ضعف چشایی کودکان چاق

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #79830
    Shafiei
    مشارکت کننده

    جوانه‌های چشایی کودکان چاق نسبت به کودکان با وزن طبیعی دارای حساسیت کمتری است.محققان با بررسی حس چشایی 94 کودک با وزن طبیعی و 99 کودک چاق در سنین 18- 6 سال با استفاده از 22 نوار طعم‌دار شامل پنج طعم شیرین، شور، تلخ، ترش و طعم لذیذ و خوشمزه در 4 سطح مختلف از شدت و نیز دو نوار بدون طعم دریافتند که کودکان با وزن طبیعی بهتر از کودکان چاق می‌توانند تفاوت بین طعم‌ها را تشخیص دهند.
    نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که کودکان با وزن طبیعی خصوصا دختران و کودکان بزرگتر قادر به تشخیص بهتری از طعم‌ها بودند اما این روند در میان کودکان چاق به ویژه در درک طعم‌های شور، تلخ و مطلوب و لذیذ دیده نمی‌شد.
    درحالیکه کودکان چاق و کودکان دارای وزن طبیعی هر دو تمام سطوح متفاوت طعم‌های شیرین را درست تشخیص می‌دادند، کودکان چاق در شناسایی شدت سطوح 4 طعم دیگر نسبت به کودکان با وزن متعادل در رتبه خیلی پایین‌تری قرار گرفتند.به گفته محققان این توانایی مبهم در تشخیص طعم‌ها در کودکان چاق بی‌درنگ آنها را به خوردن هرچه بیشتر مواد غذایی وادار می‌کند.

    #101436
    madjd
    مدیرکل

    خیلی جالب بود.احتمالا در بزرگسلان چاق هم به همین صورت است؟

    #101442
    Shafiei
    مشارکت کننده

    بله موضوع جالبی به نظر می رسه، سعی کردم در زمینه ی چاقی بزرگسالان و کاهش حس چشایی مقاله ای پیدا کنم ولی موفق نشدم. بر اساس پیشینه تحقیق در این زمینه هنوز ارتباط بین چاقی و کاهش حس چشایی روشن نیست. اساسی ترین سوال در این زمینه روابط علت و معلولی است؛ این که آیا کاهش ادراک مزه های خاصی باعث چاقی و دریافت بیشتر غذا می شود یا این موضوع یکی از عوارض چاقی و افزایش وزن است؟ هنوز مشخص نیست. ولی آن چه که در مورد کودکان نشان داده شده است حاکی از آن است که کودکان چاق مزه شیرینی را بیشتر از آن چه هست درک می کنند، شوری را درک نمی کنند و تلخی را کمی درک می کنند.

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.