غذاهای مفید برای حفظ سلامت کلیه‌ها

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #74513
    s.farzi
    مشارکت کننده

    پزشکان تاکید دارند، مراقبت از کلیه‌ها به اندازه مراقبت از قلب حیاتی و حائز اهمیت است.

    فردی که با ناراحتی کلیوی دست به گریبان است اغلب زندگی دردناک و سختی دارد. نارسایی کلیوی باعث می‌شود که بدن نتواند وظیفه روزانه خود را برای تخلیه مواد زائد و سمی به درستی انجام دهد و این وضعیت پیامدهای نامطلوبی بر جای می‌گذارد.

    نارسایی کلیه می‌تواند روی اعضای مختلف بدن از چشم‌ها گرفته تا دست‌ها و پاها تاثیر سوء بگذارد و علاوه بر علائم بیمارگونه و آزاردهنده در صورتی که مزمن شود حتی خطر مرگ را نیز به دنبال دارد. از این رو پزشکان همواره بر ضرورت مراقبت مناسب از کلیه از جمله رعایت تغذیه صحیح برای بهبود سلامت و عملکرد این عضو حیاتی تاکید دارند.

    برخی از مفیدترین مواد غذایی برای سلامت کلیه‌ها ارائه شده که عبارتند از:

    – فلفل قرمز به تجزیه مواد زائد در خون کمک می‌کند و در نتیجه برای بیماران کلیوی مفید است.

    – سفیده تخم‌مرغ نیز برای این بیماران سودمند است. اگر فردی به مشکل کلیوی مبتلا است به پروتئین‌های با مقادیر کمتر فسفر نیازمند است و سفیده تخم‌مرغ برای این منظور گزینه مناسبی است. بیماران کلیوی در عین حال باید از مصرف زرده تخم‌مرغ خودداری کنند.

    – گل کلم نیز دشمن واقعی ترکیبات سمی موجود در بدن است. این سبزی مفید و پر خاصیت حاوی موادی است که به خارج کردن مواد سمی زائد از بدن کمک می‌کند.

    – کلم پیچ نیز سبزی سرشار از فیتو مواد شیمیایی است که به تخریب مولکول‌های مضر رادیکال آزاد کمک می‌کند. این مولکول‌ها به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند.

    – ماهی نیز به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب ضدالتهابی در کاهش ناراحتی‌های کلیوی موثر است.

    – آب میوه‌ها و سبزی‌های تازه و طبیعی نیز خواص تجزیه کننده مواد زائد در بدن را دارند و به پاکسازی خون از این مواد کمک می‌کنند.

    #98716
    e.amini
    مشارکت کننده

    ممنونم از مطلبتون.فقط فکر می کنم بعضی توصیه ها مربوط به افراد سالم یا غیر دیالیزی باشه بنابراین بهتره در مطلب بین افراد با ناراحتی کلیوی(سنگ سازی و …) و افراد با نارسایی کلیوی(دیالیز) شفاف سازی بشه،به طوریکه در افراد مبتلا به نارسایی کلیه ها باید میزان مایعات دریافتی و مواد غذایی غنی از پتاسیم،فسفر و سدیم کاملا محدود بشه،بنابراین بیماران تحت درمان با دیالیز باید میوه ها به ویژه آبمیوه ها که غنی از پتاسیم و مایعات است را در رژیمشان محدود کنند.

    #98753
    s.farzi
    مشارکت کننده

    بیمارانی که دچار نارسایی کلیوی هستند باید موارد زیر را رعایت نمایند…

    به دلیل کم‌اشتهایی مبتلایان به این بیماری، بهتر است تعداد وعده‌های غذایی این بیماران افزایش یابد.
    مصرف نمک در این بیماران باید محدود شود.
    مصرف قند و شکر و غذاهای حاوی آنها باید محدود شود.
    نان مصرفی باید کم‌نمک و تهیه شده از آردهای سبوس‌دار باشد.
    حبوبات (مانند نخود، عدس، لوبیا) حاوی مقدار زیادی پتانسیم هستند و بهتر است به شکل محدود مصرف شوند.
    سیب‌زمینی حاوی مقدار زیادی پتاسیم است و برای مصرف آن باید پوست آن از قبل گرفته و به مدت چند ساعت در آب خیسانده شود تا مقدار پتاسیم موجود در آن کاهش یابد.
    سبزی‌ها و میوه‌ها حاوی مقدار زیادی پتاسیم هستند اما به دلیل دارا بودن بسیاری از مواد مغذی ضروری برای بدن، باید به مقدار متناسب از انواع کم‌پتاسیم آنها استفاده کرد.
    میوه‌های کم پتاسیم: سیب، نارنگی، لیمو، گریپ‌فروت، انگور، گیلاس، توت‌فرنگی، هلو، آناناس، هندوانه، تمشک، زغال‌اخته. میوه‌های پرپتاسیم: موز، خرما، پرتقال، کیوی، گلابی، آلو، شلیل، زردآلو، طالبی، گرمک، خربزه، میوه‌های خشک. سبزی‌های کم‌پتاسیم: خیار، جوانه حبوبات، کاهو، کلم، گل‌کلم، کلم بروکلی، پیاز، لوبیاسبز، فلفل سبز، کدو سبز، بادنجان، شلغم، هویج، تربچه، ریواس، قارچ. سبزی‌های پرپتاسیم: گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، چغندر، بامیه، کدوحلوایی، فلفل تند.

    پختن سبزی‌ها سبب بالا رفتن مقدار پتاسیم قابل جذب آنها می‌شود بنابراین بهتر است سبزی‌ها به شکل خام مصرف شوند.

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.