می‌کند. این ماهی سرشار از پروتئین است به همین دلیل مصرف آن از نظر تغذیه مناسب است اما به دلیل اینکه سطح اسید چرب امگا 3 این ماهی بسیار پایین است و میزان بالایی امگا 6 دارد مصرف آن تنها یکبار در هفته توصیه می‌شود.

    وی افزود: مردم طی روز با مصرف مواد غذایی مختلف میزان بالایی امگا 6 دریافت می‌کنند اما متاسفانه میزان امگا 3 دریافتی آنها بسیار پایین است به همین دلیل متخصصان تغذیه مصرف هفته‌ای 2 بار ماهی را به همه توصیه می‌کنند اما چون تیلاپیا منبع مناسبی برای امگا 3 شناخته نشده است بنابراین این نوع ماهی نمی‌تواند کمبود امگا 3 را جبران کند.

    این متخصص تعذیه و رژیم غذایی با توجه به نگرانی برخی متخصصان تغذیه نسبت به مصرف ماهی تیلایا گفت: تیلاپیا یک ماهی همه چیز‌خوار است بنابراین این نگرانی وجود دارد که این ماهی حتی از فاضلاب و لجن‌ها نیز تغذیه کند اما باید گفت این ماهی دارای قسمت تجزیه در انتهای بدن است که می‌تواند این مواد را تجزیه و دفع کند بنابراین چندان جای نگرانی وجود ندارد.

    جعفریان در ادامه افزود: رشد سریع این ماهی یکی دیگر از دلایل افزایش تمایل مردم به مصرف است که این مساله نیز تا حدودی دغدغه‌ها را کاهش می دهد زیرا به علت رشد سریع نمی‌تواند در آب‌ها بماند و مواد مضر را مصرف کند.

    این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه برخی باورها نیز مبنی بر این است که مضرات مصرف این ماهی همانند مضرات استفاده از همبرگر است گفت: ماهی تیلاپیا یکی از پرطرفدار‌ترین ماهی در دنیا و کشور ما است بنابراین یک بازار رقابت را با سایر پرورش دهندگان ماهی ایجاد می‌کند به همین دلیل نمی‌توان این مساله را به راحتی پذیرفت و از طرف دیگر باید توجه داشت مصرف ماهی همیشه به مردم تاکید شده است و بیان چنین گفته‌ای موجب می‌شود که مردم مصرف همبرگر و فست فود ها را افزایش دهند که این مساله بسیار خطرناک است هم چنین نباید فواید پروتئینی «تیلاپیا» را فراموش کرد.

    وی در پایان با بیان اینکه پرورش این ماهی در آب‌های آزاد به طبیعت و سایر ماهی‌های دیگر آسیب می رساند گفت: تیلاپیا موجب اشغال مکان‌های تخم‌ریزی دیگر آبزیان می‌شود و رفتار تهاجمی در مقابل گونه‌های بومی دیگر دارد به همین دلیل پرورش آن در آبهای آزاد توصیه نمی‌شود.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.