عوارض کبدی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #67486
    tayebati
    مشارکت کننده

    بیماریهای التهابی روده می توانند عوارض متعددی در کبد و سیستم صفراوی ایجاد کنند. كبد مانند يك گياه فرآوري كننده در بدن فعاليت مي‌كند، به اين صورت كه آنچه را ما مي‌خوريم به قطعات كوچك خرد مي‌كند.
    بعضي از اين مواد را سلول‌‌هاي خوني به تمام بدن مي‌رساند، بقيه تصفيه مي‌شوند و مواد اضافي دفع مي‌شوند. كبد همچنين كلسترول، اسيد و نمكهاي صفراوي را در كيسه صفرا براي هضم چربي‌ها ذخيره مي‌كند. مجاري صفراوي صفرا و مواد زائد را از كبد به قسمت‌هاي بالايي روده باريك حمل می کنند. پانكراس هم كه به انتهای مجاري متصل است و آنزيم‌هايي که براي شكستن و خرد كردن غذا لازم است را به روده باریک حمل مي‌‌كند.
    •كاهش انرژي و خستگي به نظر مي‌رسد معمول‌ترين علائم باشند.
    •علائم بيماري پيشرفته كبدي شامل : خارش، زردي، احتباس مايعات، خستگي و احساس پري در بالاي شكم مي‌باشند.
    •آزمايش خون معمولاً مي‌تواند وجود بيماري كبدي را ثابت كند، با اين حال ممكن است سونوگرافي، عکس برداری با اشعه X يابيوپسي كبد براي تشخيص قطعي ضروري باشند.
    ضعف، سستی، بی‌حالی و آب آوردن شکم از عوارض نارسایی کبد است. این عوامل همگی بر کیفیت زندگی شخص تاثیر گذاشته و مشکلاتی را در روند زندگی به وجود می‌آورند.
    چاقی، پرخوری، کم تحرکی، افزایش چربی خون و وجود زمینه‌های بیماری‌های قند و فشار خون بالا را از عوامل اصلی ایجاد عارضه کبد چرب است.
    در حال حاضر با افزایش میل افراد جامعه به استفاده از غذاهای آماده (fast food) از یک سو و تغییر الگوهای زندگی به سمت کاهش تحرک و عادات نادرست غذا خوردن از سوی دیگر، باعث ابتلای روزافزون هموطنان به عارضه کبد چرب شده است.
    بروز کبد چرب در سنین خاصی از افراد رخ نمی‌دهد، و چاقی به عنوان عامل اصلی بروز این عارضه به شمار می‌رود.
    با افزایش چاقی در کودکان، احتمال شیوع عارضه کبد چرب نیز در آنها روز به روز بیشتر می‌شود.
    بيماري كبد چرب (استئاتوز كبدي)
    کبد چرب شایع‌ترين عارضه كبدي بیماری التهابی روده است. به نسبت بي‌خطر است و افراد مبتلا به كوليت اولسراتيو و كرون را بطور يكسان درگير مي‌‌كندکبد چرب می تواند در : حاملگي، بیماری قند و چاقي نیز بوجود ‌آيد كه باعث تجمع چربي در سلولهای کبدی مي‌شود. از آنجا که اين مشكل علائمي ايجاد نمي‌‌كند و به بيماري مزمن كبدي تبدیل نمي‌شود معمولاًً نیاز به درمان ندارد. در بعضي موارد، پزشكان ممكن است استروئيد براي درمان آن تجويز كنند

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.