حذف چربی از رژیم و عوارض آن

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #87045
    p.damghanian
    مشارکت کننده

    میوه‌ها و سبزیجات حاوی رنگدانه‌هایی به نام «کاروتنوئیدها» هستند. زمانی که این مواد وارد بدن می‌شوند بیشتر آن‌ها در بدن نقش ویتامین‌ها را ایفا می‌کنند و باعث سنتز ویتامین A می‌شوند. این رنگدانه‌ها همچنین نقش آنتی اکسیدانی دارند و خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها را کاهش می‌دهند.
    احتمالاً نام «لوتئین»، «بتاکاروتن»، «لیکوپن» و «زآگزانتین» را شنیده‌اید. متخصصان معتقدند که جذب کاروتنوئیدها در بدن انسان با وجود مواد چرب(روغن) بهتر انجام می‌شود.
    محققان آمریکایی روی 29 نفر که با چاشنی‌های مختلف سالاد مصرف می‌کردند بررسی‌هایی انجام دادند. این افراد سالادشان را گاهی با کره (سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده) گاهی با روغن زیتون( سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی مونو) و گاهی با روغن سویا( سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی پولی) مصرف کردند. میزان مواد چربی که به سالادها افزوده شد برابر بود. محققان می‌خواستند هم تأثیر انواع مختلف روغن‌ها را روی جذب کاروتنوئیدها بررسی کنند و هم میزان چربی را.
    نتایج به دست آمده حاکی از این بود که جذب کاروتنوئیدها با روغن زیتون فوق‌العاده است. یعنی اینکه حتی میزان کم روغن زیتون نیز باعث جذب حداکثری کاروتنوئیدها می‌شود.
    در حالی که در مورد کره و یا روغن سویا باید میزان زیادی از این چربی‌ها مصرف شود تا منجر به جذب کاروتنوئیدها شود. برای همین محققان توصیه می‌کنند برای جذب حداکثری ترکیبات آنتی اکسیدانی سبزیجات از روغن‌های سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی مونو استفاده کنید. این اسیدهای چرب مفید در روغن کلزا و روغن زیتون وجود دارد.
    همان طور که گفتیم باید بدانید که مصرف سبزیجات بدون افزودن مقداری روغن باعث می‌شود کاروتنوئیدها به میزان کمتری جذب شوند. توجه داشته باشید که این رنگدانه‌ها برای سلامتی ما بسیار مفید و لازم هستند. پس برای بهره‌مند شدن از خواص آن‌ها روغن‌ها را به طور کلی از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف نکنید.
    مثل همیشه یادتان باشد افراط و تفریط مشکل ساز است. برای سالم ماندن کافی است زیاده‌روی نکرده و از مواد غذایی درست استفاده کنید.
    پریسا دامغانیان – کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.