رژیم روزه‌داری در افطار

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #67910
    n.fazel
    مشارکت کننده

    ▪ غذاهای سرخ‌کردنی را محدود کنید. زیاد خوردن و خوردن غذاهای پرچرب بار سنگینی را بر دستگاه گوارش تحمیل می‌کنند. در حالی‌که هدف روزه استراحت دادن به دستگاه گوارش است.
    ▪ در انتخاب غذا دقت نمائید تا از همه گروه‌های غذائی کالری لازم را دریافت کنید.
    ▪ استفاده از سبزیجات خام را فراموش نکنید. در مدت روزه‌داری، به‌طور خود به خود حرکات لوله گوارشی کندتر می‌شود و احتمال بروز یبوست وجود دارد با مصرف میوه و سبزیجات خام با این حالت مبارزه کنید و ویتامین و املاح مورد نیاز بدنتان را نیز دریافت می‌نمائید.
    ▪ اگر احساس ناراحتی، درد معده، نفخ و عوارضی مانند آن دارید، حتماً سبزیجات را به‌صورت پخته بخورید.
    ▪ در شروع افطار از خوردن غذاهای بسیار سرد و بسیار گرم یا نوشیدن آب سرد اجتناب کنید.
    ▪ در صورت تشنگی آب گرم یا چای بخورید. برعکس آنچه فکر می‌کنید، نوشیدنی‌های گرم زودتر احساس تشنگی را برطرف می‌کنند. زیرا هر مایعی قبل از جذب باید به دمای بدن برسد. اگر نوشیدنی سرد بخورید زمانی طول می‌کشد تا دمای آن با دمای بدن یکسان شود.
    ▪ از آشامیدن آب و مایعات زیاد به همراه غذا بپرهیزید. مصرف مایعات در بین غذا عمل گوارش را مختل می‌کند و ظرفیت معده را کاهش می‌دهد.
    ▪ برای کاهش عوارض گوارشی، افطار را آهسته بخورید، این کار باعث می‌شود تا غذا بیشتر جویده شود و کار معده کمتر شود. به‌علاوه غذا به‌خوبی با شیره گوارشی به‌خصوص بزاق مخلوط می‌شود. طولانی شدن زمان صرف غذا به شما کمک می‌کند که از نظر روحی زودتر احساس سیری کنید.
    ▪ زیاد غذا خوردن هنگام افطار، بعد از یک مدت طولانی که معده خالی بوده و شیره‌های گوارشی کمتری ترشح شده باعث آسیب جدار معده می‌شود. بهتر است اول با کمی غذای ساده و سبک مانند پوره، فرنی یا سوپ افطار کنید تا دستگاه گوارش، آمادگی دریافت غذا را پیدا نماید و بعد از گذاشتن یک مدت کوتاه که بر کاهش احساس گرسنگی هم مؤثر است، شام بخورید.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.