كلسترول كودك هم بالا می رود؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #87479
    p.damghanian
    مشارکت کننده

    بسیارى از والدین حتى به وجود كلسترول بالا در فرزند خود، فكر هم نمى كنند، اما باید بدانیم افزایش میزان كلسترول خون، عامل اصلى ابتلا به بیماری هاى قلبى و سكته است و تحقیقات اخیر پزشكان نشان مى دهد كه ابتلا به بیمارى قلبی مزمن، اغلب ریشه در كودكى افراد دارد.
    تا كنون به كلسترول بالا در كودكان اهمیت چندانى داده نمى شد، اما اخیراً پزشكان معتقدند وجود كلسترول بالا در كودكان باعث بروز مشكلات عمده اى مى شود. در چند سال اخیر ما شاهد افزایش وزن زیادى در كودكان بوده ایم كه این افزایش وزن، باعث بالا رفتن میزان كلسترول در آنها مى شود و چون مشكلات ناشى از افزایش كلسترول براى سال ها پنهان باقى مى ماند، تشخیص ارتباط بین سلامتى كودك و افزایش كلسترول براى بسیارى از والدین آسان نیست، اما باید از میزان كلسترول كودك خود مطلع باشید، به خصوص اگر در یكى از والدین سابقه بیمارى افزایش كلسترول وجود داشته باشد.
    كلسترول چیست؟
    كلسترول یكى از انواع چربی هاست كه توسط كبد در بدن تولید مى شود و براى ساخت دیواره سلولى، برخى از انواع هورمون ها و بافت ها مورد استفاده قرار می گیرد.
    اگر هیچ گاه یك غذای پُر چرب نخورید، باز هم بدن شما به میزان کافی كلسترول خواهد داشت، زیرا براى انجام عملكردهایش، آن را می سازد. در حقیقت كبد روزانه حدود 1000 میلی گرم كلسترول تولید مى كند و بقیه كلسترول موجود در بدن، از طریق غذاهاى مصرفى حاصل می شود.
    سبزیجات، میوه ها و حبوبات كلسترول ندارند، اما زرده تخم مرغ ، گوشت، غذاهاى دریایى ، مرغ و لبنیات دارای كلسترول هستند.
    آیا باید نگران میزان كلسترول فرزندتان باشید؟
    سه عامل مهم براى افزایش سطح كلسترول خون وجود دارد:
    1- رژیم غذایى غنى از چربى به خصوص چربی هاى اشباع، كه معمولاً در چیپس و تنقلات و غذاهای آماده(فست فودها) میزان این چربی ها زیاد است.
    2- عوامل موروثى، یعنی وجود بیمارى افزایش كلسترول در پدر و مادر یا یكى از آنها.
    3- چاقى كه هم مربوط به رژیم غذایى و هم مربوط به عدم ورزش و تحرك بدنی است.
    دیگر عوامل خطرساز براى ابتلا به بیمارى قلبی مزمن شامل افزایش فشار خون ، كشیدن سیگار و دیابت است.
    اگر كودك شما، فعال است، غذاى سالم مى خورد، سابقه بیمارى افزایش كلسترول در خانواده را ندارد و چاق نیست، لازم نیست نگران میزان كلسترول خون او باشید و ناراحتى به خود راه ندهید.
    پریسا دامغانیان – کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.