غذایی به عنوان چربی سوز وجود ندارد! برای کاهش وزن چه باید کرد؟

در حال نمایش 11 نوشته (از کل 11)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #113939
    radan
    مشارکت کننده

    معمولا افراد برای کاهش وزن شروع به خوردن غذاهای چربی سوز یا دمنوش هایی مانند چای سبز می کنند. اما خوردن این مواد تا چه اندازه موثر است؟ در این مقاله با جزئیات بیشتری به این مسئله می پردازیم.
    آیا کاهش وزن با خوردن مواد چربی سوز امکان پذیر است؟

    برای هر کسی که می خواهد وزن کم کند و اندامش روی فرم بیاید، شنیدن چنین چیزی مانند گوش دادن به آهنگی زیبا است. ساعت ها ورزش؟ نیازی نیست، فقط همین ها را استفاده کن، وزنت کم می شود.

    با اینکه ما هم واقعا خیلی دوست داریم چنین ادعایی حقیقت داشته باشد اما کاهش 10 کیلوگرم وزن، به سادگی خوردن دمنوش و چای سبز نیست.

    دلایل علمی زیادی وجود ندارد که ثابت کند برای تقویت سرعت سوخت و ساز و چربی سوزی باید کلی فلفل و چای سبز مصرف کنید. باید بدانید تاثیر این موارد روی سوخت و ساز بسیار بسیار ناچیز است.

    تا به حال موارد زیادی را به عنوان چربی سوز معرفی کرده اند، از جمله فلفل قرمز، فلفل سیاه، گریپ فروت، چای سبز، قهوه، روغن نارگیل و لیستی بلند بالا از دمنوش ها. اما تا به حال افزایش سوخت و ساز قابل توجهی از این موارد دیده نشده است. مسلما سرمایه گذاری روی خوردن و نوشیدن این گزینه ها، آن هم به مقدار زیاد در طول روز به هیچ وجه روش سالمی نیست.

    مردم نباید برای سوزاندن چربی و کاهش وزن، به این غذاها تکیه کنند. در غیر اینصورت تمام مواردی که بدن به آنها نیاز دارد را نمی توانند دریافت کنند و با کمبودهایی مواجه می شوند.

    با این حال تمام امیدها از بین نرفته است: با اینکه غذایی با عنوان چربی سوز وجود ندارد، اما بدنمان هنگام گوارش برخی از غذاهای خاص، کالری بیشتری می سوزاند و علتش اثر ترموژنیک* Thermogenics آن غذا است.

    *ترموژنیک Thermogenics :به معنای تمایل برای تولید گرماست و معمولا برای داروهایی استفاده می شود که از طریق تحریک سوخت و ساز، گرما را افزایش می دهند.

    فرای سوخت و ساز پایه که انرژی پایه ی مورد نیاز ما برای بقا است، 10 درصد انرژی اضافی وجود دارد که با جویدن، هضم کردن و پردازش غذایی که می خوریم مصرف می شود.

    غذایی به عنوان چربی سوز وجود ندارد! برای کاهش وزن چه باید کرد؟

    غذاهای ترموژنیک می توانند با افزایش تولید گرما، باعث افزایش سوخت وساز در بدن یک فرد شوند. در این فرآیند، بدن با سوزاندن کالری تلاش می کند از غذایی که خورده اید استفاده کند. بنابراین کالری های سوزانده شده تبدیل به گرما می شوند.

    شاید به همین خاطر است که فکر می کنید مواردی مانند کپسایسین Capsaicin (عامل تند شدن فلفل) در فلفل باعث تقویت سوخت وساز می شود. کپسایسین باعث بالا رفتن حرارت بدن می شود، اما این را نمی دانیم که در واقع، چه مقدار از آن سوخت و ساز را افزایش می دهد.

    گروه های غذایی که بیشتر از همه اثر ترموژنیک را افزایش می دهند عبارتند از غلات کامل، کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها.

    پروتئین ها، نسبت به کربوهیدرات و چربی انرژی بیشتری برای گوارش نیاز دارند اما شاید این اختلافشان آنچنان بالا نباشد. برای نشان دادن دقیق آن به تحقیقات بیشتری نیاز است.

    به جای اینکه تمرکزتان روی پیدا کردن یک غذای چربی سوز خاص باشد، توصیه می شود روی گروه های غذایی بیشتری مانند غلات کامل، پروتئین ها، چربی های سالم و مقدار زیادی چربی، تمرکز داشته باشید.

    برای اینکه سوخت و ساز جریان داشته باشد و یا بتوانید وزن کم کنید، ضرورتا باید به دنبال غذاهایی باشید که کالری پایینی دارند. از خوردن غذاهای ناسالم که کالری بالایی دارند بپرهیزید.

    چیزهایی مانند فیبر خوراکی که از میوه ها و سبزیجات دریافت می کنید، نان ها و غلات سبوس دار و حبوبات همگی به سیر نگه داشتنمان کمک می کنند. مطمئن شوید یک منبع پروتئین سالم نیز در کنار این غذاها باشد که به خوبی کمکتان کند. این چیزی است که باید روی آن تمرکز کنید. مسلما از این روش بیشتر سود خواهید برد، تا اینکه دائم در حال نوشیدن چای سبز و خوردن فلفل باشید.

    با اینکه خوردن چنین غذاهایی برای کاهش وزنتان مشکلی ایجاد نمی کنند، اما نباید به تنها راهکارتان تبدیل شوند. به جای این کار سعی کنید غذاهای سالم بخورید و مرتب ورزش کنید.

    سیمرغ

    #113969
    heidary
    مشارکت کننده

    مردم نباید برای سوزاندن چربی و کاهش وزن، به غذاهای چربی سوز تکیه کنند. در غیر اینصورت تمام مواردی که بدن به آنها نیاز دارد را نمی توانند دریافت کنند و با کمبودهایی مواجه می شوند.

    #113970
    vida samiee
    مدیر

    مخصوصا الان که تبلیغات گسترده چای سبز به عنوان لاغر کننده زیاد است. چای سبز فقط میتونه کمک در کنار رژِیم غذایی و ورزش باشد

    #114040
    soheila.d
    مشارکت کننده

    بهترین کار استفاده از رژیم غذایی و دستورات پزشک همراه با ورزش مناسب هست

    #114047
    soheila.d
    مشارکت کننده

    چربی‌ های اضافی مشکل همیشگی و آزار‌ دهنده ی کسانی است که روز به‌ روز تحرکشان کمتر، رژیم غذایی‌ شان ناسالم‌ تر است

    #114051
    karimi
    مشارکت کننده

    باید تغذیه صحیح را یاد بگیریم. ارزش مواد غذایی رو بدونیم. میزان کالری های غذا رو یاد بگیریم

    #114053
    vida samiee
    مدیر

    در کلینیک نوین دکتر ایتدا از افراد میخواهد که طی یک هفته هر چی خوردند بنویسند و بیارن. دلیل علمیش رو نمیدونم ولی فکر میکنم که دکتر اول میخواهد عادات غذایی فرد رو بشناسه و یک رژیم حساب شده و دقیق تنظیم کنه

    #114056
    nashenas
    مشارکت کننده

    چطوی رژیم بگیریم که هم وزنمون کم شه و هم اینکه پوستمون بد و شل نشه؟

    #114057
    vida samiee
    مدیر

    رژیم سخت نگیرید و تغذیه مناسب داشته باشید.

    #114058
    nashenas
    مشارکت کننده

    ممنون

    #114182
    vida samiee
    مدیر

    شغل شما چاق کننده است!
    این روزها بخش اعظم زمان بسیاری از ما در محل کار و اغلب پشت رایانه ها سپری می شود. اگر برایتان سؤال است که چرا درحال اضافه وزن هستید این اتفاق را بی ارتباط با شرایط شغل خود ندانید. دانشمندان می گویند کار شما می تواند دلیل اضافه وزن باشد.
    به نقل از شفقنا زندگی، مطالعه ای به تازگی نشان داده است که تقریباً یک سوم کارکنان بریتانیا بر این عقیده هستند که جنبه های مختلف شغل آنها باعث شده است که وزن اضافه کنند. یکی از این موارد، شریک شدن در غذاهای یکدیگر است.

    با این وجود، اضافه کردن وزن به میزان کم صرفاً از تأثیری فیزیکی بر متخصصان سراسر کشور برخوردار نیست. از میان 1200 کارمندی که تأیید می کردند شغل آنها منجر به اضافه وزن شده است، حدود 76 درصد آنها معتقد بودند که این امربه خوشحال نبودن آنها منجر شده است. به گفته مؤسس و مدیر سرپرستCV-Library برقراری توازن بین یک سبک زندگی سالم و شغل مطلوب بسیار دشوار است. سالم زندگی کردن گاهی اوقات می تواند خودش مثل یک شغل باشد بنابراین جای تعجب نیست که ببینید کار چطور می تواند بر عادات خورد و خوراک و ورزش کردن بسیاری از متخصصان کشورها اثرگذار باشد.

    البته دانستن اینکه چنین درصد بالایی از جامعه در نتیجه این اتفاق خوشحال نیستند نگران کننده است. اضافه شدن وزن قابل فهم است، به ویژه اگر تمام روز را پشت میز می نشینید و باخودتان در تقلا هستید که به باشگاه بروید یا پس از کار کمی ورزش کنید.

    چند دلیل اصلی برای اضافه شدن وزن در محل کار وجود دارد که شما را شگفت زده نخواهد کرد: تمام روز پشت میز نشتن، مقصر اصلی شناخته شده است که 50 درصد افراد آن را با اضافه وزن مرتبط می دانند. اما دلایل دیگر در این فهرست عبارتند از نداشتن زمان کافی برای ورزش کردن، خوردن لقمه های ریز و مکرر در محل کار، خوردن بیش از اندازه ناشی از استرس کار و درنهایت، داشتن همکارانی که غذاهای ناسالم به محل کار می آورند و شما را در آن شریک می کنند.

    البته روش هایی نیز وجود دارد که کارفرمایان می توانند با آنها کارکنانشان را قانع کنند تا گزینه های سالمی را به عادات روزانه سبک زندگی خود وارد کنند. پیاده روی کردن تا محل کار یا دوچرخه سواری تا آنجا نقشه های خوبی هستند که همیشه به کارکنان برای حفظ تناسب اندام در طول روز کاری آنها کمک می کنند.

    علاوه بر اینها، غذاهای نه چندان گران نظیر اسنک های سالم و ناهارهای گروهی یا عضویت های نامحدود در باشگاه نیز روش های مثبتی هستند که شما را به عنوان کارمند تشویق می کنند که بیشتر مراقب اندام و سلامتی خود باشید.

    منبع: Independent

    سلامت نیوز

در حال نمایش 11 نوشته (از کل 11)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.