تغذیه تکمیلی در دو هفته آخر ماه هفتم

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #80891
    zahra jamshidi
    مشارکت کننده

    در اين دو هفته مي‌توان سوپ را به رژيم غذايي كودك اضافه كرد (فرني وحريره بادام ادامه می‌يابد)، بطوری که روز اول (صبح، عصر و شب) بعد از تغذيه با شير مادر، فرني يا حريره بادام (4-3 قاشق چايخوري) و ظهر يك قاشق چايخوري سوپ داده شود و هر روز يك قاشق چايخوري به مقدار آن اضافه شود. سوپ ابتدا به صورت ساده از گوشت، هويج و برنج تهيه مي‌شود و بدون حبوبات مي‌باشد سپس هر سه روز يك بار يك نوع سبزي مانند جعفري گشنيز، شويد و… به آن اضافه مي‌شود. برای تنوع بخشیدن به محتوای سوپ می‌توان به تدریج از انواع سبزی‌ها مانند تره، جعفری، گشنیز، شوید، کرفس، کدو خورشتی، کدو حلوایی و لوبیا سبز استفاده کرد.
    به سوپ نباید نمک و یا شکر اضافه نمود.
    سوپ را باید پس از پخته شدن نرم و له کرده و به شیرخوار داد و هیچ غذایی را نباید صاف کرد زیرا آب سوپ ارزش غذایی کمتری دارد. همچنین محتوای سوپ را باید با پشت قاشق له کرده و هرگز از مخلوط کن استفاده نشود.

    برای تهیه سوپ، از روش زیر می‌توان استفاده کرد:
    مواد لازم
    گوشت بدون چربي معمولاً به اندازه يك تخم‌مرغ متوسط
    برنج 1 قاشق چايخوري
    هويج متوسط يك سوم عدد

    روش تهيه
    گوشت را همراه با آب ، نيم پز كنيد و بعد از اينكه تا حدي پخته شد برنج و هويج به آن اضافه مي‌شود. پس از پختن كامل، بايد همه مواد سوپ را مخلوط و نرم كرد تا قوام آن به غلظت فرني برسد.

    1- گوشت مرغ، هويج، برنج، جعفري و سيب‌زميني
    2- گوشت گوسفند، لوبيا سبز، برنج، گشنيز و گوجه فرنگي
    3- گوشت گوساله، كدو حلوايي، جعفري، سيب‌زميني و گوجه فرنگي
    سيب‌زميني را بايد بعد از شستن كامل پخت، پوست آن را جدا كرد و سيب‌زميني پخته شده را به محتويات سوپ اضافه نمود. معمولا يك چهارم سيب‌زميني براي هر وعده سوپ و يك سيب‌زميني متوسط براي سوپ تمام روز كافي است. بعد از پوست كندن سيب‌زميني اگر بخشي از آن سبز رنگ بود بايد آن را جدا كرد و دور انداخت و بقيه سيب‌زميني را كه سالم و زرد رنگ است به سوپ كودك اضافه نمود.
    يك تكه كوچك از كدو حلوايي (به اندازه يك قوطي كبريت) براي سوپ تمام روزكفايت مي‌كند.
    استفاده از گوجه فرنگي در سوپ به فاصله سه روز از اضافه كردن يك نوع سبزي اشكالي ندارد.
    بعد از سوپ ظهر و شب مي‌توان يك قاشق چايخوري ماست هم به كودك داد و مقدار آن را به تدريج و برحسب تمايل او اضافه نمود.
    اضافه كردن كمي پياز رنده شده و خرد شده به سوپ براي رفع بوي مرغ يا گوشت اشكالي ندارد. همچنين افزودن چند قطره آب ليمو ترش تازه يا آب نارنج تازه به سوپ و غذاي كودك هم آن را خوش طعم مي‌كند و هم جذب آهن را افزايش مي‌دهد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.