روزه با مشکلات معده مجاز است؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #90152
    naderinejad
    مشارکت کننده

    قبلا معده درد را تجربه كرده‌اید و اكنون نگرانید كه نكند با روزه گرفتن این دردها دوباره سر و كله‌شان پیدا شود و شما را درگیر كند؟ دل‌تان می‌خواهد 30 روز را بدون دغدغه روزه بگیرید اما درد‌هایی كه از سحر تا افطار سراغ‌تان می‌آیند، روزه‌داری بدون نگرانی در مورد وضعیت سلامت‌تان را برای شما دشوار می‌كنند؟

    دكتر محمدجعفر فرهوش بخش، فوق‌تخصص گوارش و استاد دانشگاه علوم پزشكی می‌گوید روزه‌داری حتی برای كسانی كه درد معده گاه و بیگاه سراغ‌شان می‌آید، ممنوع نیست. او می‌گوید اگر زبان معده‌تان را بدانید و بدانید چطور باید با آن مدارا كنید، می‌توانید بدون ترس از آسیب‌های جدی معده تا پایان ماه رمضان روزه‌داری كنید.

    زخم معده تبدیل به سرطان می شود؟
    غذا سر دل‌تان مانده؟

    سوء‌هاضمه از شایع‌ترین مشكلات گوارشی است كه با احساس ترش كردن و سوزش معده یا احساس پر بودن شكم همراه است. افرادی كه به سوءهاضمه دچار هستند، ممكن است احساس كنند غذا سر دل‌شان مانده است. اگر شما هم به چنین مشكلی دچار باشید، ممكن است گاهی نیز نفخ داشته باشید یا احساس زود سیر شدن را تجربه كنید. اغلب افرادی كه مثل شما با این مشكل درگیر هستند، اگر دچار مشكلات دیگر مثل التهاب یا مشكل جسمی خاصی نباشند یا زخم معده یا بیماری اثنی‌عشر در آنها تشخیص داده نشده باشد، می‌توانند با خیال راحت روزه بگیرند و تنها كافی است كه در زمان افطار و سحر پرخوری نكنند. شمایی كه با چنین مشكلی دست و پنجه نرم می‌كنید، افطار را ابتدا با مایعات ولرم شروع كنید و از چای شیرین ولرم یا شربتی كه خیلی خنك نباشد، استفاده كنید. مایعات شیرین، كالری سریع به بدن‌تان می‌رساند و به شما كمك می‌كند تا احساس سیری ‌كنید. گذشته از این باید هوای معده‌تان را داشته باشید و بعد از میل كردن افطار سبك، دو یا سه ساعت به معده‌تان استراحت دهید و بعد غذایی ساده مثل كته و فرنی بخورید. در سحر هم غذاهایی سبك بخورید و غذاهایی غلیظ و چرب مثل‌ آش رشته، كشك و كشك‌بادمجان یا ماكارونی نخورید. از ترس تجربه احساس گرسنگی غذاهایی مثل كله‌پاچه و حلیم را هم نخورید كه حسابی معده شما را اذیت می‌كند. برای اینكه در روزهای روزه‌داری حال معده شما بهتر باشد، خود را به كم خوردن عادت دهید تا هم سبك باشید و هم دچار سوء‌هاضمه نشوید. یاد‌تان نرود که وضعیت معده شما بیشتر از هر چیز تحت تاثیر رژیم و عادات غذایی‌تان است و اگر یک الگوی غذایی نتوانست سلامت معده شما را تضمین کند، باید پس از مشورت با متخصص الگوی تازه‌ای‌ را امتحان کنید.

    زخم معده دارید؟

    اگر در گذشته سابقه زخم معده داشته‌اید اما مشكل جدی نبوده است و الان سالم هستید، می‌توانید با خیال راحت روزه بگیرید. فقط سعی كنید از غذای‌های سبك استفاده كنید و زیاد هم سرخ‌كردنی نخورید اما اگر با آندوسكوپی یا عكس بیماری‌های زخم معده یا اثنی‌عشرتان تشخیص داده شده و هنوز بیماری‌تان درمان نشده، نباید تا زمان بهبودی كامل روزه بگیرید. پس خونریزی معده‌تان را جدی بگیرید و قبل از ماه رمضان حتما با پزشك‌تان مشورت كنید و اگر روزه‌داری خونریزی معده‌تان را تشدید می‌كند، به توصیه پزشك‌تان توجه كنید.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.