غذاهای آماده با شما چه می کنند؟!

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #89786
    s.shahemi
    مشارکت کننده

    طبق گفته ی یک مطالعه علمی ، غذاهای آماده می توانند خطر از دست دادن حافظه را افزایش دهند.

    هیچ دلیلی برای گله و شکایت نیست. طبق یافته های تحقیقی جدید، جدای از مواد نگهدارنده و مواد افزودنی موجود در این مواد غذایی که روی سلامتی جسم تاثیر می گذارند، در واقع می توانند خطر از دست دادن حافظه را هم بالا ببرند. قبلا گفته شده چیزی که میخورید برای مغز مهم است، زیرا به گلوکز (به عنوان سوخت) نیاز دارد. مغز توانایی تبدیل چربی یا پروتئین را به سوخت ندارد. و وقتی شما روی انجام کاری سخت تمرکز کرده اید، مغز به مقدار زیادی گلوکز نیاز دارد.پس وعده های غذایی را نادیده نگیرید. در حقیقت، بهترین چیز برای مغز این است که وعده های غذایی کوچک و مکرر میل کنید.

    سطح قند خونتان را با مصرف غلات سبوس دار، میوه ها، سبزیجات و پروتئین بدون چربی ثابت نگه دارید. اسیدهای چرب امگا3 که در ماهی های چرب مثل سالمون ، گردو، تخم کتان و روغن کانولا پیدا می شوند هم برای مغز مفید هستند، شاید به این دلیل که تاثیری ضدالتهابی دارند. چربی های ترانس به این خاطر استفاده می شوند که مزه، بافت و ماندگاری غذاهای فرآوری شده را حفظ کنند. در واقع این مواد غذایی که حاوی این نوع چربی ها هستند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش داده و دولت ها روی شرکت های مواد غذایی فشار می آورند تا آنها را حذف کنند.

    تحقیق جدیدی نشان داد که مصرف مقدار زیادی چربی های ترانس به ضعیف شدن حافظه مردانی با سن 45 سال و کمتر منجر شده است. کارشناسان هشدار دادند که چربی های ترانس ماندگاری مواد غذایی را بالا می برد اما در مقابل عمر مفید افراد را کاهش می دهد.

    در تحقیقی که در مجله journal Public Library of Science ONE منتشر شده است، مردانی که در رژیم غذاییشان سطح بالایی چربی وجود داشت نسبت به کسانی که از مصرف چربی خودداری کرده بودند، در آزمایش حافظه 12 کلمه کمتر به یاد آورده بودند.

    این روند فقط در مردان قابل توجه بود، البته دانشمندان می گویند این امر شاید ناشی از تعداد کم شرکت کنندگان زن در همان گروه های سنی باشد.

    این ارتباط بین جمعیت مسن تر دیده نشد، شاید به دلیل اثرات سن روی حافظه. در حقیقت، مصرف چربی های ترانس خیلی بیشتر مرتبط بودند با ضعیف شدن حافظه در مردان در طول سال هایی که بهره وری بیشتری داشتند. تاثیرمصرف چربی های ترانس قبلا روی رفتار و خلق و خو انجام شده بود و در زمینه عملکردهای دیگر مغز تحقیقی صورت نگرفته بود. اما ارتباطی با حافظه یا عملکرد شناختی نشان داده نشده. این تحقیق به تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از 1018 مرد و زن پرداخت، که از شرکت کنندگان خواسته شده بود که یک بررسی رژیم غذایی را تکمیل کرده و در آزمایش یادآوری کلمات شرکت کنند.

    به طور متوسط، در این آزمایش ، مردان با سن 45 سال و کمتر قادر به یادآوری 86 کلمه بودند. اما برای هر گرم چربی ترانس اضافه ای که در هر روز مصرف می کردند، عملکرد یادآوری کلمات به مقدار 0.76 کلمه کاهش پیدا کرد.

    دانشمندان می گویند: اگر مصرف چربی ترانس مردان جوان با بالاترین سطح دیده شده در این تحقیق یکی بود این افراد قادر بودند حدود 12 کلمه کمتر به یاد بیاورند.

    در دانمارک، از سال 2003 تقریبا استفاده از همه چربی های ترانس ممنوع شده است، اما در بریتانیا حذف آنها بستگی به تولیدکنندگان مواد غذایی دارد تا در یک طرح داوطلبان شرکت کنند.

    فروشنده های بین المللی غذاهای فست فودی، پخت سرخ کردنی ها با چربی ترانس را بیش از یک دهه است که متوقف کرده اند. منوهای این فروشنده ها حالا بدون چربی ترانس هستند. اما در حال حاضر هیچ ممنوعیتی در بریتانیا برای شرکت هایی که چربی های ترانس را در برخی محصولات غذایی فرآوری شده مثل پیتزاهای یخ زده، پای و غذاهای آماده اضافه می کنند، وجود ندارد.

    چربی های ترانس در برخی غذاهای بیرون بر مثل مرغ سوخاری هم وجود دارد.

    منابع دولتی بریتانیا اصرار دارند که هیچ برنامه ای برای ممنوعیت تولید چربی های ترانس وجود ندارد چون مصرف آن در حال حاضر خیلی پایین تر از کشوری مثل آمریکاست. سخنگوی وزارت بهداشت بریتانیا می گوید: ما با همکاری با صنعت به طور قابل توجهی میزان چربی های ترانس را در مواد غذایی کاهش داده ایم.

    آخرین داده ها نشان می دهند که مصرف روزانه چربی های ترانس در بریتانیا کمتر از یک درصد از انرژی مواد غذایی است. مقابله با چاقی و بهبود سلامت افراد از طریق تغذیه خوب همچنان به صورت یک اولویت عمده برای این دولت مطرح است.

    دکتر آلیسون تداستون اضافه می کند: نظرسنجی ما نشان داد مصرف چربی های ترانس در بریتانیا به افت خود ادامه داده و به سطح توصیه شده می رسد.

    این امر تلاش های مثبت کارخانه های مواد غذایی و خرده فروشان را برای حذف چربی های ترانس از محصولاتشان نشان می دهد.در حال حاضر اکثر چربی های ترانس در رژیم غذایی بریتانیایی هااز منابع طبیعی مثل گوشت و شیر دریافت می شود.
    hiDoctor.ir

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.