عدم تعادل بین اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ منجر به چاقی می گردد.

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #69324
    nikbakht
    مشارکت کننده

    امگا 3 و امگا 6 دو اسید های چرب ضروری و بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند ، اما مهم این است که بین آنها تعادل برقرار باشد . اینک پژوهشگران می گویند عدم تعادل بین امگا3 و امگا6 می تواند عامل چاقی در افراد مستعد باشد . آنان اعلام کردند بالا بودن حد امگا6 در بدن و پایین بودن سطح امگا3 می تواند عامل چاقی باشد . دانشمندان این نتیجه را در پی آزمایش با موشها به منظور تعیین تاثیر تغییرات در رژیم غذایی انجام دادند .
    نتایج پژوهش های جدید پژوهشگران فرانسوی این موضوع را به اثبات رسانده است. در یک آزمایش ، چهار نسل از موش به وسیله رژیم غذایی حاوی 35 درصد چربی امگا تغذیه شدند این عدم تعادل تغذیه مشابه رژیم غذایی افراد در کشورهای توسعه یافته است . امگا6 و 3 چربی های پلی غیراشباعم اصلی هستند که برای ارگانیسم ضروری بوده و بدن انسان قادر به تولید آنها نیست و لازم است از طریق موادغذایی آن را جذب کند. امگا6 در موادغذایی حیوانی و امگا3 در مواد غذایی گیاهی مثل روغن کولزا و گوشت ماهی های چرب موجود است. طی 4 دهه اخیر رژیم غذایی مردم در کشورهای صنعتی به سمت مصرف بیشتر امگا6 و مصرف کمتر امگا3 پیش رفته است. پژوهشگران می گویند این نسبت در شیر مادران 6 به یک بوده است . آنان می گویند میزان مصرف امگا 6 دویست و پنجاه درصد افزایش و مصرف امگا 3 چهل درصد کاهش یافته است. در حالی که پزشکان توصیه می کنند میزان امگا6 به امگا3 باید 5 به 1 باشد این میزان در حال حاضر 40 به 1 شده است. هم اکنون کارشناسان در مورد اینکه درصد چربی در رژیم غذایی و یا مقدار مطلق کالری مصرفی کدامیک بیشتر موجب چاقی می شوند اختلاف نظر دارند . پژوهشگران می گویند نوع رژیم غذایی خانواده و همچنین ژنتیک افراد هر دو نقش موثر در بروز چاقی دارند . محققان دانشگاه mice-sophia antipolis به همراه محققان مراکز cnrs و inra پس از زیر نظر گرفتن 4 گروه از موش ها به رژیم های غذایی متفاوت از نظر امگا6 و امگا3 به این نتیجه رسیدند که به هم خوردن تعادل امگا6 و امگا3 سبب افزایش حجم چربی و بروز ناراحتی های متابولیک، دیابت نوع2 و التهاب می شود. نتایج این تحقیق در مجله lipid research منتشر شده است . چه غذاهای حاوی امگا 3 و 6 هستند ؟ امگا 3 در جانداران آبزی همچون قزل آلا، تن، هالیبوت (نوعی ماهی پهن بزرگ) و دیگر جانداران دریایی از جمله خزه و جلبک و نیز گیاهانی نظیر خرفه و همچنین دانه های روغنی را وجود دارد . اسیدهای چرب امگا ،3 نقش مهمی در کارکرد فعالیت های مغذی و به خصوص تقویت حافظه و نیز فعالیت های قلب دارند. کارشناسان موسسه قلب آمریکا بنا بر یافته های خود مصرف مواد حاوی امگا 3 را حداقل دو بار در هفته توصیه کرده اند.
    اسیدهای چرب امگا-3 شامل آلفا- لینولنیک اسید و ایکوزا پنتانوئیک اسید (epa) است در ماهی های آب سرد مانند ماهی سالمون و ساردین، روغن سویا و کانولا، جوانه گندم ، روغن گردو ، روغن تخم کتان یا پنبه و روغن ماهی یافت می شود.
    اسیدهای چرب امگا-6 شامل اسید های لینولئیک می باشد و در روغن های غیر اشباع گیاهی مانند روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان یافت می شوند.
    برای افراد عادی استفاده از مکمل لازم نیست.از مواد غذایی حاوی امگا 3 به اندازه ی متعادل و کافی استفاده کنید.مثلا مصرف دو بار در هفته ماهی -روزی 1 عدد گردو با صبحانه و استفاده از روغن های مایع نام برده در برنج و سالاد و پخت و پز توصیه می شود .
    منبع :پزشکان بدون مرز

    #96250
    mosavi
    مشارکت کننده

    ممنون از مطلبتون

    #96264
    madjd
    مدیرکل

    جالب بود

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.