دانه‌هاي ريز اما سرشار از خاصيت

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #87827
    s.farzi
    مشارکت کننده

    انواع دانه و تخمه ها بخشي از يک برنامه غذايي سالم و متعادل را تشکيل مي دهد. زيرا اين دانه ها سرشار از چربي هاي گياهي سالم، فيبر، پروتئين، ويتامين، مواد کاني و آنتي اکسيدان هاست. از طرفي به طور طبيعي فاقد گلوتن است و به عنوان منبع عالي چربي هاي غيراشباع شناخته مي شود و از بروز بيماري هاي مزمن کشنده مانند سرطان، بيماري قلبي و ديابت پيشگيري مي کند.

    دانه تخم شربتي

    اين دانه بومي آمريکاي مرکزي، منبع پروتئين، آهن، فولات، کلسيم، منيزيم، روي، منگنز و آنتي اکسيدان است که از بدن در برابر راديکال هاي آزاد بيماري زا محافظت مي کند. اين دانه ها منبع عالي اسيدهاي چرب امگا۳ است که براي افزايش طول عمر و حفظ سلامت لازم است. علاوه بر آن، سرشار از فيبر قابل حل است؛ نوعي فيبري که آب به خود جذب مي کند و در جريان هضم غذا به ماده اي مشابه ژل تبديل مي شود. اين عمل باعث سيري طولاني مدت مي شود و ميزان قند خون را تثبيت مي کند. از طرفي کاهش دهنده کلسترول است و سيستم گوارش را پاکسازي مي کند. به همين علت، براي کنترل يبوست، نفخ و سندروم بي قراري روده مصرف مي شود.

    دانه کنجد

    علاوه بر روغن طبيعي امگا۶، غني از ماده کاني از جمله آهن و منيزيم است. اين دانه غني از گروه ترکيبي به نام ليگنانز است. اين مولکول هاي گياهي در بسياري از مواد غذايي وجود دارد اما دانه کنجد داراي ميزان چشمگيري از اين ماده است.

    ليگنانز به عنوان آنتي اکسيدان عمل مي کند که مانع از ضخيم شدن ديواره رگ هاي خون مي شود. خطر بروز بعضي از انواع سرطان به ويژه سرطان هايي که باعث اختلالات هورموني مي شود مانند سينه و پروستات را کاهش مي دهد و عملکرد مغز را بهبود مي بخشد. ليگنانز در بهبود ديابت و رفع التهاب تاثير اميدوارکننده اي دارد.

    منبع عالي کلسيم است و حتي نسبت به پنير کلسيم بيشتري دارد و فاقد کلسترول است. فيتوستيرول و فيبر موجود در آن مي تواند ميزان کلسترول خون را کاهش دهد.

    دانه کتان

    منبع عالي پروتئين، فيبر قابل حل و اسيد آلفالينولينک است که اسيد چرب امگا۳ طبيعي است.

    با افزودن روزي ۲ قاشق غذاخوري دانه کتان به برنامه غذايي، تمام نياز بدن به امگا ۳ تامين مي شود. همانند دانه کنجد، دانه کتان حاوي ليگنانز است که منبع عالي استروژن گياهي و آنتي اکسيدان است و خاصيت ضد سرطاني دارد و از قلب محافظت مي کند. اين دانه کم کربوهيدرات، سرشار از پروتئين و فيبر است و ميزان قند خون را ثابت نگه مي دارد. دانه کتان از بروز يبوست و نفخ پيشگيري مي کند.

    دانه کدو حلوايي

    اين دانه، منبع عالي پروتئين، ويتامين هاي B، آهن، روي و منيزيم است. در بيش از ۳۰۰ واکنش بيوشيمي در بدن، از منيزيم استفاده مي شود. دانه کدو حلوايي حاوي اسيد چرب امگا۶ و غني از فيبر و آنتي اکسيدان است. نتايج برخي تحقيقات نشان مي دهد که دانه کدو حلوايي، علايم بزرگ شدن پروستات و اختلالات ادراري را بهبود مي بخشد. اين دانه ضد حساسيت، ضدافسردگي و ضد اضطراب است و براي قلب مفيد است.

    دانه آفتابگردان

    بهتر است اين دانه را خام مصرف کنيد. اين دانه منبع عالي فيبر، اسيد فوليک و ويتامين هاي B و E است. ويتامين E، به عنوان آنتي اکسيدان قابل حل، در پيشگيري از سرطان و بيماري هاي قلبي عروقي نقش مهمي دارد. از طرفي داراي تاثير ضدالتهابي است.

    * توجه کنيد، گزارش هاي متعددي درباره انسداد روده بر اثر مصرف دانه تخم شربتي، دانه کتان و دانه کدو حلوايي به دست آمده است بنابراين همانند همه خوراکي ها، تعادل مصرف را رعايت کنيد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.