تا۲ ساعت بعد از غذا شير ننوشيد!

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #82758
    s.shahemi
    مشارکت کننده

    کمبود کلسيم و ويتامين D در ايراني‌ها بسيار شايع است بنابراين نه‌تنها حذف ماست و دوغ از وعده‌هاي اصلي غذايي توصيه نمي‌شود بلکه بهتر است تمام افراد همراه وعده ناهار و شام يک پياله ماست و يکي دو ليوان دوغ کم‌نمک هم مصرف کنند. درست است كه کلسيم موجود در لبنيات باعث ايجاد اختلال در جذب آهن و روي موجود در ساير مواد غذايي مي‌شود اما ميزان کلسيم موجود در ماست و دوغ به اندازه‌اي نيست که اختلال چشمگيري در جذب آهن غذا ايجاد کند.
    اگر خانوارهاي ايراني، ماست و دوغ را از کنار وعده‌هاي غذايي‌ خود حذف کنند، جاي ديگري براي مصرف آنها در نظر نمي‌گيرند و با کاهش دريافت کلسيم و ويتامين D و عوارض فراوان ناشي از کمبود آنها مانند پوکي استخوان و پوسيدگي دندان‌ها مواجه مي‌شوند. افرادي که مي‌خواهند جذب آهن در بدنشان دچار اختلال نشود، بايد تا حدود 2 ساعت بعد از صرف غذاهاي اصلي، شير ننوشند.
    بهتر است بدانيد که ميزان کلسيم موجود در يک ليوان شير، حدود 250 تا 300 ميلي‌گرم است، در حالي که يک ليوان دوغ يا يک پياله ماست، زير 100 ميلي‌گرم کلسيم دارند. زماني بحث ايجاد اختلال در جذب آهن در اثر مصرف خوراکي‌هاي حاوي کلسيم را مطرح مي‌کنيم که نسبت بالايي از کلسيم به همراه آهن وارد بدن شود که اين مساله در مورد ماست و دوغ چندان قابل‌توجه نيست. از طرف ديگر، اسيد لاکتيک موجود در ماست باعث مي‌شود تداخل کلسيم آن با جذب آهن، به اندازه تداخل کلسيم شير با آهن موجود در ساير موادغذايي نباشد.
    با وجود اين، به‌هيچ‌وجه در مصرف ماست و دوغ همراه غذاهاي اصلي افراط نکنيد زيرا مصرف بيش از يک پياله ماست يا بيش از 2 ليوان دوغ با غذا، مشکلاتي را در جذب آهن غذا ايجاد مي‌کند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.