شیر طعم‌دار به کودکمان بدهیم یا نه؟

در حال نمایش 5 نوشته (از کل 5)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #79764
    e.amini
    مشارکت کننده

    طبق استاندارد، رنگ و مزه شیرهای طعم‌دار باید طبیعی باشد، اما اگر ترکیبات طبیعی یافت نشود تولیدکنندگان می‌توانند در حد مجاز از افزودنی‌های سنتزی استفاده کنند. این افزودنی‌ها گرچه به اندازه ترکیبات فنولی موجود در قهوه و کاکائو روی قدرت جذب کلسیم و پروتئین شیر تأثیر سوء نمی‌گذارد، اما مصرف روزانه و مستمر آن به ویژه در کودکان می‌تواند عوارضی ایجاد کند. از سوی دیگر بنا به گفته متخصصان علوم غذایی، برخی شیرهای طعم‌دار در مقایسه با شیرهای ساده در درجه دوم کیفیت قرار دارد و اغلب برای کاهش بار میکروبی، شیر دو تا سه بار پاستوریزه می‌شود و این خود از ارزش تغذیه‌ای محصول می‌کاهد.

    #101397
    madjd
    مدیرکل

    آیا شیر طعم دار، به اندازه ی شیر معمولی مغذی است؟ بله، شیر طعم دار نیز مانند شیر معمولی، دارای 9 ماده مغذی ضروری است که شامل کلسیم، پروتئین، ویتامین های D، A، B12، B2، B3 و پتاسیم و فسفر می باشد. این شیر در مقایسه با نوشیدنی هایی مثل نوشابه های گازدار و آب میوه های مصنوعی، دارای قند و کالری کمتری است.

    #101398
    madjd
    مدیرکل

    آیا شیرهای طعم دار، چربی و کالری زیادی دارند؟ شیرهای طعم دار نیز انواع مختلفی دارند مثل شیر کم چرب و بدون چربی. به عنوان مثال یک لیوان شیر طعم دار کم چرب فقط 5/2 گرم چربی دارد که برابر همان مقدار چربی شیر معمولی است.

    #101399
    madjd
    مدیرکل

    آیا شیرهای طعم دار باعث پوسیدگی دندان می شوند؟
    مواد موجود در شیر کاکائو خیلی کمتر از نوشابه های گازدار و خوراکی های شیرین و چسبناک باعث پوسیدگی دندان می شوند.

    #101400
    madjd
    مدیرکل

    تحقیقات دانشمندان نشان داده که شیرهای طعم دار، نوشیدنی سالمی برای بچه ها و بزرگسالان هستند. برای انتخاب یک نوشیدنی سالم، یک تحقیق بر روی 4000 کودک و بزرگسال بین سنین 5 تا 17 سال انجام شد. نتایج این تحقیق به شرح زیر بود:
    1- کودکانی که شیرهای طعم دار مصرف کرده بودند، نسبت به آنهایی که نخورده بودند، مواد مغذی بیشتری دریافت کرده بودند.
    2- کودکانی که شیر کاکائو یا شیر طعم دار نوشیده بودند، نسبت به آنهایی که شیر طعم دار نخورده بودند، کلسیم بیشتری دریافت کرده بودند.
    3- کودکانی که شیر کاکائو یا شیر طعم دار نوشیده بودند، در کل، شیر بیشتری مصرف کرده بودند.
    4- مطالعات قبلی نشان می دهد کودکان و بزرگسالانی که بیشتر نوشیدنی های مصنوعی (مثل آب میوه های مصنوعی و نوشابه های گازدار) می نوشند، ویتامین های B2، فولات، A، C و کلسیم و فسفر کمتری دریافت می کنند.

در حال نمایش 5 نوشته (از کل 5)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.