سالم‌ترين ظرف براي پخت غذا

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #66248
    n.fazel
    مشارکت کننده

    بهترين ظرف براي پخت مواد غذايي حاوي آهن (مثل انواع گوشت‌ها) ظرف آهني است؛ زيرا از ظرف يا قاشق آهني مقداري جزيي آهن وارد غذا مي‌شود که مي‌تواند در كنار آهن موجود، وارد بدن شده و تامين‌كننده نياز روزانه ما باشد…

    البته ما ظرفي نداريم که به‌طور خالص از جنس آهن باشد؛ چون در اين صورت،‌ ظرف زنگ مي‌زند و نمي‌توان از آن استفاده کرد. اگر چنين ظرفي وجود داشته باشد هم ظرف استيل است که در اصل آهني بوده و روي آن با روکشي پوشيده شده است. بزرگ‌ترين مشکلي که اين قبيل ظروف دارند، اين است که غذا به آنها مي‌چسبد و در صورت سرخ کردن غذا، ظرف مي‌سوزد. بنابراين بهتر است طبخ غذا به شکل آب‌دار در اين ظروف انجام شود.

    متاسفانه امروزه بيشتر ظروف از جنس آلومينيوم، استيل و روکش تفلون هستند و تبادلي بين ظرف و غذا وجود ندارد و آهني منتقل نمي‌شود. بنابراين، چه بهتر كه براي پخت غذا در درجه اول از ظروف استيلي که روکش تفلون ندارند، استفاده کنيد. بعد از ظروف استيل، استفاده از ظروف شيشه‌اي توصيه مي‌شود؛ زيرا در اين ظروف هيچ عنصري بين غذا و ظرف مورد استفاده رد و بدل نمي‌شود و پخت غذا در آن سالم‌تر است. در ضمن، برخي از ظروف چدني هم هستند که روي آنها صيقلي شده و روکش ندارند در اين صورت استفاده از اين ظروف نيز مناسب است. اما استفاده از ظروف تفلون آسيب ديده و آلومينيومي از نظر بهداشتي توصيه نمي‌شود. در سال‌هاي گذشته نيز از ظروف آلومينيومي تحت عنوان رويي استفاده مي‌شد که هنوز هم در بسياري از مناطق ديده مي‌شود و حتي امروزه در برخي از رستوران‌ها حداقل نيمروهايشان را در بشقاب‌هاي كوچك رويي پخته و سرو مي‌كنند. اين ظروف از نوعي فلز سبک ساخته شده‌اند. گفته مي‌شود در صورت استمرار استفاده از اين ظروف ممکن است مقداري آلومينيوم از ظرف وارد غذا ‌شده و استفاده طولاني‌مدت از آن باعث بروز عوارضي مانند يبوست، اختلالات گوارشي، پوكي استخوان و حتي آلزايمر شود و احتمال ابتلا به مشكلات يادشده در افراد مستعد شدت ‌يابد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.