عوارض نوشابه انرژی زا

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #69184
    tayebati
    مشارکت کننده

    کارشناس مواد خوردني و آشاميدني معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي يزد گفت: با توجه به اين که مصرف زياد نوشابه ‌هاي انرژي زا عوارض بسياري را براي فرد به دنبال خواهد داشت، مبتلايان به بيماري‌ هاي قلبي، کودکان کم سن و زنان باردار بايد از مصرف اين نوشابه‌ ها جدا پرهيز کنند.

    محبوبه مهدي پناه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه يزد، با بيان اين که مصرف نوشابه‌ هاي انرژي زا مي ‌تواند عوارضي را به دنبال داشته باشد، اظهار داشت: پزشکان عقيده دارند آنچه که بر اثر مصرف اين نوشابه ‌ها انرژي کاذب در بدن ايجاد مي ‌کند، مقدار زيادي شکر و کافئين است که براي سلامتي مضر است و مي‌ تواند سبب افزايش ضربان قلب شود.

    وي بيان کرد: در مصرف اين نوشابه‌ ها، کبد مقدار بيشتري قند به جريان خون مي ‌فرستد تا انرژي بيشتري توليد شود و اين اتفاقات ناخوشايند باعث مي‌ شوند که فرد احساس انرژي بيشتري کند.

    وي با اشاره به بررسي کميته علمي غذايي کميسيون اروپا در مورد خطر کافئين موجود در نوشابه‌ هاي انرژي زا گفت:‌ گرچه اين نوع نوشابه‌ ها در مقدار متعادل براي مصرف عمومي بي ‌خطر هستند اما کودکان و نوجواناني که دو قوطي يا مقدار بيشتر از اين نوشابه‌ ها را مصرف مي‌ کنند ممکن است دچار تحريک پذيري يا اضطراب شوند.

    همچنين زنان باردار نبايد اين نوشابه‌ ها را مصرف کنند؛ چرا که اثرات کافئين بر روي جنين نامعلوم است.
    کودکان و زنان باردار از مصرف نوشابه ‌هاي انرژي ‌زا خودداري کنند.

    مهدي پناه از کار افتادن کليه‌ ها را از ديگر عوارض مصرف بالاي نوشابه‌ هاي انرژي ‌زا عنوان کرد و افزود: در کنار اين مشکلات، مختل شدن کار کليه باعث مي‌ شود مقدار بيشتري از آب بدن از دست برود که اگر فرد در حال ورزش کردن باشد، به علت عرق کردن به سادگي دچار افت شديد آب بدن مي ‌شود.

    همچنين سکته مغزي و قلبي در افرادي که مبتلا به صرع يا بيماري ‌هاي مغزي يا قلبي هستند از عوارض جانبي نوشابه‌ هاي انرژي زا هستند.
    نوشابه ‌هاي انرژي زا

    وي همچنين در ادامه به بروز مشکلات دهان و دندان در مصرف کنندگان اين نوع نوشابه‌ ها اشاره کرد و گفت: نوشابه‌ هاي انرژي زا براي دندان ها مضر است و آن چه توليد کنندگان 😎
    اين کارشناس يادآور شد: دندانپزشکان معتقدند که مواد به کار رفته در اين نوع نوشابه‌ ها نه تنها براي سلامت دندان ها بلکه براي سلامت دهان و لثه مضر بوده و موجب ابتلا افراد به پُر فشاري خون نيز مي‌ شود. همچنين موادي که به سلامت دندان ها آسيب مي‌ زند تا حد زيادي نيز موجب بروز پوکي استخوان در افراد مي ‌شود.

    وي گفت: مشخص شده است اگر تا مدت 30 دقيقه پس از مصرف اين نوشابه ‌ها، مسواک زده نشود مواد موجود روي دندان ها سخت ‌تر شده و به راحتي از روي دندان و لثه پاک نخواهد شد.

    مهدي پناه در پايان گفت: کودکان کم سن، افرادي که به کافئين حساسيت دارند، مبتلايان به بيماري ‌هاي قلبي عروقي و زنان باردار نبايد از اين نوشابه‌ هاي انرژي زا استفاده کنند.

    بخش تغذيه و سلامت تبيان

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.