تفاوت شیر استریلیزه با شیر پاستوریزه

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #113731
    vida samiee
    مدیر

    شش ماه بیرون از یخچال

    تفاوت شیر استریلیزه با شیر پاستوریزه این است که نه‌تنها میکروب‌های پاتوژن در آن وجود ندارد، میکروب‌های باعث فساد هم در آن یافت نمی‌شود و حتی اسپور قارچ‌ها و کپک‌ها هم که می‌توانند بیماری‌زا نباشند ولی به فساد شیر منجر شوند، در این نوع شیر از بین رفته است.

    لازمه این کار آن است که از حرارت بیشتر استفاده کنند و تمام میکروارگانیسم‌ها را ـ اعم از پاتوژن و غیرپاتوژن ـ از بین ببرند. در نتیجه حرارتی حدود صد درجه سانتی‌گراد را در کسری از ثانیه به شیر وارد کرده و بعد آن را بسرعت سرد می‌کنند.

    این حرارت فوق‌العاده بالا و بعد شوک حرارتی که طی آن شیر داغ یکباره خیلی سرد می‌شود، باعث از بین رفتن تمام عوامل بیماری‌زای پاتوژن و غیرپاتوژن شده و شیر را استریلیزه می‌کند.

    برعکس شیر پاستوریزه، به این علت که تمام میکروارگانیسم‌های پاتوژن و غیرپاتوژن در شیر استریلیزه از بین رفته‌ است، مدت زمان نگهداری این شیر خیلی بیشتر است.

    به عبارت ساده‌تر، همان شیرهایی که ماندگاری حدود شش ماهه دارند، در بسته‌بندی‌های مخصوص عرضه می‌شوند و لازم هم نیست در یخچال باشند، شیر استریلیزه هستند و تا زمانی که در آنها باز نشده، می‌توانند حتی تا شش ماه نیز خارج از یخچال نگهداری شوند، اما از زمانی که درشان باز می‌شود، درست مانند شیر پاستوریزه باید در موردشان عمل کرد؛ یعنی حداکثر تا 48 ساعت در محیط یخچالی قابل نگهداری خواهند بود.

    جالب این‌که طبق استانداردها در این نوع شیر، هیچ‌گونه نگهدارنده‌ای به کار نرفته‌است، مگر آن‌که کسی تخلف کند

    جام جم

    #113786
    asma
    مشارکت کننده

    ممنون از مطالب مفیدتون

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.