توصیه های تغذیه ای ویژه نوروز

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #76217
    pahlevani
    مشارکت کننده

    برای پذیرایی از مهمان‌ها بهتر است میز پذیرایی عید را با میوه‌های تازه، شیرینی‌های کوچک، آجیل کم نمک و حتی انواع خشکبار یا برگه تزیین کنید. از پذیرایی با شیرینی‌های تر و چرب، شکلات‌ها، شیرینی‌های بزرگ و کیک بپرهیزید. از مهمانانتان با چای کمرنگ و در استکان یا فنجان‌های کوچک پذیرایی کنید. بهتر است به جای قند از کشمش یا توت خشک یا خرما استفاده کنید. اگر چاق هستید، یاد بگیرید که چای را تلخ بنوشید. اگر مهمانتان را دوست دارید خیلی به او تعارف نکنید، بعضی افراد به خصوص افراد میانسال و سالمند ممکن است رژیم‌های خاصی داشته باشند و تعارف بیش از حد آنان را مجبور به مصرف خوردنی‌هایی می‌کند که برایشان مضر است. کودکان هم باید حدی را در مصرف مواد شیرین رعایت کنند که دچار مشکل نشوند. فرصت زیبای نوروز برای دیدار، شادباش گفتن روز و سال نو، آرزوی سلامتی و بهروزی کردن، خوبی‌ها و خاطره‌های خوب را به یاد آوردن و چشم پوشی از دلگیری‌ها و به فراموشی سپردن دلتنگی‌ها است.
    سالادهای خوش‌مزه درست کنید. اگر در این ایام به دلیل دید و بازدید‌ها، فرصت پختن غذا ندارید از غذاهای حاضری، کم چرب همراه با انواع سالاد استفاده کنید. می‌توانید برای یک هفته، سبزیجات شسته شده را به طور مناسبی در یخچال نگهداری کنید و هر شب با آنها برای خود و خانواده سالادهای خوش‌مزه درست کنید. کاهو، کرفس، هویج، انواع کلم، انواع فلفل‌های دلمه‌‌‌‌ای، خیار،گوجه فرنگی، گل کلم از دوستان همیشگی «سلامتی شما» هستند. به خصوص اگر «سس سالاد» را خودتان با روغن زیتون، ماست، سبزی‌های خشک معطر و ادویه‌هایی که دوست دارید، درست کنید. اگر گاهی با توجه به سلیقه و ذایقه اعضای خانواده تن ماهی و یا انواع حبوبات پخته، کشمش شسته شده، پنیر رنده شده را به‌این سالاد اضافه کنید، غذای سالم و کاملی خورده‌اید و همه سلول‌هایتان را راضی کرده‌اید.
    برای حفظ ایمنی غذا و پیشگیری از انواع مسمومیت‌ها نیز غذای مورد مصرف باید کاملا پخته شود. ممکن است با توجه به مدت تعطیلات و احتمالا تعجیل در ساعت حرکت در تهیه غذا کوتاهی شود، به گونه‌ای که غذا به ویژه گوشت‌ها به طور کامل پخته نشده باشد که همین موضوع، سبب آلودگی و فساد آن بشود. از ظاهر گوشت می‌توان به میزان پخت آن پی برد، به عنوان مثال رنگ گوشت پخته باید قهوه‌ای باشد. ماهی نیز زمانی پخته است که گوشت آن به صورت لایه لایه در آید. در مورد پخت مرغ آب پز، وقتی آب مرغ شفاف و گوشت مرغ سفید شود، مرغ پخته و آماده شده است.
    در ضمن برای پیشگیری از اضافه وزن در این ایام، بیش از سایر مواقع ورزش و تحرک بدنی داشته باشید. از فرصت طلایی نوروز برای با هم بودن، ورزش‌های دسته جمعی خانوادگی، راهپیمایی، کوهپیمایی، بهره از طبیعت در کنار خانواده و برقراری ارتباط صمیمانه‌تر، استفاده کنید.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.