تخمدان پلی کسیستیک و هورمون مردانه

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #69590
    lovelorn
    مشارکت کننده

    موی زائد یا هیرسوتیسم چیست؟

    موی زائد یا هیرسوتیسم شرایطی است که موهای خیلی زیادی روی صورت یا بدن خانم ها رشد می کند.

    علایم خانم هایی که موی زائد دارند چیست؟

    این خانم ها موهای تیره و ضخیم روی صورت، قفسه سینه، شکم و پشت دارند. این نوع موها متفاوت از موهای ظریفی است که روی چانه، بالای لب، سینه ها، شکم و پوست کل بدن خانم ها رشد می کند. این خانم ها ممکن است دارای علایم دیگری مانند آکنه یا جوش صورت، دوره های قاعدگی نامنظم، صدای ضخیم، افزایش توده عضلانی و کاهش اندازه سینه ها نیز باشند.

    علت رشد موی زائد چیست؟

    رشد موی زائد می تواند به علت افزایش سطح هورمون های مردانه باشد. در این جا چند مورد از علت های افزایش هورمون مردانه در خانم ها را ذکر می کنیم:

    1) سندرم تخمدان پلی کیستیک: این بیماری در اثر عدم تعادل هورمون ها در خانم ها ایجاد می شود و باعث ایجاد کیست در تخمدان می شود.

    2) سندرم کوشینگ: شرایطی است که به علت افزایش هورمون کورتیزول برای مدت طولانی ایجاد می شود.

    3) وجود توده در تخمدان یا غده فوق کلیه.

    همچنین، رشد موهای زائد به علت افزایش حساسیت ریشه مو به هورمون های مردانه نیز ایجاد می شود.

    مصرف برخی از داروها نیز باعث رشد موی زائد می شود. این داروها شامل هورمون ها، استروئیدهای آنابولیک و دارویی به نام دانازول که برای درمان اندومتریوز به خانم ها داده می شود، هستند.

    همچنین، رشد موی زائد می تواند ارثی باشد و در اعضای خانواده دیده شود.

    پزشک برای تشخیص علت رشد موی زائد آزمایشاتی درخواست می کند.

    در چه صورت باید به پزشک مراجعه کرد؟

    در صورتی که موهای صورت یا بدنتان سریعا افزایش یافت، اگر دوره قاعدگی نامنظم شد و یا صدایتان ضخیم شد به پزشک مراجعه کنید.

    برای کاهش موی های زائد چه کارهایی باید انجام داد؟

    در صورت داشتن اضافه وزن، وزن خود را کم کنید. کاهش وزن باعث کاهش هورمون های افزاینده موی زائد می شود. بقیه کارها برای کاهش موهای زائد به این شرح است:

    1) اصلاح، سریع ترین روش برای حذف موهای زائد است. اما، پس از اصلاح اثر موها روی پوست می ماند و اصلاح مداوم باعث افزایش حساسیت و تحریک پذیری پوست می شود. در صورت ملتهب و تحریک پذیر شدن پوست، مقدار کمی کرم هیدروکورتیزون ۱% روی پوست بمالید.

    2) کرم های مو بر: در این روش اثر مو روی پوست نمی ماند ولی کرم مو بر ممکن باعث افزایش تحریک پذیری و حساس شدن پوست شود. برای اینکه مطمئن شوید که پوستتان به کرم مو بر حساسیت ندارد، ابتدا مقداری از آن را روی ساعد دست بمالید، در صورتی که واکنش حساسیتی رخ نداد و مشکلی نداشتید می توانید آن کرم را استفاده کنید.

    3) مواد رنگ بر: این روش نیز مناسب است اما ممکن است باعث التهاب و تحریک پذیری پوست شود.

    4) کندن موها با موم: این روش خصوصا در مواردی که موهای زائد در قسمتی از پوست تجمع دارد مناسب است. اما در این روش نیز ممکن است پوست ملتهب شود.

    5) الکترولیز: با این روش موهای زائد به طور دائمی از بین می روند. در این روش، جریان الکتریکی ضعیفی به وسیله یک سوزن به داخل ریشه مو برقرار می شود. الکترولیز هزینه بر و وقت گیر است. در هنگام الکترولیز مطمئن شوید که الکترولیز توسط فردی ماهر و با تجربه انجام می شود.

    6) لیزر: با این روش به وسیله نور لیزر ریشه مو تخریب می شود. با لیزر جلوی رشد مجدد موها نیز گرفته می شود. ممکن است نیاز باشد چندین جلسه برای چند هفته موهای زائد را لیزر کنید و ممکن است که نتیجه دائمی نباشد. لیزر نیز هزینه بر و وقت گیر است و باید توسط شخصی ماهر انجام شود. ممکن است لیزر عوارض جانبی مانند قرمزی، ایجاد جوشگاه یا اثر لیزر، تیرگی یا روشن شدن پوست به همراه داشته باشد.

    آیا داروهایی برای درمان وجود دارد؟

    داروهای مختلفی برای درمان وجود دارد. ممکن است پزشک داروی ضد هورمون مردانه تجویز کند. شایع ترین داوهای ضد هورمون مردانه اسپیرونولاکتون و فیناستراید است. برای اثر گذاری باید این داروها را حداقل ٣ الی ۶ ماه مصرف کنید. این داوها می توانند رشد موهای زائد جدید را کاهش دهند ولی روی موهایی که رشد کرده چندان اثر ندارند. مصرف این داروها می تواند باعث ایجاد نقص هایی در جنین شود. بنابراین برای پیشگیری از باداری در طی مصرف این داروها، باید از روش های موثر پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

    ممکن است پزشک برای کاهش سطح هورمون های مردانه، قرص ضد بارداری تجویز کند. این روش خصوصا برای خانم هایی که در آینده نزدیک قصد بچه دار شدن ندارند مفید است. قرص ضد بارداری می تواند در ترکیب با داروهای ضد هورمون مردانه تجویز شود.

    همچنین دارویی وجود دارد که به طور اختصاصی باعث کاهش رشد موهای صورت می شود. نام این دارو کرم افلورنیتین eflornithine است که باید روی پوست صورت بمالید. این کرم پس از ۴ الی ۸ هفته استعمال، اثر می کند. عوارض جانبی این کرم افزایش تحریک پذیری پوست، قرمزی و احساس سوزش است.

    #96500
    madjd
    مدیرکل

    این لینک رو هم ببینید
    https://novindiet.com/Clinic.aspx?clinic=62

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.