سویا همیشه مفید نیست

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #69955
    mosavi
    مشارکت کننده

    متخصصان در یك مطالعه جدید تاكید كردند كه افراد مختلف باید در مصرف سویا دقت كنند چون این ماده غذایی با وجود خواص زیادی كه دارد، می تواند در برخی موارد مضر باشد.
    محققین خاطرنشان كرده اند كه برای زنان مبتلا به سرطان سینه، خوردن سویا موجب تشدید سرطان می شود.
    هم چنین كسانی كه در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند باید در مصرف آن مراقب باشند. علاوه بر این، برخی از پزشکان معقتدند كه رژیم غذایی حاوی سویا به دلیل تاثیر در کاهش تعداد اسپرم ها (سلولهای جنسی نر) بر سیستم تولیدمثلی مردانه تاثیر منفی دارد.
    سویا محتوی تمام اسید آمینه های ضروری برای انسان بوده و منبعی از پروتئین محسوب می شود و در بهبود و درمان سرطان های کولون و پروستات نقش مهمی دارد. با این وجود در یک تحقیق جدید بر روی موش های آزمایشگاهی، متخصصان دریافته اند که مصرف این ماده غذایی در مدت طولانی سطح هورمون جنسی مردانه موسوم به تستوسترون را به مقدار قابل توجهی در مقایسه با گروه کنترل کاهش می دهد.
    كاهش این هورمون در مردان موجب کاهش تولید اسپرم ها شده و از این رو می تواند تاثیر نامناسبی روی توان تولید مثلی مردان داشته باشد.

    #96972
    madjd
    مدیرکل

    پس سویا برای افراد مبتلا به سرطان سینه و برای قدرت تولید مثل مردان مضر است.
    و در ادامه
    تحقيقات نشان داده است که مصرف بيش از اندازه سويا مي تواند موجب از دست دادن حافظه و آلزايمر گردد.

    در اين تحقيق به افراد هر روز توفو (tofu) مي دادند. لازم به ذکر است که توفو، يک غذاي ژاپني مي باشد که با دانه سويا درست مي شود. مشخص شد افرادي که از اين رژيم استفاده مي کردند، کم حافظه شده اند( مخصوصا افراد در رده سني 65 سال).

    سويا يکي از منابع پروتئيني در دنيا شناخته شده است، تا جايي که بعضي ها به جاي گوشت از سويا استفاده مي کنند.

    محصولات سويا غني از ماده اي به نام “فيتواستروژن” مي باشد. فيتواستروژن اثراتي مشابه هورمون زنانه ي استروژن در بدن دارد. محققان به اين نتيجه رسيده اند که فيتواستروژن نيز مي تواند باعث نقصان در حافظه گردد.

    استروژن و فيتواستروژن، رشد سلولي را افزايش مي دهد. اما اگر بيش از اندازه در بدن وجود داشته باشند، موجب تخريب سلول ها مي گردند.

    اما زياد مصرف کردن سويا موجب بروز مشکلات جدي در سلامتي مي گردد. غير از فيتواستروژن، ساير ترکيبات موجود در سويا عبارتند از: فيتات و چند ترکيب ناشناخته.

    * اين ترکيبات مانع جذب آهن گياهي مي گردند. فيتات از جذب روي و ديگر عناصر مغذي جلوگيري مي کند. پس مي توان گفت که گياهخواراني که به مقدار زياد سويا مصرف مي کنند، به مرور زمان دچار کمبود عناصر مغذي مي شوند.

    * اگر سويا را به همراه گوشت مصرف کنيد، مطمئن باشيد که دچار کمبود آهن و کم خوني ناشي از آن نخواهيد شد، زيرا گوشت موجب جذب آهن مي گردد.

    * محققان گفته اند که اگر ويتامين C به مواد غذايي داراي سويا افزوده شود، ممکن است باعث جذب آهن گردد. به همين خاطر به گياهخواران، مکمل عناصر معدني و ويتامين ها مي دهند.

    * اخيرا گزارش شده است که سويا باعث تورم در غده تيروئيد مي شود. در نوزاداني که فقط با شير سويا تغذيه مي شدند، کم کاري غده تيروئيد مشهود است.

    شما بيماري هاي زير را داريد، کمتر سويا مصرف کنيد:

    * مشکلات تيروئيد يا گواتر. سويا باعث بزرگ شدن تيروئيد مي گردد.

    * فراموشي

    * سرطان سينه

    * سنگ کليه(مخصوصا بيماراني که داراي سنگ هاي اگزالات مي باشند، زيرا سويا داراي اگزالات زيادي مي باشد)

    تمام نعمت هايي که خداوند به ما داده است، براي سلامتي مفيد است. به ياد داشته باشيد که در مصرف هيچ نوع ماده غذايي، هر چند مفيد، نبايد زياده روي کنيد.

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.