خواص هفتگانه کوکوسبزي

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #72333
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    1 اين غذا در مقايسه با فست‌فودها كه عامل چاقي و ابتلا به بيماري‌هاي قلبي‌– عروقي هستند، ارزش غذايي بالايي دارد و در مدت زماني نسبتا كوتاه تهيه مي‌شود. با توجه به اينكه در طول روز هر فرد بايد 3 تا 5 واحد سبزي مصرف كند، خوردن غذاهايي مانند كوكوسبزي كه متشكل از انواع سبزي‌هاست به خصوص براي كساني كه در هضم انواع خام آنها مشكل دارند، براي دريافت موادمغذي موجود در اين گروه غذايي مناسب است.

    2 تره، جعفري، شويد و گشنيز از سبزي‌هاي برگ‌سبزي هستند كه فيبر بالايي دارند و مصرفشان به خصوص براي افراد مبتلا به يبوست، بسيار مفيد است.

    3 اين سبزي‌ها، علاوه بر تامين فيبر، اسيدفوليك موردنياز بدن را نيز تامين مي‌كنند. اسيدفوليك موجود در اين سبزي‌ها، از ابتلا به كم‌خوني «مگالوبلاستيك» كه بعد از كم‌خوني فقرآهن، دومين كم‌خوني شايع تغذيه‌اي است، پيشگيري مي‌كند.

    4 پروتئين سفيده تخم‌مرغ از پروتئين موجود در گوشت، حبوبات و… باارزش‌تر است. سفيده تخم‌مرغ، حاوي آلبومين و درواقع تركيب آمينواسيدي دارد كه در رشد كودكان و تقويت حافظه آنها بسيار موثر است.

    5 تنها منابع گياهي تامين‌كننده اسيدهاي چرب امگا 3، روغن كانولا و مغز گردو هستند كه در تهيه اين غذا استفاده مي‌شوند. نبايد فراموش كرد كه اين اسيدهاي چرب در پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي – عروقي و تكامل مغز كودكان نقش موثري دارند.

    6 زرشك رنگدانه‌هايي از خانواده «بيوفلانوييدها» دارد که تركيب‌هايي با خاصيت آنتي‌اكسيداني هستند و در پيشگيري از ابتلا به سرطان و بيماري‌هاي قلبي – عروقي موثرند.

    7 براي حفظ مواد مغذي موجود در كوكوسبزي بهتر است آن را در دماي پايين و در مقدار كمي روغن كه مخصوص سرخ‌كردن است، بپزيد زيرا ويتامين‌هاي موجود در سبزي‌ها در حرارت بالا آسيب‌پذيرند. در كل، زماني كه غذايي را به شكل سرخ‌كرده تهيه مي‌كنيم، دماي پخت مي‌تواند تا حدود 190 درجه سانتي‌گراد بالا رود و وقتي غذا را به صورت آبپز يا در دماي ملايم‌تر مي‌پزيم حداقل دما تا حدود
    90 درجه سانتي‌گراد است. افزايش دما مي‌تواند باعث تخريب اسيدفوليك موجود شود. از سوي ديگر، اگرچه ويتامين C در برابر حرارت تا حدودي مقاوم است، اما وقتي در معرض هوا قرار مي‌گيرد، اكسيد مي‌شود بنابراين هنگام تهيه اين غذا در ظرف را حتما بگذاريد تا ويتامين موجود در آن (تا حدودي) حفظ شود.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.