شير مادر؛ اكسير حيات

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #80066
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    شير مادر منافع گسترده‌اي دارد كه جهت زنده ماندن شيرخوار و كودك ضروري بوده و سبب كاهش يا جلوگيري از بيماري‌هاي كشنده دوران نوزادي و كودكي مي‌شود.
    با توجه به اينكه در برخي از كشورها (بخصوص در كشورهاي در حال توسعه)، بيماري‌هاي گوارشي از جمله اسهال اولين علت مرگ و مير كودكان زير پنج سال (بخصوص زير يك سال) و در بعضي از كشورها عفونت‌هاي حاد تنفسي، اولين عامل مرگ و مير مي‌باشد، تغذيه با شير مادر باعث كاهش بروز اين بيماري‌ها شده و اگر در مواردي كودك به اين بيماري‌ها دچار شود، باعث كاهش شدت بيماري و در نتيجه شدت مرگ و مير مي‌گردد. از ديگر منافع تغذيه با شير مادر، كاهش ابتلا به بيماري‌ها و عفونت‌هايي نظير عفونت‌هاي گوش، خون، عفونت‌هاي شديد تنفسي، عفونت‌هاي دستگاه ادراري – تناسلي و مننژيت مي‌باشد كه نهايتا كاهش مرگ و مير كودكان را به دنبال دارد.
    در كنار موارد فوق، بيماري‌هاي ديگري وجود دارد كه گسترده نبوده ولي آثار گسترده‌اي دارند از جمله آلرژي. با توجه به اينكه در كشورمان از هر 5-4 نفر 1 نفر حساسيت دارد، شير مادر از بروز آن جلوگيري كرده يا در صورت ابتلا باعث كاهش و تخفيف علايم بيماري مي‌شود. در مواردي كه ابتلا به آلرژي ارثي بوده، در صورت ابتلا كودك، تغذيه با شير مادر سبب مي‌شود تا كودك مبتلا به آسم نشود و در صورت ابتلا، حملات بيماري كوتاه‌تر و خفيف‌تر بوده و با مشكلات كمتري همراه خواهد بود.
    همچنين تغذيه با شير مادر، باعث پيشگيري از انواع سرطان‌هاي خون، مشكلات گوارشي، بيماري‌هاي كبدي و حتي انواع ديابت (نوع 1 و 2) مي‌شود.
    تغذيه با شير مادر، از بعد عاطفي و رواني نقش بسيار مهمي دارد و در ايجاد روابط درون خانواده و رابطه بين پدر و مادر با نوزاد اهميت بسياري دارد. به طوري كه در وضع رواني كودك در آينده نقش به سزايي خواهد داشت، تا حدي كه آثار آن در دوران قبل از مدرسه، مدرسه، دبيرستان و حتي دانشگاه كاملا محسوس است. كودكاني كه با شير مادر تغذيه مي‌شوند، متعادل‌تر بوده، در تحصيلات موفق‌تر مي‌باشند، و در آينده از افراد برجسته جامعه خواهند بود.
    براساس مطالعات گسترده‌اي كه در سراسر جهان انجام گرفته، اين كودكان از نظر ضريب هوشي 5/12 -7 درجه بيش از بچه‌هايي هستند كه شير مادر نخورده‌اند. اين مورد چه در كشورهاي توسعه يافته و چه در كشورهاي در حال توسعه صادق مي‌باشد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.