زیره پلو با ماهیچه

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #66416
    n.fazel
    مشارکت کننده

    طرز تهيه
    ابتدا پياز را خرد كره و در كمي ‌روغن تفت بدهيد. بعد، ماهيچه‌ها را افزوده و آنها را نيز حرارت بدهيد. سپس كمي آب به آن اضافه كرده و بگذاريد با حرارت ملايم مغزپخت شود. در قابلمه‌اي ديگر، ‌برنج را همراه 8 ليوان آب‌روي اجاق قرار داده و وقتي آب برنج كم شد، سيب‌زميني‌هاي خرد شده، ‌زيره، ‌نمك و كره را نيز به آن اضافه كنيد. هنگام سرو اين برنج، ‌زعفران را دم‌كرده و در آن مقداري برنج بريزيد. آنگاه ‌روي برنج موجود در ديس، ماهيچه‌ها و پلوزعفراني را اضافه كرده و در صورت تمايل، آن را با مغز بادام و پسته تزيين كنيد.
    اين غذا تقريبا داراي 1600 كيلوكالري انرژي است اما در صورتي كه اين حجم غذا به 4 قسمت تقسيم شود به‌هر نفر 400 كيلوكالري انرژي خواهد رسيد.
    مواد لازم (براي 4 نفر)

    برنج4 ليوان
    ماهيچه خرد شده 400 گرم
    پياز بزرگ 1 عدد
    سيب‌زميني استانبولي 5 عدد
    زيره دانه‌اي3 قاشق‌غذاخوري
    كره2 قاشق‌غذاخوري
    نمك و زعفران به ميزان دلخواه

    خواص ماهيچه
    وقتي صحبت از گوشت مي‌شود، به خصوص گوشت ماهيچه كه پرچرب و لذيذ است، همه ياد آهن مي‌افتند؛ در حالي كه علاوه بر آن، اين ماده غذايي، ‌‌روي نيز دارد؛ ‌ماده معدني‌اي كه در سيستم دفاعي بدن نقش بسزايي ايفا مي‌كند زيرا هم خاصيت آنتي‌اكسيداني داشته و هم پاسخ‌هاي ايمني را تنظيم مي‌كند و سلول‌ها را در برابر سموم و فلزات سنگين و حتي باكتري‌هاي بيماري‌زا محافظت مي‌كند. بنابراين خوردن اين ماده غذايي به عنوان منبع‌ روي، ‌يكي از عادات غذايي مفيد تلقي مي‌شود؛ به‌خصوص كه آهن نيز دارد و دريافت به‌اندازه اين ماده معدني نيز به تقويت سيستم ايمني بدن كمك مي‌كند. جالب است بدانيد افرادي كه رژيم غذايي گياهخواري دارند، ‌دوز بالايي از مكمل كلسيم را دريافت مي‌كنند و به بيماري‌هايي مانند ديابت و عفونت دچارند در نتيجه بيشتر در معرض كمبود اين ماده مغذي قرار دارند و بايد از منابع آن كه همان گوشت قرمز، ‌عدس و نان گندم كامل است، ‌استفاده كنند.
    خواص برنج

    در ميان ايراني‌ها و حتي برخي خانواده‌ها نخوردن برنج مساوي با نخوردن غذاست. ‌آنها اگر برنج را در سفره غذاي خود مشاهده نكنند، انگار هيچ چيزي نخورده‌اند؛ در حالي كه اين منبع انرژي يكي از پرمصرف‌ترين اجزاي غذاي ايراني است.
    جالب است بدانيد كه هر 4 تا 5 قاشق غذاخوري آن، معادل يك برش نان بوده و يك واحد غلات به حساب مي‌آيد و 80 كيلوكالري انرژي دارد اما مي‌توان با افزودن انواع سبزيجات، ميزان كالري را در هر واحد كمتر كرد؛ زيرا همان‌طور كه مي‌دانيد سبزيجات منبع فيبر هستند و در بدن توليد كالري نمي‌كنند.
    به علاوه، براي افزايش ارزش غذايي برنج، بهتر است آن را به همراه آب گوشت يا مرغ به شكل دمي تهيه كنيد اما يادتان باشد كه زياده‌روي در خوردن برنج به سرعت اضافه وزن و چاقي را به بار مي‌آورد پس حد اعتدال را رعايت كنيد.

    خواص سيب‌زميني
    وقتي مي‌خواهيم ميزان كالري يك سيب‌زميني متوسط را مشخص كنيم آن را معادل يك برش نان در نظر گرفته و عدد 80 كيلوكالري را به آن نسبت مي‌دهيم. زيرا مملو از كربوهيدرات بوده و منبع انرژي به حساب مي‌آيد اما رنگ زردش مربوط به بتاكاروتن يا پيش‌ساز ويتامين A است و البته كم سديم بوده و پتاسيم فراواني دارد و گزينه‌اي مناسب براي مبتلايان به بيماري فشار خون محسوب مي‌شود. اين ماده غذايي مطلقا چربي ندارد بنابراين كساني كه مي‌خواهند از منابع انرژي كم‌چرب استفاده كنند، مي‌توانند سيب‌زميني را برگزينند. علاوه بر تمامي اينها، ‌بررسي‌ها نشان داده‌اند كه تمامي سبزيجات ريشه‌اي كه سيب‌زميني نيز جزيي از آنها به حساب مي‌آيد هم از تشكيل پلاك‌هاي عروقي جلوگيري كرده و از گرفتگي در اين نواحي پيشگيري مي‌كنند و هم ميزان مرگ‌ومير ناشي از بيماري‌هاي قلبي را به ميزان قابل توجهي در افراد مستعد كاهش مي‌دهند.

    خواص زعفران
    زعفران ادويه‌اي رنگي و بسيار گران‌قيمت است و علاوه بر رنگ زيبايي كه به غذا مي‌دهد، داراي خواصي منحصر به فرد است. مثلا ‌به گفته قديمي‌ها، ‌زعفران نيروبخش، ‌شادي‌آور، ‌دورکننده اضطراب و کمک‌کننده يک خواب خوب است. امروزه محققان حتي مصرف آن و فوايدش را در افراد افسرده با تاثيرات داروي پروزاک مقايسه کرده‌ و نتايج يکساني به دست آورده‌اند. در کنار اين فوايد، ‌‌زعفران گياهي ضد باکتري است و فشار را از‌روي سيستم عصبي بر مي‌دارد.
    تحقيقات جديدي در اسپانيا نيز نشان داده که کاهش امراض قلبي در قسمتي از اين منطقه احتمالا مربوط به مصرف دايم زعفران است. همچنين در تحقيقات جديد ديگر آثار کاهش ‌تري‌گليسيريد و کلسترول زعفران به اثبات رسيده است. اما چقدر زعفران در‌روز مي‌توان مصرف كرد؟ 10 تا 15 عدد از رشته‌هاي زعفران که حدود 1/0 گرم مي‌شود براي يک نوبت مصرف، بي‌اشکال است. مقدار مصرف در يک‌روز، نه در يک نوبت، مي‌تواند تا يک گرم باشد ولي مصرف يک گرم آن در يک نوبت ممکن است باعث حالت تهوع و استفراغ شود و مصرف بيشتر از 5 گرم آن در يک نوبت امكان دارد باعث خون‌ريزي‌هاي مختلف و به خصوص رحم، ‌سقط جنين و حتي در موارد زيادتر موجب مرگ شود. پس بايد حد اعتدال را رعايت كرد.

    همراه اين غذا بخوريد
    خوردن اين غذا با يك بشقاب سالاد سبزيجات تازه كه از كاهو، ‌كلم، ‌جوانه گندم و گوجه فرنگي تشكيل شده و با آبليموي تازه طعم‌دار شده باشد، ‌كامل مي‌شود. نوشيدني آن نيز مي‌تواند يك ليوان شربت آبليموي تازه، البته با حداقل شكر باشد. به اين ‌ترتيب، جذب آهن موجود در اين غذا نيز بيشتر خواهد شد. فراموش نكنيد كه سبزي‌هايي مانند گوجه فرنگي و هويج نيز‌تركيباتي دارند كه جذب اين ماده معدني را افزايش مي‌دهند.

    ماندگي و کهنگي
    اين برنج به دليل مخلوط بودن، ‌امكان دارد زودتر فاسد شود. بنابراين آن را براي يك وعده تهيه كرده و نهايتا ميل كنيد اما در صورت باقي ماندن در وعده بعدي بقيه غذايتان را ميل كنيد و براي‌ روزهاي آتي آن را نگذاريد به خصوص اگر با گوشت و آب آن مخلوط شده باشد.

    اگر زياد نفخ مي‌كنيد
    زيره در اين غذا يك ضدنفخ قوي است. اگر مي‌خواهيد اين گياه معطر، بيشترين اثرش را داشته باشد، بهتر است آن را پودر كنيد. البته پرخوري يكي از عوامل تشديدكننده اين عارضه است. بنابراين وعده‌اي كوچك از اين غذا را بخوريد.

    اگركم خوني داريد
    ماهيچه در اين غذا منبع آهن است؛ به خصوص اگر با سبزي‌هايي كه مملو از بتاكاروتن و ويتامين C هستند آن را ميل كنيد، مثل هويج و گوجه‌فرنگي. البته فلفل دلمه‌اي رنگي نيز از اين موضوع مستثنا نيست و انتخابي موثر است؛ البته در كنار چند برش ليموي تازه.

    اگرچربي خون داريد
    ‌با اينكه ماهيچه لذيذ است اما به آنهايي كه چربي خون دارند چندان توصيه نمي‌شود. اين گروه، بهتر است سينه مرغ را همراه اين برنج ميل كنند و در برنج‌شان، سبزيجات برگ‌سبز خردشده (يعني همان اجزاي سبزي پلويي) نيز به دليل فيبر فراوان بريزند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.