ليمو؛ هم ترش و هم شيرين

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #67199
    کاربر عادی
    مشارکت کننده

    ليمو شيرين و معده
    مصرف ليمو شيرين براي مبتلايان به درد معده و ورم معده بر خلاف تصور عموم، مفيد است و مصرف روزانه يک عدد آن در اين افراد ضروري است.

    متخصصان تغذيه مي گويند: ليموشيرين اگر برش بخورد و در معرض هوا قرار گيرد، طعم آن تلخ مي‌ شود که علت اصلي آن ليمونين و نارنجين موجود در اين ميوه هستند که با اکسيژن هوا ترکيب شده و باعث تلخي آن مي ‌شوند.

    در طب سنتي از ليمو شيرين به عنوان ميوه ‌اي خنک و مفيد در رفع التهاب و تشنگي نام برده مي شود.

    مزيت ليمو شيرين در مقايسه با پرتقال در اين است که با کالري کمتري نسبت به پرتقال، همان مقدار ويتامين را به بدن مي ‌رساند.

    ويتامين موجود در ليمو شيرين ماده اي پيشگيري کننده در سرطان است و براي مبتلايان به ناراحتي معده مفيد است؛ معمولا توصيه پزشکان به افراد مبتلا به زخم و ورم معده و يا ساير بيماري ‌هاي گوارشي، قطع مصرف هر گونه ميوه و سبزيجات خام است. زيرا به علت افت کارايي معده، اين افراد توانايي هضم فيبر موجود در اين مواد را ندارند و متعاقب مصرف ميوه و سبزي خام، دچار درد معده ي شديد مي ‌شوند. اما بررسي ‌هاي مکرر نشان مي دهد مصرف ليمو شيرين نه تنها براي افراد مبتلا به معده درد مُضر نيست بلکه به ترميم هر چه سريع‌ تر معده نيز کمک مي‌ کند و مصرف روزانه يک عدد ليمو شيرين در مبتلايان به ناراحتي معده ضروري است.

    ليموترش و سرگيجه

    ليمو ترش سرگيجه را رفع مي ‌کند و اگر با کمي عسل مصرف شود، موجب آرامش مي‌ شود و دلشوره را بر طرف مي ‌کند.

    مرتضي صفوي متخصص تغذيه مي گويد: ليموترش سرشار از ويتامين C و پتاسيم است و از بيماري اسکوربوت جلوگيري مي ‌کند.

    قندها، پلي ساکاريد، اسيد‌هاي عالي، چربي، کاراتنوئيد‌ها، ويتامين ‌هاي A، B1، B2، B3، مواد معدني، فلاونوئيد‌ها، ليمونوئيد‌ها و اسانس از ترکيبات موجود در آب ليمو است.

    مهم ‌ترين اسيد‌هاي عالي ليمو ترش اسيد‌سيتريک است که 10 درصد آب ليمو را تشکيل مي ‌دهد و همچنين 2 درصد سيترات کلسيم و پتاسيم در آب ليمو وجود دارد.

    ليمو ترش:

    * از خون ريزي جلوگيري مي ‌کند،
    * موجب افزايش مقاومت بدن مي ‌شود،
    * از عفونت‌ ها جلوگيري مي ‌کند،
    * براي قرقره کردن گلو مناسب است،
    * آنتي ‌اکسيداني قوي دارد.

    نقش ويتامين C در بدن خنثي کردن نيتروزامين ‌ها است و پکتين موجود در ليمو ترش موجب کاهش کلسترول بد خون مي ‌شود که براي بيماران قلبي و عروقي و کم کردن عوارض بيماري بسيار مفيد است.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.