خواص شگفت انگیز تخم مرغ

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #79676
    ezamani
    مشارکت کننده

    9 اکتبر روزجهانی تخم‌مرغ نامگذاری شده است. تخم‌مرغ یکی از معدود غذاهای کامل طبیعی است که نیازهای بدن را به‌طور متعادل تأمین می‌کند.

    عمده‌ترین ویژگی تخم‌مرغ و وجه تمایز آن با سایر مواد غذایی، ترکیب کامل پروتئینی آن (دارای تمام اسیدآمینه‌های ضروری) و مواد مهم موجود در آن نظیر کولین، لوتئین، گزانتین و تولید کم ‌انرژی است که مصرف آن به‌ویژه در صبحانه به لاغری کمک می‌کند. امروزه ثابت شده است که مزایا و نقش تخم‌مرغ در سلامتی بدن به‌قدری است که نباید آن ‌را از رژیم غذایی حذف کرد؛ به‌خصوص به‌خاطر نقش آن در تکامل مغز جنین و نوزاد، جلوگیری از کوری و آلزایمر متداول در کهنسالی،تقویت سیستم عصبی و حافظه و کمک به سلامت قلب و عروق. نکته دیگر اینکه 100درصد ویتامین‌های محلول در چربی و 80-70درصد ویتامین‌های محلول در آب همگی در زرده تخم‌مرغ موجود هستند و سفیده حاوی بخش مهمی از پروتئین و بسیاری از مواد معدنی به‌جز پتاسیم است. خوب است بدانیم که عمده چربی تخم‌مرغ از نوع غیراشباع بوده و کلسترول تخم‌مرغ تأثیری در افزایش کلسترول خون ندارد.

    در حقیقت، پروتئین تخم‌مرغ چنان کیفیت بالایی دارد که به‌عنوان استانداردی برای مقایسه سایر پروتئین‌ها استفاده می‌شود. پروتئین تخم‌مرغ ارزش بیولوژیک‌ (درصد قابلیت جذب در بدن) 93/7درصد دارد. ارزش بیولوژیک‌ پروتئین در سایر مواد غذایی عبارتند از: 84/5درصد برای شیر، 76درصد برای ماهی و 74/3درصد برای گوشت گاو. بنابراین تخم‌مرغ بهترین پروتئینی است که می‌توان خریداری ‌ و با نان به‌عنوان یک غذای کامل و مغذی که تمام احتیاجات تغذیه‌ای را در یک وعده غذایی تأمین می‌کند، مصرف کرد.

    در حالی که تخم‌مرغ فقط 1/3درصد انرژی متوسط مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند، یک ماده غذایی غنی محسوب می‌شود؛ یعنی مقدار مواد مغذی بیشتری را نسبت به انرژی برای مصرف‌کننده تأمین می‌کند لذا درکمک به لاغری مؤثر است. متأسفانه به‌دلایل مختلف فرهنگی، مصرف این پروتئین بسیار مغذی و کامل و از سویی ارزان در سبد غذایی خانوار بسیار کم بوده و لزوم فرهنگسازی‌ برای روی آوردن به چنین فراورده مهم و ارزشمند غذایی از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر جامعه جوان و در حال رشد ایران است و بدیهی است که اصلاح الگوی مصرف آن بسیار ضروری است.
    [/align]

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.