شیردهی خطر آلزایمر در مادران را کاهش می‌دهد

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #78948
    e.amini
    مشارکت کننده

    پژوهشی جدید نشان می‌دهد دوره‌های طولانی شیردهی مادران با کاهش خطر کلی دچار شدن به بیماری آلزایمر در این زنان ارتباط دارد
    به گزارش دیلی تلگراف بررسی‌های پیشین میان شیردهی مادر و کاهش خطر دچار شدن مادر به بیماری‌های دیگر ارتباط برقرار کرده بودند، اما تا به حال تاثیر مدت شیردهی مادر بر خطر آلزایمر بررسی نشده بود.

    پژوهشگران دانشگاه کمبریج که این تحقیق را انجام داده‌اند، با بررسی داده‌های مربوط به فقط ۸۱ زن انگلیسی، به این نتیجه رسیدند. اما به گفته آنها همبستگی میان شیردهی مادر و کاهش خطر آلزایمر در این بررسی بسیار بالا بوده، هر چند که در زنان با سابقه خانوادگی زوال عقل این همبستگی کمتر بوده است.

    این یافته‌ها ممکن است تحقیقات برای مقابله با همه‌گیری جهانی بیماری آلزایمر را به مسیرهای جدیدی هدایت کند. همچنین ممکن است شواهدی درباره افرادی که آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به این بیماری دارند، به دست آید.

    این پژوهشگران شماری از دلایل زیست‌شناختی را برای این رابطه میان آلزایمر و شیردهی مادر مطرح می‌کنند.

    یک نظریه این است که شیردهی از پستان باعث کاهش هورمون پروژسترون در بدن می‌شود، و اثر بالا رفتن زیاد این هورمون را که در طول بارداری رخ می‌دهد، را خنثی می‌کند. تحقیقات نشان داده است که پروژسترون باعث کاهش حساسیت گیرنده‌های مغزی هورمون زنانه دیگر، استروژن، در مغز می‌شود، و استروژن در حفاظت از مغز در مقابل آلزایمر دخالت دارد.

    یک احتمال دیگر این است که شیردهی مادر با بازگرداندن حساسیت بدن به انسولین، که در طول بارداری تا حدی مختل می‌شود، این نقش را ایفا می‌کند. مقاومت به انسولین در مغز یکی از خصوصیات بیماران دچار آلزایمر است. مقاومت به انسولین باعث اختلال در سوخت و ساز قند (اختلال تحمل گلوکز) در بدن می‌شود.

    به گفته این پژوهشگران ممکن است زنانی که زمان بیشتری در وضعیت بارداری گذرانده‌اند، بدون اینکه دوره جبرانی شیردهی مادر را داشته باشند، در معرض خطر بیشتر اختلال تحمل گلوگز (قند خون) قرار بگیرند و همین عامل باعث افزایش خطر دچار شدن آنها به آلزایمر شود.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.