روزی یک لیوان آب کرفس بنوشید

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #116401
    heidary
    مشارکت کننده

    آب کرفس

    کرفس گیاهی است علفی، به ارتفاع 20 تا 60 سانتی متر که ساقه‌ای منشعب دارد. برگ‌های آن شفابخش و ضخیم و گل‌های آن کوچک و به رنگ سفید یا سفید مایل به سبز است. قسمت مورد استفاده این سبزی قسمت‌های مختلف آن بویژه ریشه و برگ آن است. در بسیاری از مناطق ایران از جمله در سیستان، خوی و بندر عباس می‌روید.

    جالب است بدانید که فرانسوی‌ها یک ضرب‌المثل جالب به کرفس نسبت داده‌اند که می‌گوید، اگر مردم خاصیت کرفس را می‌دانستند تمام مزارع را به کاشتن آن اختصاص می‌دادند.

    کرفس سرشار از املاح و ویتامین

    در گذشته پارسیان به کرفس،کرفش و کرسب نیز می‌گفته‌اند و اعراب آن را معرب کرده و کرفس نامیده‌اند. کرفس دارای انواع و اقسام گوناگونی است، اما در بین آنها دو نوع در تغذیه و بقیه در مداوا به کار می‌روند. در کرفس ویتامین‌های آ ‌- ب -‌ وث و املاح سدیم ‌ پتاسیم و فسفر نهفته است. عطر مطبوع، طعم گوارا و خواص انکارناپذیر کرفس، آن را از بین سبزی‌های دیگر ممتاز کرده است. مهم‌ترین نوع دارویی کرفس، کرفس آبی یا کرفس مرداب است که به طور خودرو در کنار مرداب‌ها می‌روید. نوع دیگر آن کرفس عطری است که به علت داشتن عطر زیاد به کرفس مشک معروف است.
    روزی یک لیوان آب کرفس
    برای این‌که به روده‌های خسته و پیر کمک شود، توصیه می‌شود که هر روز یک لیوان عصاره کرفس مصرف شود. از این طریق روده به روش طبیعی تخلیه می‌شود.( البته برگ‌ها را همیشه مصرف کنید)

    دانشمندان بر این عقیده‌اند که کرفس بهترین ماده غذایی است برای عفونت مجاری ادرار و اسید اوریک بالا از طریق تمیز‌کردن کلیه و مجاری ادرار محسوب می‌شود در واقع ترپین، ماده معطر کرفس است که مانع ماندن سنگ کلیه در مجاری ادرار یا آلودگی میکروبی و درد می‌شود. بعلاوه کرفس عروق را باز می‌کند و برای تقویت قلب و ریه مفید است. کمپرس جوشانده کرفس برای دست و پای سرما زده و نیز برای درمان سایر زخم‌ها مفید است. جالب آن که بذر کرفس در باز کردن گرفتگی‌های معده قوی‌تر از سایر قسمت‌های آن است. این بذر اشتها آور بوده و به هضم غذا کمک می‌کند.

    کرفس و تقویت لثه‌ها

    انواع کرفس به علت داشتن ویتامین «ث» لثه‌ها را محکم می‌کند و از خونریزی و رقت خون جلوگیری می‌کند. اشتها را زیاد می‌کند و برای مبتلایان به بیماری‌های رماتیسم، نقرس، درد مفاصل و تصلب شرایین، غذای مفیدی محسوب می‌شود و این دسته از بیماران هم می‌توانند آن را در غذای خود داخل کرده و هم می‌توانند آب آن را گرفته یک فنجان در روز میل کنند. کرفس تب بر، باد شکن و ضد نفخ است و کلیه‌ها و مثانه را زهکشی کرده و دشمن سنگ کلیه است.

    خواص کرفس و فواید آب کرفس
    یک راه خیلی خوب برای استفاده بیشتر از خواص کرفس این است که آب آن را بگیرید و با آب هویج مخلوط کنید. این آبمیوه بسیار مقوی است و شما را حسابی سرحال می کند. به ویزه اگر ورزش می کنید بهتر است بعد از پایان فعالیت بدنی یک لیوان آب کرفس بخورید چون آب از دست رفته بدن شما را به سرعت احیا می کند و سرشار از مواد معدنی است. از ساقه ها و برگ های کرفس برای تهیه سوپ استفاده کنید یا آنها را به سالاد اضافه کنید. ضمن اینکه آب کرفس به تناسب اندام هم کمک می کند.

    پزشکان تغذیه نوشیدن آب کرفس را به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می کنند و حتی کسانی که از یبوست رنج می برند، می توانند از آب کرفس به عنوان یک ملین طبیعی بهره ببرند. همچنین ویتامین های موجود در کرفس، پوست شما را شفاف و لکه های کدر سطح پوست تان را کمرنگ می کند. آب کرفس برای مبتلایان به فشار خون هم توصیه می شود. کافی است نوشیدن آب کرفس چند بار در هفته را از یاد نبرید. این سبزی شگفت انگیز با کاهش فشار خون شما، آن را به حد متعادل می رساند و باعث افت فشار و ضعف نخواهد شد.

    تاثیر فوق العاده کرفس بر چربی سوزی
    استفاده از آب بعضی از سبزی ها به خصوص آب کرفس، جعفری یا شوید برای کاهش وزن مرسوم است، آب سبزی ها باعث لاغری نمی شود و تنها به دلیل داشتن مقدار زیاد فیبر و آب فراوانی که دارند، جذب برخی از چربی ها را کاهش می دهد.

    مصرف آب سبزی، باعث دفع مقداری آب نیز می شوند که این امر به فرد حس خوشایندی می دهد و گمان می کنند که کاهش وزن داشته چرا که هیچ گونه کاهش وزنی را نیز پدیدار نمی کند.

    استفاده روزانه از آب کرفس به هیچ عنوان به افراد توصیه نمی شود چرا که کرفس از سبزی هایی است که ( اگزالات) فراوانی دارد و تجمع اگزالات در بدن، به خصوص در افرادی که کلیه و مثانه سنگ ساز دارند، می تواند باعث به وجود آمدن یا بزرگ تر شدن سنگ های اگزالاته شود.

    دریافت بیش از اندازه اگزالات عاملی مهم در از بین رفتن عناصر 2 ظرفیتی مانند کلسیم، روی، فسفر، منیزیم و منگنز است که برای بدن بسیار ضروری هستند و کمبود آنها نیز بسیار خطرناک است.

    خواص کرفس و آب کرفس در طب سنتی
    از دیدگاه طب سنتی، نوشیدن آب کرفس شیوه مفیدی برای بهره بردن از منفعتهای کرفس است. آب کرفس هم مثل خود کرفس، فواید بسیاری برای سلامتی دارد. اکنون بیشتر در مورد فواید و عوارض جانبی آب کرفس از دیدگاه طب سنتی آگاه خواهید شد.

    در طب سنتی، آب کرفس فواید بسیاری دارد زیرا همه ی مواد تشکیل دهنده ی آن طبیعی هستند.

    در وهله ی اول، آب کرفس ضدسرطان است. مصرف منظم این نوشیدنی از گسترش سلول های سرطانی جلوگیری می کند. علاوه بر این، آب کرفس حاوی ترکیباتی است که از فعالیت رادیکال های آزاد وتخریب سلولی جلوگیری می کنند. این خاصیت به ویژه در مورد سرطان های روده ی بزرگ و معده مؤثر است.

    آب کرفس به گوارش بهتر کمک می کند زیرا حاوی موادی است که تسهیل کننده ی اجابت مزاج هستند. به همین جهت، کرفس همچون یک ملیّن عمل می کند و از یبوست جلوگیری می نماید.

    این نوشیدی ادرارآور است و تولید ادرار را افزایش می دهد. این نوشیدنی به کاهش وزن هم کمک می کند زیرا میل به خوردن شیرینی جات را کاهش می دهد.

    آب کرفس به کاهس کلسترول LDL خون هم کمک می کند. این نوشیدنی ترشح صفرا را افزایش می دهد و به این ترتیب، باعث دفع کلسترول از بدن می شود.

    علاوه بر این، با شل کردن عضلات اطراف رگ ها و کمک به گشاد شدن رگ های خونی، فشار خون را کاهش می دهد و به این ترتیب به بهبود جریان خون هم کمک می کند. آب کرفس میزان هورمون های استرس را هم کاهش می دهد؛ این هورمون ها اغلب باعث سفت شدن رگ های خونی و در نتیجه افزایش فشار خون می شوند.

    آب کرفس به سم زدایی بدن و همچنین از بین رفتن سنگ کیسه ی صفرا کمک می کند. کرفس خواص ضدالتهابی دارد و به همین جهت، آب کرفس برای درمان آرتروز روماتیسمی، آسم، برونشیت و نقرس مفید است. این نوشیدنی خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی یا بیماری های دیورتیکولی را کاهش می دهد.

    آب کرفس اثر آرام بخشی هم دارد و به کاهش اضطراب و استرس کمک می کند. این نوشیدنی برای کسانی که بی خوابی دارند هم مفید است

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.