تاثیرات منفی نخوردن صبحانه در فصل امتحانات

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #114301
    radan
    مشارکت کننده

    تاثیرات منفی نخوردن صبحانه

    نخوردن صبحانه اثر منفی بر یادگیری دارد و در شرایط ناشتایی کوتاه مدت، مکانسیم هموستاتیک، گلوکز خون را در سطحی ثابت نگه می دارد تا بر عملکرد طبیعی مغز لطمه وارد نشود. اگر مدت زمان ناشتایی طولانی تر باشد، نگهداری قند خون در سطحی که مغز قادر به فعالیت طبیعی خود است دشوارتر و یادگیری و تمرکز حواس مختل می شود. نقش افزایش قند خون در تقویت حافظه به اثبات رسیده است و بنابراین کودکانی که از خوردن صبحانه امتناع می ورزند در انجام تکالیف ریاضی کارایی کمتری دارند و قدرت خلاقیت و ابتکار آن ها کاهش می یابد.

    برای آن که کودکان در سنین مدرسه اشتهای کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند باید شام را در ساعت های ابتدای شب صرف کنند و تا حد امکان در ساعت معینی از شب بخوابند تا صبح ها بتوانند زودتر بیدار شوند و وقت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند. اگر والدین صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و هر روز دور سفره صبحانه بنشینند، کودکان بیشتر به خوردن صبحانه تشویق می شوند. والدین باید سحرخیزی، ورزش صبحگاهی و خوردن صبحانه در محیط گرم خانواده را به کودکان خود بیاموزند و غذاهایی مانند فرنی، شیربرنج، حلیم و عدسی که اغلب مورد علاقه کودکان دراین سنین و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است، در وعده صبحانه مصرف کنند. نان و پنیر و گردو، تخم مرغ، کره و مربا، کره و خرما همراه با نان و یک لیوان شیر، یک صبحانه سالم و مغذی برای کودکان سنین مدرسه به شمار می رود.

    دانش آموزانی که اضطراب و استرس زیادی دارند و میلی به خوردن صبحانه ندارند بهتر است مقداری گردو و کشمش، نعناع و ریحان، موز، سیب و کاهو مصرف کنند تا اضطرابشان کاهش یابد. همچنین حلوا ارده، حاوی پروتئین، ویتامین های B، D و E، لستین و اسیدهای چرب غیر اشباع است و هر گرم آن 30 درصد چربی دارد. تخم مرغ نیز یکی از مواد غذایی مفید برای صبحانه است که دارای هضم آسان و دسترسی فراوان است.

    یک عدد تخم مرغ حدود 70 کالری انرژی و 7 گرم پروتئین دارد و می تواند جایگزین 30 گرم گوشت و یا دو سوم لیوان شیر شود.تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین های گروه B، E، D، A و K است و موجب حفظ سلامتی دستگاه عصبی، استحکام دندان ها و استخوان ها می شود و به خون سازی کمک می کند.مادران باید از مصرف تخم مرغ خام به علت احتمال وجود آلودگی میکروبی و اختلال در جذب ویتامین خودداری کنند و برای حفظ ارزش غذایی آن هنگام تهیه نیمرو در ماهی تابه را ببندند.

    منبع : ماهنامه دانستنی ها

    #114417
    x
    مشارکت کننده

    وقتی بچه ها اصلا تمایلی به صبحانه خوردن ندارند باید چیکار کرد؟

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.