سالم ترين شيوه طبخ برنج

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #72441
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    برنج از جمله غلات مغذي و پرمصرف‌‌ دنياست. اين ماده غذايي حاوي کربوهيدرات‌هاي پيچيده است؛ کربوهيدرات‌‌هاي ساده و پيچيده‌ بخش بزرگي از رژيم غذايي هر فردي را تشکيل مي‌‌دهند. البته براي حفظ ارزش غذايي اين غله، بايد به نحوه پخت آن توجه كرد كه در زير به 5 مورد در اين‌باره اشاره مي‌كنيم:….
    1 براي پخت برنج آن را آبکش نکنيد، زيرا تمام ويتامين‌هاي محلول در آب با آبکش‌کردن حذف مي‌شوند. در واقع مهم‌ترين ارزش تغذيه‌اي خوراکي‌هايي مانند برنج و نان، ويتامين‌هاي گروه B است که براي سوخت‌وساز كربوهيدرات‌ها موردنياز هستند. اين ويتامين‌ها به دليل اينکه محلول در آب هستند وقتي طي حرارت زياد در آب مي‌جوشند در آب حل و با آبكش كردن برنج، دور ريخته مي‌شوند و در نهايت برنج مصرفي اگرچه داراي مواد نشاسته‌اي است اما فاقد ويتامين‌هايي است که باعث سوخت‌و‌ساز تركيب‌هاي فوق و آزادشدن انرژي‌شان مي‌شود.
    2 معمولا اضافه کردن نمک هنگام خيس‌كردن برنج، تاثيري در افزايش يا کاهش ارزش غذايي آن ندارد اما نبايد فراموش كرد مصرف زياد نمک مانند سم است و باعث بروز بيماري‌هايي نظير فشارخون بالا و پوکي استخوان مي‌‌شود.
    3 ميزان کالري برنج به روغني که در طبخ آن استفاده مي‌شود، بستگي دارد. ميزان كالري 100گرم برنج که بدون روغن پخته مي‌شود، نسبت به 100 گرم نان، كمتر است اما وقتي براي پخت به آن روغن اضافه شود، ميزان کالري افزايش مي‌يابد. در ضمن، يک قاشق غذاخوري برنج شفته، تقريبا معادل 5/1 قاشق غذاخوري برنج دانه‌دانه بوده و طبيعي است که کالري آن در واحد حجم، بيشتر باشد.
    4 اگرچه خوردن غذاهاي پوره‌شده به دليل هضم راحت براي سالمنداني که مشکل جويدن دارند يا كودكاني كه به آنها غذاي كمكي داده مي‌شود، مناسب است اما نكته‌اي كه بايد به آن توجه كرد اين است كه وقتي موادغذايي حاوي كربوهيدرات مانند برنج، ماكاروني و نان در اثر طبخ طولاني‌مدت «له‌« يا «شفته» مي‌شوند، سرعت آزادشدن قند (گلوکز) از تركيب‌هاي نشاسته‌اي افزايش مي‌يابد و به اصطلاح نمايه گلايسمي‌شان بالا مي‌رود. به عبارت ساده‌تر، تركيب نشاسته‌اي در بدن به سرعت به قند ساده تبديل مي‌شود و درنتيجه پاسخ انسولين بدن هم افزايش مي‌يابد كه در نهايت باعث بروز مشكلات متابوليكي خواهد شد. بنابراين مصرف برنج شفته يا له‌شده در سالمنداني كه در معرض ابتلا به مشكلات متابوليسمي هستند، توصيه نمي‌شود و بهتر است مدت زمان پخت مواد غذايي نظير برنج طولاني نباشد.
    5 اگر از روغن‌هاي جامد يا مايع براي پخت برنج استفاده مي‌كنيد، بهتر است بدانيد که مناسب‌ترين روغن‌ها، روغن‌هاي مايع گياهي هستند كه در ميان آنها روغن زيتون بهترين است. به اين شرط که بعد از پخت برنج به آن اضافه شود.

    #98265
    amini
    مشارکت کننده

    ممنون خانم جمشیدی. درسته که میگن ویتامین و املاحی که هنگام آبکش کردن برنج خارج میشه برای جلوگیری از ریزش مو مناسب هست؟

    #98268
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    بله
    چون جزو ویتامین ها ی گروه B محسوب می شوند

در حال نمایش 3 نوشته (از کل 3)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.