عادت‌هاي ضدسلامت در تعطيلات عيد

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #76100
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    متاسفانه بيشتر ما ايراني‌ها آن‌طور که بايد از تعطيلات مختلفي مانند تعطيلات عيد نوروز که در طول سال پيش‌ رو داريم، براي ارتقاي سلامتمان استفاده نمي‌کنيم و گاهي اين تعطيلات به جاي اينکه شادي و سلامت برايمان به ارمغان بياورند، پيک مشکلات و ناراحتي‌هاي مختلف مي‌شوند. به همين دليل در ادامه به چند مورد از شايع‌ترين عادت‌هاي اشتباهي که در تعطيلات نوروز انجام مي‌شوند و راه‌هاي مقابله با آنها اشاره مي‌کنيم…

    کم‌خوابي
    معمولا بيشتر خانواده‌ها ايام عيد را به ديد و بازديد يا مسافرت‌هاي کوتاه و طولاني اختصاص مي‌دهند و براي اينکه از هيچ‌کدام از برنامه‌هايشان هم جا نمانند، ساعت‌هاي خوابشان را کم مي‌کنند. خواب ناکافي علاوه بر ايجاد حس خستگي، کرختي و بي‌حوصلگي مي‌تواند باعث از دست رفتن تمرکز و لذت نبردن از روزهاي زيباي بهاري هم بشود. به همين دليل توصيه مي‌کنيم که حتما در طول تعطيلات و حتي در روزهايي که در سفر هستيد، حداقل روزي 7 ساعت بخوابيد تا روزها شاداب باشيد. اگر سالمند يا کودکي هم همراه شماست، بايد به خواب و استراحت کافي آنها هم اهميت دهيد تا بدقلق يا بيمار نشوند.

    پرخوري و فست‌فود
    متاسفانه پرخوري، مصرف هله‌هوله‌هاي مختلف، ريزه‌خواري و روي هم خوردن خوراکي‌هاي مختلف در مهماني‌ها يا مسافرت‌هاي عيد به يکي از بدترين عادت‌هاي نوروزي تبديل شده است. از طرف ديگر، مهماني‌هاي مختلف وقت کافي براي درست کردن شام و ناهار را از خانواده‌ها مي‌گيرد و آنها در اين روزها بيشتر به خوردن فست‌فودها و غذاهاي چرب و پرکالري روي مي‌آورند. اين عادت مي‌تواند علاوه بر بالا بردن وزن باعث ايجاد دل‌درد، اسهال يا يبوست در طول سفر، معده‌درد و حس تهوع شود. به همين دليل توصيه مي‌شود علاوه بر حفظ تعادل در مصرف خوراکي‌هاي مختلف، در صورت کمبود وقت به جاي مصرف فست‌فودهاي چرب و پرکالري،‌ يک وعده نان و پنير و گردو، نان و ماست و گردو يا حتي املت را در برنامه غذايي‌تان داشته باشيد. به هيچ عنوان هم در طول تعطيلات يا در سفر از مصرف آب سالم، ميوه‌هاي تازه و لبنيات کم‌چرب غافل نشويد.

    کم‌تحرکي
    برخي از خانواده‌ها هم از آن طرف بام مي‌افتند و ترجيح مي‌دهند که تمام سيزده روز تعطيلات را بدون توجه به سلامت خود و امکان بالا رفتن وزنشان،‌ فقط بخورند و بخوابند. خوردن غذاي سالم، خوابيدن کافي و دور هم بودن در کنار اعضاي خانواده در ايام تعطيل، کار خوبي است اما بهتر است براي حفظ سلامت، روزي يکي دو ساعت به نزديک‌ترين پارک محله برويد و با همسر و فرزندانتان در آنجا بدويد يا ورزش‌ها و بازي‌هايي مانند بدمينتون، وسطي، واليبال يا حتي پينگ‌پنگ بازي کنيد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.