عوارض عمومي رژيم‌هاي سخت چيست؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #90449
    hodai
    مشارکت کننده

    بهتر است طرفداران رژيم‌هاي سخت بدانند كه اينگونه كاهش وزن‌ها، با تحليل عضلات و كاهش آب و چربي مورد نياز بدن باعث پايين آمدن وزن مي‌شوند. به‌همين‌خاطر هم نخستين و بارزترين عارضه عمومي رژيم‌هاي سخت و غيراصولي، تحليل عضلات، ‌شل و افتاده شدن پوست در اثر تحليل عضلاني، خشكي پوست به‌خاطر كاهش آب و چربي‌هاي بدن و كاهش قدرت تمركز يا حتي پرخاشگري به‌دليل از دست رفتن منابع مطلوب سوخت مغز است.

    معمولا بيشتر طرفداران رژيم‌هاي سخت و غيراصولي، افرادي هستند كه مي‌خواهند در مدتي كوتاه، نتيجه‌ چشمگيري بگيرند؛ مثلا مراسمي دارند و مي‌خواهند تا روز مراسم به تناسب اندام برسند يا افراد عجولي هستند كه حوصله رسيدن به نتيجه اصولي در طولاني‌مدت را ندارند و راه‌هاي كوتاه و پرخطر را انتخاب مي‌كنند اما مطمئن باشيد كه هر دو گروه اين افراد، كمتر از 3تا 5ماه بعد، عوارض و عواقب كار نادرست خود را مي‌بينند و به‌شدت هم پشيمان مي‌شوند.

    كاهش وزن و ريزش مو
    يكي از شايع‌ترين عوارض كاهش وزن‌هاي ناگهاني، ابتلا به ريزش مو است. كاهش شديد سطح ويتامين‌هاي بدن، به‌خصوص ويتامين‌هاي گروه B مي‌تواند عامل اصلي اين ريزش مو محسوب بشود. معمولا ريزش موي ناشي از كاهش وزن با مراجعه به متخصص پوست و مو و جبران كمبودهاي تغذيه‌اي با مكمل‌هاي مختلف برطرف خواهد شد. البته حواستان باشد كه استفاده از مكمل‌هاي تجويزي، دوره‌اي هستند و شما بايد هرچه سريع‌تر و با نظر متخصص تغذيه، به يك رژيم غذايي اصولي برگرديد تا كمبودهاي تغذيه‌اي بدنتان از راه طبيعي آن جبران شود.
    كاهش وزن؛ استريا و افتادگي پوست
    وقتي كه كاهش وزن ناگهاني در بدن اتفاق مي‌افتد، پوست ما شرايط تطبيق با فرم و حالت جديد را پيدا نمي‌كند و دچار استريا يا خطوط سفيد و قرمز رنگ شديد و زيادي مي‌شود. اين خطوط كه به آنها استرچ‌مارك هم مي‌گويند، بيشتر در دوران بارداري ايجاد مي‌‌شوند اما تغيير وزن‌هاي ناگهاني هم از عوامل ابتلا به آن است. افتادگي و شلي پوست هم از ديگر عوارض لاغري‌هاي مفرط و رژيم‌هاي سخت است. ضمن اينكه كاهش وزن در مدتي كوتاه، باعث از دست رفتن حجم بالايي از آب ميان‌بافتي بدن هم مي‌شود. به اين ترتيب، شانس ابتلا به خشكي و چروكيدگي پوست در افرادي كه رژيم‌هاي خودسرانه و نامناسب مي‌گيرند، بسيار زياد است.

    كاهش وزن و اختلالات هورموني
    يكي ديگر از عوارض كاهش وزن‌هاي شديد و ناگهاني، به هم‌خوردن تعادل ترشح هورمون‌هاي بدن است؛ به‌همين دليل هم بيشتر خانم‌هايي كه وزن زياد و ناگهاني كم مي‌كنند از اختلالات قاعدگي رنج مي‌برند. عصبانيت، پرخاشگري و حتي گاهي افسردگی، از عوارض ايجاد اختلالات هورموني ناشي از كاهش وزن‌هاي ناگهاني است. روي آوردن به رژيم‌هاي غذايي سفت و سخت، مي‌تواند اختلال در عملكرد تيروئيد را هم به همراه داشته باشد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.