درمورد ویتامین B12 چه می دانید؟

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #87590
    ezamani
    مشارکت کننده

    [align=justify]ویتامین B12 سلول های عصبی و گلبول ها را سالم نگه می دارد و به ساخت DNA در تمام سلول های بدن کمک می کند.

    همچنین از نوعی کم خونی که سبب بروز خستگی و ضعف می شود پیشگیری می کند.

    برای آن که بدن ما بتواند ویتامین B12 را از غذا دریافت کند دو مرحله لازم است. مرحله نخست، اسید کلریدریک درون معده ویتامین B12 را از پروتئین هایی که به آنها چسبیده است جدا می کند.

    سپس این ویتامین با پروتئینی که در معده تولید می شود ترکیب شده و از این طریق جذب بدن می شود. برخی افراد که نمی توانند این پروتئین را تولید کنند در دریافت ویتامین B12 از همه غذاها و مکمل های خوراکی با مشکل مواجه می شوند.

    منابع طبیعی ویتامین B12

    این ویتامین به طور طبیعی در طیف گسترده ای از غذاهای حیوانی یافت می شود. غذاهای گیاهی ویتامین B12 ندارند مگر آن که در صنایع غذایی آنها را با این ویتامین غنی کرده باشند.

    موارد زیر خوراکی های طبیعی حاوی این ویتامین است که به نوعی مهم ترین منابع طبیعی آن نیز به شمار می روند و با مصرف آنها می توان نیاز بدن را در این زمینه برطرف ساخت:

    ـ جگر گاو و صدف خوراکی بهترین منبع ویتامین B12 محسوب می شوند.

    ـ ماهی، گوشت قرمز، گوشت ماکیان، تخم مرغ، شیر و سایر محصولات لبنی.

    چه افرادی بیشتر در معرض کمبود ویتامین B12 قرار دارند؟

    به طور کلی افرادی که محصولات حیوانی کافی مصرف نمی کنند در معرض کمبود ویتامین B12 قرار دارند.

    علاوه بر این برخی افراد نیز در دریافت این ویتامین با مشکل روبه رو می شوند:

    ـ بسیاری از افراد سالمند، که اسید کلریدریک کافی در معده شان وجود ندارد نمی توانند ویتامین B12 طبیعی موجود در مواد غذایی را جذب کنند، افراد بالای 50 سال باید بیشترین میزان نیاز خود به ویتامین B12 را از طریق مواد غذایی غنی شده یا مکمل های خوراکی (البته به دستور پزشک) برطرف کنند زیرا بدن بیشتر افراد بالای 50 سال می تواند ویتامین B12 را از چنین منابعی دریافت کند.

    ـ افرادی که در ناحیه معده و روده تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، مانند جراحی برای کاهش وزن یا افراد مبتلا به برخی اختلالات گوارشی در دریافت این ویتامین مشکل دارند.

    ـ افرادی که محصولات حیوانی مصرف نمی کنند یا بسیار کم مصرف می کنند خودشان را از ویتامین B12 محروم می سازند. زیرا این ویتامین به طور طبیعی فقط در غذاهای حیوانی وجود دارد.

    این مساله بخصوص در مورد مادران باردار و شیرده بسیار مهم است زیرا دریافت نکردن کافی این ویتامین حتی می تواند سبب کمبود آن در بدن فرزندشان شود.

    عوارض کمبود ویتامین B12

    کمبود این ویتامین سبب بروز خستگی، ضعف، یبوست، کاهش اشتها، کاهش وزن و برخی اقسام کم خونی می شود.

    بعلاوه ممکن است مشکلات عصبی، مانند خواب رفتن یا گزگز کردن دست ها و پاها را نیز به همراه داشته باشد. همچنین مشکل در حفظ تعادل، افسردگی، احساس گیجی، زوال عقل و حافظه ضعیف نیز می تواند از عواقب آن باشد. کمبود این ویتامین همچنین می تواند به سیستم عصبی افرادی که کم خونی ندارند آسیب برساند و به همین دلیل حتما باید در اسرع وقت درمان شود.[/align]

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.