ليست سياه محصولات لاغري

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #70542
    susan
    مشارکت کننده

    بازار توليد و فروش قرص‌هاي لاغرکننده در بسياري از کشورها به ويژه کشورهاي اروپايي مثل فرانسه زير نظر و کنترل است. برخلاف آن در بسياري ديگر از کشورها مثل آمريکا توجهي به آن نمي‌شود. نتيجه آن که بسياري از قرص‌هاي لاغري به صورت غيرقانوني توليد شده و توسط اينترنت يا ماهواره به فروش مي‌رسند. براي کاهش ميزان خطرات و آسيب‌هاي ناشي از مصرف خودسرانه اين نوع داروها، سازمان غذا و داروي آمريکا در دسامبر 2008 فهرستي از 60 نوع داروي لاغري که حاوي مواد فعال غيرمجاز دارويي مثل سيبوترامين، ريموندابانت، فنيتويين و فنولفتاليين بودند و مي‌توانستند مسبب بروز ناراحتي‌هاي قلبي‌عروقي شوند، منتشر کرد.

    آن‌لاين قرص لاغري نخريد!
    متخصصان به شدت خريد قرص‌هاي لاغري از طريق اينترنت و ماهواره را نهي مي‌کنند. درواقع هيچ‌گونه کنترلي روي اين محصولات وجود ندارد و حتي هيچ يک از آنان را نمي‌توانيد در مراکز معتبر و داروخانه‌ها بيابيد. بسياري از اين داروها سمي بوده و مي‌توانند عوارض مخرب بر کليه‌ها و کبد بگذارند و حتي به مرگ مصرف‌کننده منجر شوند.

    گول قرص‌هاي مدر را نخوريد
    قرص‌هاي ادرارآور سبب حذف آب بدن شده و به دروغ به فرد القا مي‌کنند که وزن کم کرده است. حقيقت اين است که نه تنها اين قرص‌ها سبب لاغري نمي‌شوند چون اساسا تاثيري بر چربي‌ها نمي‌گذارند، بلکه مي‌توانند سبب بروز کمبودهاي بسياري در بدن از جمله کمبود پتاسيم و بروز تغييراتي در ريتم ضربان قلب و ديگر ناراحتي‌ها شوند. در ضمن در فعاليت کليه‌ها نيز تغييراتي ايجاد کرده و مي‌توانند مسبب نارسايي کليه شوند. قبل از مصرف اين نوع از داروها حتما با پزشک خود مشورت کنيد.

    چيزي را جايگزين غذا نکنيد
    امروزه برخي مواد غذايي جايگزين غذاها شده‌اند. در حقيقت خود اين جايگزين‌ها نيستند که مي‌توانند مشکل‌آفرين باشند، بلکه نحوه استفاده از آنهاست. اگر روي بسته‌بندي قيد شده حداکثر مدت مصرف 5 روز، استفاده 15 روزه از جانشين‌ها براي دستيابي به نتيجه بهتر اشتباه است و مي‌تواند درنهايت سبب بروز انواع ناراحتي‌ها از جمله هيپوگليسمي شود. جانشين کردن مواد غذايي با برخي جانشين‌کننده‌هاي رژيمي بهتر از نخوردن است اما به لاغري دايم کمکي نمي‌کند. تنها باعث مي‌شود براي مدتي ميل و علاقه خود به مصرف موادغذايي را از دست بدهيد.

    مکمل‌هاي غذايي کنترل نمي‌شوند
    مکمل‌ها به صورت کپسول، قرص يا شربت در بازار موجودند اما از آنجا که مکمل‌ها قرص نيستند، مي‌توان آنها را بدون تجويز پزشک هم خريداري کرد. در ضمن مکمل‌ها به راحتي توليد و وارد بازار مي‌شوند و ميزان نظارت بر آنها بسيار پايين است. در سال 2002، يک موسسه نظارتي آمريکايي حدود 700 شرکت توليدکننده مکمل‌هاي غذايي را زير نظر گرفت و از ميان 4 هزار مکمل انتخاب شده معلوم شد 60 درصد برچسب نداشته و ترکيبات آنها مشخص نيست. نبايد فراموش کرد که تنها هدف از مصرف مکمل‌ها جبران کمبود ويتامين‌ها و مواد معدني در بدن است. در صورتي که بدون تجويز پزشک اقدام به خريد مکمل‌ها مي‌کنيد، حتما توجه داشته باشيد که روي بسته‌بندي فهرست ترکيبات و نحوه صحيح مصرف قيد شده باشد.

    چند دارو را با هم مصرف نکنيد
    آيا فکر مي‌کنيد با مصرف هم‌زمان چند داروي لاغرکننده، سريع‌تر لاغر مي‌شويد؟ خير. توصيه مي‌کنيم قبل از مشاوره با پزشک به چنين کاري دست نزنيد زيرا مي‌تواند براي سلامت شما بسيار خطرناک باشد. نکته ديگر اينکه دو برابر کردن دوز يک داروي لاغري به منظور سريع‌تر لاغر شدن کار بي‌فايده‌اي است. به عنوان مثال قرص‌ لاغري Alli® مي‌تواند سبب کاهش 5 درصدي وزن شما طي 3 ماه شود. با بالا بردن دوز مصرف شما نمي‌توانيد طي 3 ماه 10 درصد از وزن خود را کاهش دهيد. اين موضوع نه تنها شدني نيست، بلکه مي‌تواند عواقبي همچون اسهال شديد و کاهش آب بدن را به همراه داشته باشد.
    در هنگام خريد دقت کنيددر ماه نوامبر 2008 خانمي در اثر مصرف قرص لاغري Best Life® فوت کرد. اين دارو به صورت غيرقانوني در فرانسه به فروش مي‌رسيد و حاوي سيبوترامين بود. استفاده از اين مولکول که در قرص لاغري Sibutral هم وجود دارد در ايتاليا در سال 2002 به دنبال فوت دو نفر ممنوع اعلام شد. در ژانويه 2009 داروي غيرقانوني ديگري به نام Venom Hyper Drive در فرانسه ضبط شد. در اين دارو نيز مولکول سيبوترامين وجود داشت که مسبب اصلي افزايش فشار خون، سردرد، لکنت زبان و افزايش ضربان قلب در مصرف‌کنندگان بود. در زير به برخي داروها که به صورت غيرقانوني به فروش مي‌رسند و عوارض ناخوشايندي دارند، اشاره مي‌کنيم.

    ايزومريد و پوندرال
    ايزومريد يک داروي کاهنده اشتها است که طي چند سال گذشته غوغايي به پا کرده است. اين دارو در سال 1985 ميلادي به عنوان يک داروي لاغرکننده تجاري شد و در سال 1994 ميلادي اولين قرباني خود را گرفت. زن جواني بعد از مبتلا شدن به فشارخون بالاي ريوي نياز به پيوند ريه و جراحي قلب پيدا کرد. در سال 1997 ميلادي مشخص شد که اين دارو مي‌تواند سبب بروز مشکلات قلبي شديد شود. داروي مشابه ديگر به نام پوندرال نيز در همين زمان مورد بررسي قرار گرفت و مشخص شد که مي‌تواند سبب بروز ناراحتي‌هاي قلبي‌عروقي باشد. در پي اين تحقيقات فروش و توليد اين دو دارو در فرانسه ممنوع شد اما هنوز هم مي‌توان نمونه‌هايي از آنها را در اينترنت خريداري کرد.

    داروهاي لاغري با پايه هورمون‌هاي تيروييدي
    در سال 2006 ميلادي، 15 نفر در پي مصرف قرص‌هاي لاغري با پايه برخي هورمون‌هاي تيروييدي بستري شدند و يکي از آنان جان سپرد.
    امروزه توليد و به فروش رساندن داروهاي لاغري با پايه هورمون‌هاي تيروييدي در بسياري کشورها از جمله فرانسه ممنوع است اما هنوز مي‌توان نمونه‌هايي از آنها را در اينترنت خريداري کرد. اين نوع داروها گر چه سبب لاغري مي‌شوند اما احتمال ابتلا به ناراحتي‌هاي قلب را به شدت بالا مي‌برند و باعث مي‌شوند ضربان قلب که به طور نرمال 70 تا 80 ضربه در دقيقه است، به تدريج به 110 تا 120 ضربه برسد.

    داروهاي لاغري با پايه آمفتامين
    آنورکس، مودراتان، دينيتل، اينسيتال و … داروهاي کاهنده اشتها با پايه آمفتامين هستند که از سال 1999 ميلادي تاکنون توليد و به فروش رساندن آنها ممنوع شده است. با اين حال هنوز هم به صورت غيرقانوني به فروش مي‌رسند. اين داروها سبب افزايش فشار عروق ريوي و بروز ناراحتي‌هاي قلبي‌عروقي شده و در ضمن اعتيادآورند!

    داروهاي لاغري حاوي افدرين
    توليد و فروش داروي لاغري Therma Power در سال 2008 ميلادي ممنوع اعلام شد. درواقع اين دارو حاوي ترکيبي به نام افدرين است که از گياه افدرا استخراج شده و مي‌تواند سبب بروز ناراحتي‌هاي قلبي، افزايش فشارخون و افزايش ضربان قلب شود و حتي کشنده باشد. اين دارو هنوز هم در بسياري از عطاري‌ها به شکل غيرقانوني به فروش مي‌رسد.

    Alli وXenical
    داروي Alli و Xenical اولين نوع از داروهاي لاغري هستند که فروش آنها در سال 2009 ميلادي در فرانسه آزاد شد. اين دو دارو حاوي ترکيبي به نام Orlistat هستند که سبب کاهش جذب چربي در بدن مي‌شود. متاسفانه اين ترکيب نيز بي‌ضرر نبوده مي‌تواند سبب افزايش ميزان چربي در ادرار 24 تا 48 ساعت بعد از مصرف شود. کاهش جذب چربي سبب کاهش جذب ويتامين‌هاي محلول در چربي مثل A، D، E و K مي‌شود و مي‌تواند در بدن کمبود ايجاد کند. حتي براي مصرف اين دارو نيز که هنوز فروش و توليد آن ممنوع نشده بهتر است با پزشک خود مشورت کنيد.

    داروي لاغري Acomplia
    در ماه اکتبر 2008 ميلادي اين دارو از بازارهاي فرانسه جمع‌آوري شد. دليل آن هم وجود ترکيبي فعالي به نام rimonabant بود که سبب بروز افسردگي در افرادي مي‌شد که زمينه ابتلا به افسردگي را داشتند. متاسفانه گرچه توليد و فروش اين دارو در فرانسه ممنوع اعلام شد اما هنوز مي‌توان نمونه‌هاي آن را در خارج از کشور فرانسه و در اينترنت يافت.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.