شیرِ شتر چقدر خاصیت دارد؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #91437
    s.shahemi
    مشارکت کننده

    حالا سوپرمارکت‌ها جنس شان جور جور است. گاهی حتی جورتر از جور. داخل یکی شان می‌شوم. ازهمان هایی که پشت شیشه اش کاغذ «دوغ شتر رسید» را چسبانده و همانجا هم مژده داده که علاج قطعی دیابت، پوکی استخوان و فشار خون است.

    به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران هر روز یک معجون مفید برای سلامتی باب می‌شود. یک روز قهوه سبز است و روز دیگر، روغن کوسه. یک روز می‌گویند عصاره فلان چیز به بازار آمده که برای فشار خون معجزه می‌کند و یک وقت دیگر نسخه حکیم باشی از یک گوشه دیگر تاریخ سربرمی آورد و علاج قطعی رماتیسم و میگرن می‌شود.

    حالا هم نوبت دوغ شتر است. کاغذ سفید با نوشته چاپ شده با فونت درشت، آدم را وسوسه می‌کند که داخل مغازه شود. سوپر مارکت‌های حالا مثل قدیم نیستند که جنس لوکس شان یخمک و ماکارونی شکلی باشد، آنجور که آنوقت‌ها می‌گفتیم و هنوز پاستا خور نشده بودیم. اسم‌شان هم البته بقالی بود. حالا سوپرمارکت‌ها جنس شان جور جور است.

    گاهی حتی جورتر از جور. داخل یکی شان می‌شوم. از همان هایی که پشت شیشه اش کاغذ «دوغ شتر رسید» را چسبانده و همانجا هم مژده داده که علاج قطعی دیابت، پوکی استخوان و فشار خون است. « دوغ شترتون بهداشتیه؟!»

    می گوید:« دوغ شتر خودم که نیست، اما بهداشتیه.‌بردار ببین. آرم وزارت بهداشت داره.» یکی از بطری‌های یک و نیم لیتری را از روی زمین، جایی که نشان داده برمی دارم. دوغ شتر فلان.

    تصویر شتری هم رویش دیده می‌شود که یک جور خاصی سرش را بالا گرفته و انگار به افقی دوردست خیره شده است. یک پروانه ساخت هم پشتش حک شده. ظاهراً که همه چیز درست است. می‌پرسم: «جز اینایی که بیرون روی کاغذ نوشتین، دیگه برای چی خوبه؟!» «‌دِ… به خیالت مثلاً اینا کمه؟! حالا ببر بخور ببین چه می‌کنه!» می‌پرسم:« حالا چند هست؟» « یک کلام، 10 هزار تومان.» منتظر است تا بگویم دوغ را می‌خواهم یا نه. «راستش خبرنگارم. این قضیه دوغ شتر برام جالب بود.» می‌خندد: «خب از اول می‌گفتی. اگه قول بدی عکس ما رو توی روزنامه چاپ کنی، هرچی بخوای برات می‌گم. ولی بی‌شوخی بیا یه شماره بهت می‌دم. این مرکز پخششه. هرچی می‌خوای از خودشون بپرس.»

    با شماره همراه اعتباری تماس می‌گیرم. خانم آن سوی خط، مثل یک نوار ضبط شده، آنچه در توان دارد مایه می‌گذارد تا دل من را که مثلاً مشتری باشم، ببرد.

    «میزان کلسیم دوغ شتر، 7برابر شیر گاو است. سرشار از منگنز، مس و روی و انواع ویتامین ها. دوغ شتر برای درمان بیماری‌های کبد و کم خونی و سل و شکنندگی استخوان و نرمی استخوان مفید است. دوغ شتر برای کاهش قند خون و تنظیم ضربان قلب هم فایده دارد. با توجه به تحقیقاتی که اخیراً درباره مصرف دوغ شتر برای مادران باردار انجام داده‌اند متوجه شدند که مصرف دوغ شتر برای نوزاد و مادر مفید است. دوغ شتر به صورت خام و به صورت محصولات تخمیری برای زخم معده، اسهال، یبوست و زخم‌ها مؤثر است. همچنین درمان بیماری‌های سخت معده‌ای هم با استفاده از دوغ شتر گزارش شده است. محققان از دوغ شتر برای درمان بیماران مبتلا به ایدز هم در سطح دنیا استفاده کرده‌اند و به پیشرفت‌های خوبی هم دست یافته‌اند. اخیراً پروتئینی در دوغ شتر کشف شده که عملکرد آن همانند انسولین است و در درمان بیماری دیابت بسیار مفید است.»

    تعریف و تمجیدهایش که یک نفس تا آخر می‌رسد، قیمت را می‌دهد و منتظر می‌ماند. می‌پرسم:« تمام اینها که گفتید، تأیید شده؟!» بدون اینکه تغییری در تن صدایش بدهد، جواب می‌دهد:« بله، در کشورهای پیشرفته دنیا از دوغ شتر برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. ارسال رایگان درب منزل!»

    یک جوری که زیاد ناراحت نشود، عذر می‌خواهم و قول می‌دهم که برای سفارش تماس بگیرم و خودم را هم طوری نشان می‌دهم که از آشنایی با چنین محصولی با این همه خواص بی‌نظیر خیلی شگفت زده شده ام.

    دکتر سعید زیبایی، رئیس هیأت مدیره انجمن علمی شتر ایران البته بخشی از این گفته‌ها را تأیید می‌کند. به گفته او، شیر شتر در بهبود و کنترل بیماری دیابت در مبتلایان نقش مؤثر و درمانی دارد.

    زیبایی که استادیار پژوهشی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه شمال شرق کشور است می‌افزاید:«این شیر به دلیل دارا بودن پروتئین های ریز شبه انسولینی خاصیت ضد دیابتی دارد. طی مدت سه سال در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در قالب چهار پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا این موضوع بررسی و بر روی موش‌ها، آزمایش شد و به اثبات رسید. بر این اساس به مدت سه ماه روزی نیم لیتر شیر به گروه نمونه که مبتلا به دیابت بودند داده شد و طی این آزمایش تأثیر بارز این شیر در کنترل دیابت بروز یافت.»

    در باب رابطه دوغ و شیر شتر و درمان ایدز و برخی دیگر از ادعاهایی که در مورد آن شده، البته مطلبی پیدا نمی‌کنم اما یاد حرف یکی از خانم‌های مسن فامیل می‌افتم که همیشه می‌گفت:« هرچی گیرت اومد بخور مادر، همه چی خاصیت داره!»

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.