خانه ‌تکاني به شرط سلامت

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #75996
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    طبق يک رسم قديمي ‌و کهن و البته گاهي خطرزاي آخر سال، همه مشغول پاکسازي ديوارها، شيشه‌ها و اشياي داخل منزل مي‌شوند…

    داشتن خانه‌اي تميز در ايام نوروز کار چندان دشواري نيست ولي قبل از شروع لازم است به گوشه‌اي از اتفاق‌هاي ناگوار در خانه‌تکاني‌هاي شب عيد که هر ساله براي هموطنانمان رخ مي‌دهد و باعث مي‌شود نوروزشان چندان دلپذير و باشکوه نباشد، اشاره کنيم تا شايد امسال از وقوع حوادث اين چنيني جلوگيري شود.

    با رعايت اصول ايمني و توجه به توصيه‌هاي ساده اما کليدي مي‌توان خطرهاي خانه‌تکاني را به حداقل کاهش داد. خانه‌تکاني غيراصولي و بي‌دقت پيامد‌هاي زياد و گاه خطرناکي دارد و آسيب‌هايي به اعضاي مختلف بدن مي‌رساند.

    عوارض اسکلتي – عضلاني

    بيشترين مراجعان به اورژانس در روزهاي پاياني سال در اثر سقوط از نردبان يا چهارپايه دچار آسيب به ستون‌فقرات يا شکستگي دست و پا مي‌شوند. در اين ميان خطرناک‌ترين آسيب‌ها به مهره‌هاي گردن، کمر و سينه‌اي ستون‌فقرات وارد مي‌شود و مصدومان در صورت داشتن هوشياري، اغلب از درد قسمتي از ستون‌فقرات شکايت مي‌کنند. حرکت دادن اين گروه از مصدومان خطرناک است زيرا يک حرکت اشتباه ممکن‌است به قطع نخاع و از دست رفتن توان حرکتي بيمار بينجامد بنابراين اين کار حتما بايد به وسيله امدادگران انجام شود. آسيب ديگر، شکستگي استخوان‌هاي بلند و استخوان‌هاي مچ دست و پاست. در اين موارد لازم است با بستن آتل يا 2 چوب بلند، عضو آسيب‌ديده را بي‌حرکت نگه‌داشت و مصدوم را به بيمارستان رساند. براي جلوگيري از بروز حوادث اين چنيني، به‌هيچ‌وجه نبايد از وسايل غيرايمن مانند جعبه يا نردبان‌هاي لغزان براي تميز کردن قسمت‌هاي بالايي ديوارها، کابينت‌ها و… استفاده کرد. بيماراني که دارو‌هاي خواب‌آور يا آرام‌بخش مصرف مي‌کنند و معتادان به الکل و مواد مخدر و کساني که ترس از ارتفاع دارند نيز بهتر است اين کار را به افراد مسلط‌تر بسپارند.

    نوع ديگر آسيب‌ديدگي‌هاي جسمي، ابتلا به مشکلات ديسک کمر در اثر بلند کردن اجسام سنگين است. برخي ترجيح مي‌دهند به جاي کمک گرفتن از اعضاي خانواده به‌تنهايي اشياي سنگين را بلند کنند در صورتي که اين کار ممکن است باعث ابتلا به ديسک کمر شود که تا پايان عمر با فرد باقي مي‌ماند. بهتر است هنگام جابجايي اجسام، کمر را صاف نگه‌ داريد و زانوها را خم کنيد به طوري که وزن بدن روي زانو‌ها بيفتد. حالتي مانند زماني که وزنه‌برداران وزنه را بلند مي‌کنند.

    عوارض ريوي
    مواد شوينده‌ ترکيب اسيدي يا قليايي دارند و گاهي خانم‌ها براي پاکيزگي بيشتر سطوح حمام يا دستشويي اين مواد را با جوهرنمک يا سفيدکننده مخلوط مي‌کنند ولي با اين کار به علت ايجاد فعل و انفعالات شيميايي، گاز سمي‌اي ‌به نام کلر ايجاد مي‌شود که مسموم‌کننده و خطرناک است و اگر يک فرد سالمند يا بيماري که دچار مشکلات ريوي (آسم و برونشيت) و قلبي است، در معرض آن قرار گيرد، حتي ممکن است جان خود را از دست بدهد. استنشاق گاز کلر باعث تحريک راه‌هاي هوايي مي‌شود و علايمي ‌مانند سرفه، خس‌خس سينه و تنگي‌نفس ايجاد مي‌کند. اين 2 ماده نبايد با هم مخلوط شوند و هنگام استفاده از همه مواد شوينده بايد از ماسک محافظ استفاده کرد و جريان هوا در محيط برقرار باشد.

    عوارض گوارشي
    ريختن مواد شوينده در بطري يا داخل ليوان و نگهداري آن در آشپزخانه و در دسترس نيز خطرناک است و ممکن است کودکان و حتي بزرگسالان به اشتباه آنها را بنوشند. با خوردن محلول، دستگاه گوارش (مري و معده) دچار التهاب و سوختگي مي‌شود و گاهي به سوراخ شدن اين اعضا مي‌انجامد. هرگز نبايد فردي را که دچار اين نوع مسموميت شده وادار به استفراغ کرد زيرا برگشت دوباره ماده اسيدي يا قليايي، آسيب را شديدتر مي‌کند. خوردن مواد صابوني هم باعث اسهال مي‌شود. با توجه به اين نکته‌ها، مواد شوينده حتما بايد در ظرف‌هاي خودشان و ظروف برچسب‌دار نگهداري شوند و در صورت بروز حادثه بلافاصله مصدوم را به بيمارستان رساند.

    عوارض عروقي
    ممکن است در اثر شکستگي شيشه، برخورد با اجسام نوک تيز يا سقوط از ارتفاع پارگي و بريدگي روي پوست ايجاد شود. خونريزي‌هايي که شدت کمي ‌دارند به‌راحتي و با چسب زخم کنترل مي‌شوند ولي وقتي عمق شکاف يا برش ايجاد شده زياد و عروق اصلي دچار آسيب باشند، مهار و قطع خونريزي به‌راحتي ميسر نخواهد بود.

    در مواجهه با چنين رخدادي حتما بايد خونسردي خود را حفظ کنيد و سرعت عمل داشته باشيد زيرا تاخير مي‌تواند به قيمت از دست دادن جان بيمار تمام شود. موثرترين روش براي جلوگيري از خونريزي، فشار مستقيم روي محل است و عضو آسيب‌ديده را بايد بالاتر از سطح بدن نگه‌داشت و يک گاز استريل يا يک پارچه تميز روي محل خونريزي قرار داد و بر آن فشار آورد تا خونريزي قطع شود. اگر گاز يا پارچه خوني شد، گاز استريل بعدي را روي همان گاز استريل قبلي قرار دهيد. جدا کردن گاز استريل اول باعث کنده شدن لخته‌ها و خونريزي مجدد مي‌شود.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.