عوارض مصرف داروهای کاهش دهنده وزن را جدی بگیرید

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #72007
    amini
    مشارکت کننده

    با توجه به تبليغات گسترده فرآورده هاي کاهش وزن در اينترنت و ساير رسانه ها به افراد توصيه مي شود از تجويز يا مصرف اين دسته از فرآورده ها که فاقد مجوز وزارت بهداشت هستند خودداري کنند.
    به گزارش خبرنگار سايت پزشکان بدون مرز، معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي درباره مصرف فرآورده هاي تقلبي کاهنده وزن اعلام کرد:‌ برخي از اين محصولات با ادعاي کاملاً گياهي بودن،‌ نداشتن هيچ گونه عارضه جانبي و اثر چشمگير و معجزه آسا درکاهش وزن در زماني کوتاه،‌ تبليغ و عرضه مي شوند که برخي از اين فرآورده ها با وجود ادعاي طبيعي بودن و يا فقط حاوي اجزاي گياهي بودن، حاوي مواد شيميايي مضر و يا داروهايي با مقادير بسيار بيشتر از حداکثر دوز پيشنهادي آنها هستند که در روي درب اين محصولات و يا در تبليغات آنها به وجود اين ترکيبات،‌ اشاره نمي شود.

    بنابر اين گزارش،‌ اين فرآورده ها خطر بزرگي براي سلامت جامعه محسوب مي شوند و به صورت غير قانوني و قاچاق به فروش مي رسند که عوارض ناشي از اين فرآورده ها مي تواند بسيار جدي باشد .

    اين گزارش مي افزايد، سيبوترامين يکي از مواد شناسايي شده است که در بسياري از اين محصولات يافت مي شود و مي تواند سبب تشنج، افزايش فشار خون،‌ افزايش ضربان قلب، حمله قلبي و سکته شود همچنين اين دارو مي تواند با ساير داروهايي که بيمار مصرف مي کند تداخل داشته باشد و خطر بروز عوارض دارويي را افزايش دهد.

    بنابر اعلام معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي،‌ ادعاي وجود ترکيبات گياهي يا طبيعي در يک فرآورده دليل بي خطر بودن آن نيست و حتي ترکيبات گياهي نيز ممکن است داراي عوارضي باشد و يا در افراد خاص مصرف آنها با احتياط يا ممنوع باشد.

    اين گزارش حاکيست،‌ تنها محل مجاز فروش مکمل هاي غذايي و رژيمي داروخانه است و افراد نبايد اين فرآورده ها را از اماکني مانند باشگاه ورزشي و عطاري ها تهيه کنند همچنين صرف داشتن بروشور يا برچسب به زبان فارسي دليلي بر مجاز بودن فرآورده نيست و حتماً بايد به وجود مواردي مانند شماره مجوز وزرت بهداشت و ذکر نام شرکت سازنده و شرکت وارد کننده فرآورده،‌ شماره سري ساخت و همچنين تاريخ توليد و انقضا روي برچسب فارسي توجه کرد
    کلینیک رژیم درمانی نوین_دکتر فرشچی

    #98217
    ناشناس
    میهمان

    مگه مکملی که فقط گیاهی و طبیعی باشه هم می تونه مضر باشه؟

    #98218
    nikbakht
    مشارکت کننده

    بله گیاهی بودن یا طبیعی بودن هر چیزی به معنای سالم و بی خطر بودن آن نیست. مصرف غیر صحیح اقلام گیاهی و غیر شیمیایی هم می تواند عوارض و خطراتی را به دنبال داشته باشد و سلامت افراد را در مخاطرات جدی قرار دهد. لذا نباید گیاهی و غیر شیمیایی بودن را معیار سالم و بی خطر بودن در نظر بگیرید.

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.