دشواری کنترل آسم در افراد چاق

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #87851
    e.amini
    مشارکت کننده

    مرکز تحقیقات چاقی و عادات غذایی پژوهشگاه غدد و متابولیسم در گزارشی اعلام کرد: چاقی، علایم آسم را تشدید و کنترل آن را دشوارتر می‌کند.

    آسم بیماری‌ای است که عوامل ژنتیک و محیطی می‌تواند در ایجاد و تداوم آن نقش داشته باشد. از عوامل محیطی موثر در آسم می‌توان به آلرژن‌های محل زندگی، استعمال دخانیات غیرفعال(Passive smoking)، عفونت‌های دستگاه تنفس و چاقی اشاره کرد. چاقی به عنوان یک عامل خطر در ایجاد و پیشرفت این بیماری، می‌تواند به روش‌های مختلف بر روی بیماری آسم تأثیر گذارد. کاهش عملکرد ریوی یا تغییر توازن ایمونولوژیک مانند افزایش سایتوکین‌های پیش التهابی (باعث تحریک التهاب راه‌های هوایی و افزایش شدت آن)، ریفلاکس، اثرات مکانیکی چاقی (فشار ناشی از بافت افزایش یافته در دیواره قفسه سینه و شکم می‌تواند اثرات مکانیکی مستقیم بر روی ریه‌ها و تحریک آن بگذارد) و تأثیرات هورمونی بر بیماری آسم اثرگذار است. بیش از 50 مطالعات مقطعی یا موردی منتشر شده است که نشان می‌دهد چاقی خطر ابتلا به آسم را در بزرگسالان افزایش می‌دهد.
    آسم

    در کودکان نیز بین افزایش وزن بدن و علائم آسم ارتباط دیده شده است. وزن بالای بدن در هنگام تولد یا افزایش وزن در دوران کودکی خطر ابتلا به آسم را افزایش می‌دهد. نزدیک به 60 درصد تمام موارد آسم کودکان به دلیل اضافه وزن و چاقی ایجاد می‌شود.

    یکی از محدودیت های اصلی مطالعات مقطعی این است که این دسته از مطالعات نمی‌توانند جهت ارتباط علت و معلول را نشان دهند.

    یک مطالعه آینده نگر که بر روی 135 هزار نفر به مدت 21 سال پیگیری انجام شد، نشان داد که با هر واحد افزایش BMI بروز آسم به ترتیب به میزان 10 درصد و 7 درصد در مردان و زنان افزایش می‌یابد.

    همچنین مطالعات طولی نشان داده اند افرادی که در شروع مطالعه چاق بوده اند یا در طول دوره مطالعه افزایش وزن داشته اند، در معرض خطر ابتلا به علائم خس خس سینه هستند که مستقل از سطح فعالیت فیزیکی در آن‌ها بوده است.

    بیماری آسم در افراد چاق، سخت تر کنترل و درمان می‌شود. این افراد به درمان معمول آسم (مانند کورتیکواستروئید های استنشاقی) نیز ضعیف تر پاسخ می دهند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.