فواید ورزش کردن در آب

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #113430
    soheila.d
    مشارکت کننده

    فواید ورزش کردن در آب
    وقتی شما در آب هستید، بدن شما تقریبا 90 درصد سبک‌تر احساس می‌شود. یعنی تاثیری که ورزش در آب روی بدن‌تان دارد، مشابه تاثیری که ورزش در خشکی روی بدن‌تان می‌گذارد نیست.
    برترین ها – ترجمه از هدی بانکی: هر نوع ورزشی برای سلامتی مفید است و ورزش‌هایی که در آب انجام می‌شوند نیز امتیازات زیادی برای سلامتی دارند. وقتی شما در آب هستید، بدن شما تقریبا 90 درصد سبک‌تر احساس می‌شود. یعنی تاثیری که ورزش در آب روی بدن‌تان دارد، مشابه تاثیری که ورزش در خشکی روی بدن‌تان می‌گذارد نیست. همچنین، ورزش کردن در آب، نوعی استراحت در برابر روتین خسته کننده‌ی باشگاه است.

    با ورزش کردن در آب که به آن ورزش‌های آبی هم می‌گویند، بر خلاف برنامه‌های تمرینی که در باشگاه دارید، با انرژی‌تر بمانید، ضمن اینکه مفرح‌تر و لذت بخش‌تر نیز هست.

    تمرین کردن در آب برای تمام گروههای سنی مفید است، از بچه گرفته تا سالمند. حتی افرادی که دچار آسیب‌های عضله، تاندون و استخوان شده‌اند و همچنین افراد چاق و زنان باردار می‌توانند ورزش‌های آبی را انجام بدهند. تمرین کردن در آب نیاز به تجهیزات خاصی ندارد، فقط کافیست مایوهای خود را به تن کنید و به آب بزنید!

    تمرین کردن در آب، یک نوع فعالیت درمانی است که هم از لحاظ جسمی و هم از نظر روحی اثرات بسیار خوبی دارد.

    ۱. کمک به کاهش وزن

    ورزش‌های آبی می‌توانند به روند کاهش وزن‌تان سرعت بدهند. در ورزش‌های آبی، تمرینات هوازی و قدرتی با مقاومت آب ترکیب می‌شوند، یعنی بدن‌تان کاملا به چالش کشیده می‌شود.

    اگر تمرین در آب را هر روز و به مدت تقریبا 30 تا 60 دقیقه انجام دهید، بسته به شدت تمرین و وزن بدن‌تان می‌توانید حدود 300 تا 500 کالری در روز بسوزانید. مطالعه‌ای در سال 2010 نشان داد پیاده روی در آب می‌تواند چربی بدن و دور کمر را کاهش داده و ضمنا سلامت تنفسی و کیفیت زندگی را بهبود بدهد. دانشمندان دریافته‌اند انجام ورزش‌های آبی به طور منظم به کاهش درصد چربی بدن کمک زیادی می‌کند.

    ۲. بهبود سلامت مفاصل

    ورزش‌های آبی، ورزش‌هایی با شدت کم هستند که به تقویت سلامت مفاصل کمک می‌کنند. هنگام انجام تمرین در آب، خاصیت غوطه ور ماندن در آب باعث می‌شود فشار زیادی به مفاصل وارد نشود. همچنین، از تاثیرات منفی درد و خستگی نیز کاسته خواهد شد.

    این مزیتی است که مخصوصا برای افرادی که به نوعی مشکل مفاصل دارند، مانند آرتروز یا مفاصل‌شان در حال ترمیم است، بسیار مفید است. مطالعه‌ای در سال 2013 دریافت ورزش درمانی در آب می‌تواند روشی مفید برای بهبود قدرت مفاصل و طیف حرکتی آنها در بیماران هموفیلی باشد و عملکرد روزانه و کیفیت زندگی‌شان را بهتر کند.

    انجام ورزش در آب به طور منظم، از درد و سفتی مفاصل ناشی از ورم مفاصل کاسته و قدرت عضلانی و قابلیت عملی را در میانسالان و سالمندان مبتلا به ورم مفاصل تقویت می‌کند.

    ۳. افزایش انعطاف پذیری و توانایی حرکتی

    حین ورزش و تمرین در خشکی، حرکات بدن به دلیل جاذبه و ترس از افتادن، محدود می‌شوند، اما هنگامی که در آب تمرین می‌کنید، بدن در معرض مقاومت آب بوده و این به مفاصل کمک می‌کند انعطاف پذیرتر شده و طیف حرکتی‌شان افزایش پیدا کند.

    ورزش‌های آبی برای افزایش انعطاف پذیری پایین تنه و کمر مفیدند. انعطاف پذیری بدنی، عامل مهمی در فیتنس است، زیرا نداشتن انعطاف پذیری مناسب می‌تواند طیف حرکتی را محدود کرده و تعادل بدن و هماهنگی‌های حرکتی را کاهش دهد. به گفته‌ی محققان ورزش درمانی در آب، روشی موثر برای تمرین دادن به سالمندان برای کاهش احتمال بر زمین افتادن است. زیرا تمرین در آب می‌تواند تغییرات چشمگیری در الگوی راه رفتن ایجاد کند. افرادی که به طور منظم شنا می‌کنند، بهبودهای قابل توجهی در فیتنس بدنی، استقامت عضلانی، انعطاف پذیری بدنی و استقامت قلبی ریوی دارند.

    آب گرم بهترین گزینه برای افزایش انعطاف پذیری است زیرا عضلات را منعطف و خمیده نگه می‌دارد. بنابراین اگر هدف‌تان بهبود انعطاف پذیری و توانایی حرکتی است، استخر آب گرم را انتخاب کنید.

    ۴. کاهش فشار خون

    زمانی که در آب ورزش می‌کنید، مقاومت آب به گردش خون موثرتر در سراسر بدن کمک می‌کند. در نتیجه از فشار خون کاسته شده و در بلند مدت از نرخ ضربان قلب در حالت استراحت نیز کم می‌شود. تمرین کردن در آب، یک راه عالی برای ایجاد استقامت هوازی است. مطالعه‌ای که طی یک دوره‌ی 10 هفته‌ای انجام شد نشان داد تمرین‌های هوازی در آب، به میزان چشمگیری از فشار خون سیستولیک کم کرده و فشار خون سرخرگی بیماران دچار پُر فشاری خون را تعدیل کرد. ورزش در آب بویژه برای افراد چاق و بزرگسالانی که دچار مشکلات ارتوپدی یا برونکو اسپاسم (بیماری تنفسی) توصیه می‌شود.

    5. افزایش قدرت عضلانی

    آبی که مدام جریان دارد و جهتش را تغییر می‌دهد، در مقایسه با هوا، مقاومت بیشتری ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که یک مایل شنا کردن در آب، خیلی بیشتر از یک مایل پیاده روی روی زمین، طول می‌کشد.
    زمانی که در آب ورزش می‌کنید، عضلات شما سخت‌تر تمرین می‌کنند، چون بر خلاف مقاومت آب، ورزش می‌کنید و عضلات، قوی‌تری شده و بهتر رشد می‌کنند. تحقیقات نشان داده ورزش‌های آبی می‌توانند به عنوان یک استراتژی جهت بهبود قدرت عضلانی توصیه شوند.

    ۶. کاهش استرس

    هر نوع ورزش آبی می‌تواند برای کاهش استرس و اضطراب مفید باشد. حتما این را می‌دانید که حتی فقط نگاه کردن به حرکت آب دریا یا انجام فعالیت‌هایی در کنار استخر می‌تواند یکی از آرامشبخش‌ترین فعالیت‌ها برای کاهش استرس باشد. اما در آب بودن هم بسیار آرامشبخش بوده و جسم و ذهن را آرام می‌کند. حتی از صدای آب برای مدیتیشن استفاده می‌شود. تمرین کردن در آب، مغز را تحریک می‌کند تا هورمون احساس خوب را که اندورفین نام دارد و از استرس کم کرده و به شما حال خوب می‌دهد ترشح کند. ضمنا این ورزش‌ها، اکسیژن رسانی به عضلات را افزایش داده و تنفس را تنظیم می‌کنند.

    ۷. نیاز به تجهیزات اضافی ندارید

    تمرین کردن در آب را حتی بدون وزنه هم می‌توانید انجام دهید. مقاومتی که آب روی کمر یا سینه وارد می‌کند برای انجام تمرینات قدرتی و هوازی‌تان کافیست.

    مقاومت آب، شدت تمرینات شما را بالا برده و باعث می‌شود عضلات سخت‌تر کار کنند. در نتیجه چربی سوزی آسان‌تر شده، به کاهش وزن‌تان کمک می‌شود و انعطاف پذیری بدنی‌تان افزایش پیدا می‌کند. ورزش‌های آبی، چون بدون وزنه انجام می‌شوند، بویژه برای آنهایی که از درد مفاصل و آرتروز رنج می‌برند یا آسیبی دیده‌اند و نمی‌توانند از وزنه استفاده کنند مفید است. اما اگر شما محدودیتی برای استفاده از وزنه ندارید، بهترین کار این است که از تمرینات تحمل وزن را هم علاوه بر ورزش‌های آبی انجام دهید چون به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.

    منبع: top10homeremedies.com

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.