عطر لاغري در راه است

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #70545
    susan
    مشارکت کننده

    بعد از اين همه محصولات لاغري مختلف؛ از كمربندهاي لاغري گرفته تا گن و قرص‌هاي لاغري تلاش دانشمندان براي دستيابي به محصولات لاغري باز هم به ثمر رسيد و اين روزها به بازار آمدن عطرهاي لاغري سرو صداي زيادي به پا كرده است. فكرش را بكنيد، شما اين بار كه به فروشگاه لوازم آرايشي و بهداشتي مي‌رويد، مي‌توانيد از فروشنده عطرهاي ضدچاقي را بخواهيد. تعجب نكنيد. اين محصول جديد قرار است با كنترل اشتهاي شما جلوي پرخوري و ناخنك زدن ‌تان را به انواع خوراكي‌هاي دوست‌داشتني بگيرد.
    دانشمندان مي‌گويند عطرها و بوهاي ضدگرسنگي كه در انسان احساس سيري كامل به وجود مي‌آورند، مي‌توانند براي مقابله با اپيدمي جهاني چاقي موثر باشند. تحقيقات نشان مي‌دهد که همه افراد با بوها و رايحه‌هايي كه اشتها را برمي‌انگيزند و همچنين با بوهايي كه معده را تحريك مي‌كنند، آشنا هستند. اما به نظر مي‌رسد مولكول‌هايي كه بوي يك غذا را تشكيل مي‌دهند در عين حال مي‌توانند مناطقي از مغز را تحريك كنند كه احساس سيري را مورد هدف قرار مي‌دهند.
    ريان رويج شاپ، پژوهشگر فناوري تغذيه در هلند كه سرپرستي اين تحقيق را عهده‌دار بوده است در اين‌باره مي‌گويد: «در بوها و چاشني‌ها، بافت‌هاي خاصي وجود دارد كه در بروز احساس سيري در انسان‌ها موثر هستند.»
    اين يافته‌ها به محققان كمك مي‌كند كه نسل جديدي از غذاها را توليد كنند كه با آزاد كردن بوهايي به افراد كمك كنند احساس سيري کنند و درنتيجه با اين شيوه بتوانند با پرخوري و چاقي مقابله کنند. بد نيست بدانيد كه بخشي از مغز كه شما به وسيله آن احساس سيري و گرسنگي مي‌كنيد در هيپوتالاموس مغز قرار دارد و اين عطرها نيز بايد روي همين بخش مغز موثر باشند.
    هيپوتالاموس در تنظيم احساسات گرسنگي و سيري نقش مهمي دارد. در واقع تمام کمبود گلوکز و ساير مواد لازم براي بدن از طرف کبد شناسايي شده و به اين ساختار مغزي گزارش مي‌شود. در هيپوتالاموس دو ناحيه خاص که بر غذاي مصرفي تاثير مي‌گذارد، وجود دارد. اولين ناحيه هيپوتالاموس جانبي است که فرمان خوردن را صادر مي‌کند، ناحيه دوم هيپوتالاموس قدامي مياني است که جلوي خوردن را مي‌گيرد. در واقع ناحيه اول مرکز تغذيه و ناحيه دوم مرکز سيري است.
    آزمايش‌هاي متعدد روي حيوانات نيز نقش اين دو ناحيه را ثابت کرده‌اند. براي مثال وقتي ناحيه اول منهدم شود، ديگر هيپوتالاموس نمي‌تواند رفتار غذا خوردن را تحريک و راه اندازي کند و به اين ترتيب حيوان از خوردن خوداري مي‌کند، به گونه‌اي که اگر به او به طور مصنوعي غذا داده نشود، خواهد مرد.
    از طرف ديگر اگر ناحيه دوم تخريب شود، هيپوتالاموس قادر به بازداشتن شما از غذا خوردن نخواهد شد و اين باعث تغذيه بيش از حد در حيوان و چاقي مفرط خواهد شد.
    دو ناحيه موجود در هيپوتالاموس به عنوان مراکز «تنظيم کوتاه مدت غذا» معروف هستند و در کنار آن «دستگاه دراز مدت» نيز وجود دارد که تنظيم دقيق‌تري را بر عهده دارد و وظيفه ثابت نگاه داشتن وزن جاندار را در دراز مدت برعهده دارد.
    بدون شك در انسان نمي‌توان اين نواحي را از بين برد ولي مي‌توان با روش‌هايي مانند بوييدن اين عطرها اين مناطق ويژه را تحريك كرد و به اشتباه انداخت. البته كنترل دقيق اين مكانيسم‌ها بسيار مهم است و دستكاري بيش از حد مي‌تواند سلامت شما را به خطر بيندازد.
    حقيقت اين است كه بوي غذا عامل مهمي در تحريك ما به غذا خوردن است. در بسياري از مواقع بدون اينکه بدن نياز واقعي به غذا داشته باشد، ما غذا مي‌خوريم و اين امري اجتناب‌ناپذير است که با مشاهده انواع بسته‌هاي رنگارنگ خوراکي‌ها و بوي خوب غذا مقاومت کنيم.
    هرچه قدر ما غذا بخوريم، مغز شروع به توليد دوپامين (هورمون رضايت بخش بعد از خوردن غذا) مي‌کند و بدن به مرور زمان بيشتر پايبند اين غريزه مي‌شود. با گذر زمان تنها مشاهده و بوي غذا سبب تحريک اشتها مي‌شود و مغز را آماده توليد دوپامين مي‌کند. بهتر است که غذاهاي کمتر پردازش شده که حاوي چربي، شکر و نمک کمتر است، مصرف کنيد و از قرار گرفتن در شرايط تحريک‌زا اجتناب کنيد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.