عوارض بسیار خطرناک داروی پرکننده صورت عطاری‌ها/ کورتون در داروهای صد در صد گیاهی عطار

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #91714
    m.jarahzadeh
    مشارکت کننده

    مرضیه نوروزی: با این دارو ماهانه 7 کیلوگرم وزن اضافه کنید. داروی پرکننده صورت رسید؛ کاملاً گیاهی!ولی آیا واقعاً طبق ادعاها، این پودرها گیاهی هستند و هیچ‌گونه ماده یا داروی شیمیایی در آن‌ها موجود نیست؟! آیا این افزایش وزن سریع عوارض خاصی ندارد یا اینکه دائمی و بدون بازگشت است؟

    دکتر محمدحسن انتظاری، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در گفت‌وگو با سلامانه در پاسخ به این سؤالات گفت: «در حال حاضر داروهایی که با این عناوین در عطاری‌ها به فروش می‌رسند به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیستند.»

    وی در این باره توضیح داد: «معمولاً افردی که لاغر هستند یا قصد کاهش وزن دارند یکی از دغدغه‌هایشان این است که فرم صورتشان برهم نریزد، به همین دلیل به دنبال راه‌حلی برای حل این مشکل هستند و به نظر خود این افراد چه روشی بهتر از مصرف داروهایی بر پایه گیاهی! درحالی که انواع پودر، شربت و قرص‌هایی که تحت‌عنوان پرکننده صورت و داروهای اشتهاآور در بازار به خصوص عطاری‌ها به فروش می‌رسند، در ترکیبات آن‌ها کورتون وجود دارد.»

    به گفته این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی بعضاً در عطاری‌ها تبلیغات افراطی صورت می‌گیرد که مثلاً با مصرف این پودر دیگر از لاغری صورت رنج نمی‌برید یا اینکه با خوردن این قرص یا شربت، هفت کیلوگرم در ماه افزایش وزن خواهید داشت درحالی که این امر غیرممکن است و یک فرد نمی‌تواند در ماه این مقدار افزایش وزن داشته باشد.

    عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه جای بسی تأسف است که گاها برخی شرکت‌ها و عطاری‌ها خیلی صادق نیستند و در ترکیب محصول خود با آنکه ذکر می‌کنند مثلاً با ترکیب X تولید شده است ولی در کنار آن، ترکیب دیگری هم وجود دارد که نامی از آن برده نمی‌شود، گفت: «این داروهای به اصطلاح گیاهی، فاقد مجوز وزارت بهداشت هستند یا به صورت دست‌ساز ساخته شده‌اند و در ترکیبات آن‌ها سیپروهپتادین و کورتون وجود دارد که با آنکه مصرفشان باعث چاقی و پرشدن صورت می‌شود، ولی با عوارض بسیار خطرناکی چون پوکی استخوان، تضعیف سیستمی ایمنی، مشکلات گوارشی، ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی و… همراه است که متاسفانه در درازمدت این عوارض غیرقابل برگشت هستند.»

    انتظاری در نهایت با اشاره به اینکه افزایش وزن و پرشدن صورت ناشی از مصرف این داروها به محض قطع آن، به حالت اول بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: «هیچ نوع مکمل اشتهاآوری نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک مصرف شود. به‌طور کلی بد نیست بدانید هیچ نوع مکملی که چاق‌کننده باشد، به معنای واقعی وجود ندارد و مصرف برخی از مکمل‌ها به تجویز پزشک با توجه به وضعیت فرد، از جمله ب‌کمپلکس، مولتی‌ویتامین، ژریا تریک فارماتون و… تا حدودی می‌تواند اشتهاآور باشد.»

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.