فریب محصولات رژیمی را نخورید

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #79464
    neda.mousavi
    مشارکت کننده

    افرادی که قصد کاهش وزن دارند، فرآورده‌هایی را که با عنوان کم‌چرب به بازار عرضه می‌شوند، معجزه روش‌های مدرن در عرصه مهندسی تولید محصولات غذایی می‌دانند. بر اساس مطالعات جدیدی که در این زمینه انجام گرفته است، روغن‌های مصنوعی جدید که جذب بدن نمی‌شوند و میزان کالری کمتری دارند، مانع از افزایش وزن افراد نخواهند شد.

    غذاهایی که برای تهیه آن‌ها از روغن‌های مصنوعی استفاده و با عنوان محصولات کم‌چرب تولید می‌شوند، نه‌تنها موجب کاهش وزن نمی‌شوند بلکه زمینه‌ای را برای افزایش وزن افرادی که از این گروه مواد غذایی تغذیه می‌کنند، ایجاد می‌کنند. می‌توان گفت افرادی که از ترکیب غذاهای کم‌چرب و پرچرب تغذیه می‌کنند، در مقایسه با افرادی که تنها محصولات غذایی پرچرب می‌خورند، بیشتر در معرض ابتلا به چاقی هستند. البته محققان تاکنون دلایل قانع‌کننده‌ای برای توجیه این موضوع نیافته‌اند، اما به نظر می‌رسد افزایش وزن افراد در نتیجه مصرف روغن‌های مصنوعی و محصولات غذایی کم‌چرب به این دلیل است که عملکرد بدن در شناسایی و تشخیص مولکول‌های چربی و واکنش به این گروه از چربی‌ها در مقایسه با روغن‌های طبیعی متفاوت است. بر اساس این نظر، زمانی که مغز مولکول‌های چربی را شناسایی می‌کند، بدن را برای ورود میزان بالایی از کالری آماده و برای تنظیم اشتهای فرد، مکانیسم‌هایی را تنظیم می‌کند، اما وقتی به طور ناگهانی متوجه می‌شود مولکول‌های چربی شناسایی‌شده از انواع چربی‌های مصنوعی هستند که در مقایسه با چربی‌های طبیعی کالری کمتری دارند، در سیستم عملکرد بدن اختلال ایجاد می‌شود.

    بنابراین مغز، اختلال ایجاد شده را با افزایش نیاز بدن به جذب کالری جبران می‌کند که این تغییر موجب افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن فرد خواهد شد. البته از آنجا که این تحقیقات روی گروهی از موش‌ها انجام گرفته است، محققان تصور می‌کنند این گروه از چربی‌ها روی اشتهای افراد تأثیر مشابهی ندارد و به همین علت، لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه روی انسان‌ها انجام شود تا واکنش بدن نسبت به چربی‌های واقعی و مصنوعی مورد بررسی قرار گیرد. به هر حال باید پذیرفت، خوردن غذاهایی که به طور طبیعی چربی و کالری کمتری دارند، بهتر از مصرف مواد غذایی است که برای تهیه آن‌ها از چربی‌های مصنوعی یا شیرین‌کننده‌های جایگزین قند استفاده می‌شود.

    سیده ندا موسوی، دانشجوی دکترای تخصصی علوم تغذیه

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.