سالمندی در ایران ۲۰ سال زودتر رخ می دهد

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #113408
    radan
    مشارکت کننده

    90در صد مردم دچار کمبود کلسیم هستند/سالمندی در ایران 20 سال زودتر رخ می دهد

    در حالی که مصرف شیر و لبنیات در ایران روز به روز روند کاهشی را طی می کند شواهد نشان می دهد که سالمندی در ایران به دلیل شیوع بیماری خاموش پوکی استخوان 20 سال زودتر از میانگین جهانی اتفاق می افتد.
    شیر به عنوان یک ماده مغذی کامل عنصری کلیدی در بهبود تغذیه و امنیت غذایی است که می تواند باعث کاهش فقر و سوء تغذیه در بین جوامع شود به طوری که در برخی کشورها پیشرفتگی جوامع را از میزان مصرف شیر می سنجند.
    تردیدی نیست انسان برای انجام کار نیاز به انرژی و تغذیه مناسب دارد و بخش مهمی از موادغذایی که روزانه مورد مصرف قرار می گیرد از منبعی همچون شیر و مواد لبنی تامین شود.
    شیر ماده غذایی کاملی است که همه مواد مغذی را در خود جای داده و در هرم غذایی از جایگاه ارزشمندی برخوردار است.
    دارا بودن پروتئین، چربی و املاح معدنی اهمیت مواد لبنی را در تغذیه انسان بیشتر نشان می دهد.
    همچنین یکی از عناصر مهم در مواد لبنی به ویژه شیر، کلسیم است که این ماده مهم برای ساخته شدن استخوانها و دندانها مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین برای حفظ توده استخوانی لازم است.
    کشک با 3 سال مدت نگهداری بهترین منبع تامین کننده کلسیم به شمار می رود.
    همچنین محصولات لبنی منابع سرشار کلسیم در رژیم غذایی هستند به طوری که رژیم غذایی سه لیوان شیر یا مقدار برابر فرآورده های لبنی را در هر روز تأمین می کند، می تواند توده استخوانی را بهبود بخشد.
    در بسیاری از کشورهای توسعه یافته با توجه به اینکه دولتها به هزینه هایی که از سوء تغذیه ایجاد می شود پی برده اند به شیر یارانه تخصیص می دهند زیرا سلامت جامعه برای آنها اهمیت دارد و هزینه های آخر برای مداوای بیماران خود را در ابتدا از طریق شیرهای یارانه ای تامین می کنند تا در آینده با مشکل مواجه نشوند.
    متاسفانه در ایران با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و قطع یارانه مواد غذایی از جمله شیر با افزایش قیمت زیادی مواجه شد به طوری که این افزایش موجب شد بخش وسیعی از جمعیت توان مالی کافی برای تامین آن را نداشته باشند و شیر را از سبد غذایی خود حذف کنند.
    جامعه ایران که در سال های آتی با مسائل سالخوردگی مواجه خواهد شد بنابراین تغذیه سالم اهمیت خود را بیش از پیش نشان می دهد زیرا همانگونه که کودک به شیر برای رشد نیازمند است دیگر گروههای سنی و به ویژه سالخوردگان برای استحکام استخوان بندی به آن نیاز دارند و در صورتی که از این مهم غفلت شود همه جامعه باید هزینه این سهل انگاری را بدهند.
    سلامت نیوز

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.