تاثير رژيم کتوژنيک در بيماران مبتلا به آلزايمر (AD)

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #71980
    Zohre Azimi
    مشارکت کننده

    بيماري آلزايمر يک بيماري عصبي وابسته به سن است که در ايالات متحده بسيار رايج می باشد و 50درصد افراد سنين 75-84 سال به آن مبتلا هستند .اين بيماري با نقص در حافظه و يادگيري ، اختلال در صحبت کردن ،افسردگي و…. همراه است.
    بيماري آلزايمر با تجمع Senile Plaque شناخته مي شود که اين پلاگها حاوي مقادير زيادي پپتيد بتا آميلوئيد مي باشند و افزايش غلظت بتا آميلوئيد با افزايش خطر ابتلا به بيماري آلزايمر همراه است.
    مطالعات قبلي نشان داده اند که رژيم پر چرب يا پرکلسترول، فاکتور خطر ابتلا به بيماري آلزايمر می باشند، اما مطالعه اي که در سال 2005 در اين زمينه انجام شد نتايجي مخالف مطالعات قبلي را مطرح کرد .
    اين مطالعه روي 16 موش انجام شد . ابتدا به تمام نمونه ها رژيم حاوي کربوهيدرات زياد و چربي کم داده شد .بعد از سه ماه نمونه ها به دوگروه تقسيم شدند. به نيمي از آنها ( 8 نمونه) رژِیم کتوژنيک و در گروه ديگر همان رژيم قبلي را ادامه دادند و به نتايج زير دست يافتند.
    ميزان کاهش وزن در گروهي که رژيم کتوژنيک مصرف کرده بودند، بيشتر از گروهي بود که رژيم پر کربوهيدرات مصرف مي کردند.
    سطح بتا هيدروکسي بوتيرات بعد از هشت روز از آغاز رژيم درماني در گروهي که از رژيم کتوژنيک پیروی می کردند، بالاتر از گروهي بود که رژيم کم چرب مصرف کرده بودند.
    بعد از 43 روز رژيم درماني سطح بتا آميلوئيد در گروهي که رژيم کتوژنيک داشتند کمتر از گروه ديگر برآورد شد.از لحاظ رفتاري و قدرت يادگيري دو گروه تفاوت قابل ملاحظه اي نداشتند.
    نتایج مطالعه حاضر نشان داد که رژيم کتوژنيک که غني از چربي است نه تنها فاکتور خطر براي ابتلا به آلزايمر نمی باشد بلکه مي تواند از طريق کاهش سطح بتا آميلوئيد خطر ابتلا به بيماري آلزايمر را کاهش دهد .
    ايراد مطالعات قبلي، که چربي را فاکتور خطر بيماري آلزايمر مي دانستند، اين بود که اين رژيمها کم کربوهيدرات نبودند (رژيمهاي پر چرب محتواي کربوهيدرات بالايي هم بودند).
    بررسي ها نشان داده اند که بر همکنش بين درشت مغذی های مختلف مي تواند واکنشهاي متابوليکي بدن را تحت تاثير قرار دهد.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.