عوارض فست فود برای کودکان

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #82532
    m.akbari
    مشارکت کننده

    عادات نامطلوب جاري در شيوه زندگي كودكان و نوجوانان كشورهاي در حال توسعه از جمله جامعه ما، علاوه بر اين‌كه تهديدي براي سلامت فعلي اين گروه سني آسيب‌پذير تلقي مي‌شود، كشور ما را در معرض خطرهمه‌گيري بيماري‌هاي غيرواگير طي دو دهه آينده قرار داده است.
    در ميان كشورهاي در حال توسعه، بيشترين مازاد انرژي غذايي مربوط به كشورهاي منطقه خاورميانه است و تغييرات سريع در شيوه زندگي به ويژه الگوي غذايي و فعاليت جسمي‌ساكنين اين كشورها به‌ نوبه خود به افزايش سريع عوامل خطرزا و بيماري‌هاي غيرواگير در اين جوامع منجر شده است.
    مشكل تغذيه كشورهاي در حال توسعه، بيشتر ناشي از تقليد كوركورانه از فست‌فود به سبك غربي است. اين‌گونه غذاها هرچند پرطرفدارند اما با وجود ظاهر و طعم جذاب، نه تنها فاقدارزش غذايي هستند بلکه عوارض گوناگوني براي سلامت در بر دارند. در اين زمينه، کودکان و نوجوانان آسيب‌پذيرترين گروه سني هستند چرا که از يک‌سو تحت فشارهاي تبليغاتي و جوايز ارايه شده از سوي رستوران‌هاي عرضه‌کننده فست‌فود قرار دارند و از سوي ديگر چون در حال رشد و تکامل هستند بيشتر از ساير گروه‌هاي سني در معرض خطر عوارض اين مواد غذايي هستند.

    فست‌فود حاوي تركيبات سرطان‌زا (كارسينوژن) كه تحت عنوان آمين‌هاي هتروسيكليك خوانده مي‌شوند، مي‌باشند که بيش از 10 سال است شناخته شده‌اند. فست‌فود از مهم‌ترين دلايل بروز چاقي هستند. يکي از مهم‌ترين دلايل بروز چاقي، افزايش كالري‌هاي دريافتي در بدن است كه مصرف فست‌فود نقش ويژه اي در آن ايفا مي‌کند. يافته‌هاي پژوهش‌هاي گوناگون نشان داده كه فست‌فود حالت اعتيادآور دارد و هرچه ميزان مصرف آن در طول هفته افزايش يابد ميزان تمايل به خوردن آن بيشتر مي‌شود. محتويات فست‌فود به‌گونه‌اي است که مردم را به زياده‌روي در خوردن ترغيب مي‌کند و خطر چاقي مفرط را افزايش مي‌دهد.
    اين غذاها علاوه بر آن كه حاوي مقادير زيادي كالري هستند به دليل آن كه باعث تضعيف مركز كنترل اشتها مي‌شوند احتمال بروز چاقي را در افراد افزايش مي‌دهد.بدن انسان براي جذب چنين غذاهايي تکامل نيافته است. بيشتر فست‌فودها سرشار از کالري هستند و خوردن تنها مقدار کمي‌ از آن، کالري مصرف شده توسط بدن را به شدت بالا مي‌برد، به علاوه مواد غذايي مضر و پر کالري از قبيل نوشابه‌هاي گازدار و سيب زميني سرخ شده هم به همراه فست‌فود مصرف مي‌شوند که عوارض اين قبيل مواد غذايي را دو چندان مي‌کند. علاوه بر اين، فست‌فود داراي چربي‌هاي مضر ترانس و كلسترول بسيار بالايي هستند. فست‌فود در بيشتر كشورها هنوز شامل سطح بالايي از ترانس اسيدهاي صنعتي غيرمجاز هستند اسيد چرب ترانس اثر بيولوژيك قدرتمندي دارند كه مي‌تواند به افزايش وزن و چاقي شكمي‌يا تيپ 2 ديابت و بيماري‌هاي قلبي‌عروقي و انواع بدخيمي‌ها منجر شوند. چربي‌هاي ترانس به اين دليل مضر هستند كه به افزايش كلسترول بد و كاهش كلسترول خوب منجر مي‌شوند. فست‌فود سرشار از سديم هستند. مصرف فست‌فود باعث مي‌شود فرد به‌طور ناخواسته و بدون آن‌که متوجه باشد، مقادير زيادي نمک دريافت کند که اين امر به‌نوبه خود در همه سنين عوارض درازمدت زيادي در بردارد.
    فست‌فود به‌طور معمول با نوشابه‌هاي گازدار سرشار از مواد اسيدي، قند و انواع مواد شيميايي همراه است که علاوه بر خطر چاقي، درايجاد پوسيدگي دندان، پوکي استخوان و… نقش دارند. پژوهش‌هاي گوناگون نشان داده ميزان مصرف غذاهاي سالم مانند ميوه و انواع سبزي در کودکان و نوجواناني که از غذاهاي استفاده مي‌کنند کمتر از سايرين است و…

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.