تأثیر کمبود ویتامین D در بروز سرطان و دیابت

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #92067
    m.jarahzadeh
    مشارکت کننده

    رئیس آزمایشگاه تحقیقات تغذیه با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد مردم ایران کمبود ویتامین D دارند، گفت: کمبود این ویتامین در ابتلا به بیماری‌های سرطان، دیابت، MS و سل تأثیر دارد.

    به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،رضا نیستانی با اشاره به اینکه مفهوم تغذیه سالم با غذای سالم متفاوت است، گفت: هر غذای سالمی، تغذیه سال به‌شمار نمی‌رود و تغذیه در صورتی که متنوع، متناسب و متعادل باشد، سالم محسوب می‌شود.

    وی افزود: رابطه منطقی بین گروه‌های غذایی باید برقرار باشد و اصل تنوع را نیز رعایت کنیم. تناسب غذایی نیز لازم است بر اساس سن، جنس، شرایط فیزیولوژی و پاتولوژی بدن انجام گیرد که در صورت توجه به همه این مسائل می‌توانیم کمبودی از جهت ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها در بدن نداشته باشیم.

    رئیس آزمایشگاه تحقیقات تغذیه گفت: ویتامین D منشأ اصلی آن مواجهه مستقیم پوست با نور آفتاب بوده که زاویه تابش و شدت آن نیز باید مساعد باشد. به طور مثال تابش آفتاب در بهمن‌ماه تهران به صورتی نبوده که سبب ساخت پوستی ویتامین D و جذب آن در بدن شود.

    نیستانی عنوان کرد: آلودگی هوا نیز مانع ساخت ویتامین D، به‌دلیل نبود تابش مساعد نور خورشید می‌شود و مناسبت‌های اجتماعی هم‌چون فعالیت در اداره‌ها که هیچ نور مستقیم خورشیدی به بدن نمی‌رسد، کمبود ویتامین D در بدن را به همراه دارد.
    وی با بیان اینکه مواد غذایی ما به لحاظ تأمین ویتامین D در بدن محدود بوده و به مقدار لازم کفایت نمی‌کند، تأکید کرد: مصرف ماهی چرب هم‌چون سالمون، روغن کبد ماهی و زرده تخم‌مرغ می‌تواند کمبود ویتامین D بدن را جبران کند.

    این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه کمبود ویتامین D، مشکل فراگیر و همگانی در دنیا است، عنوان کرد: مصرف کرم‌های ضدآفتاب نیز مانع از ساخت پوستی ویتامین D می‌شود و هرچه SPF کرم بیش‌تر باشد، جلوگیری از ساخت ویتامین D نیز افزایش می‌یابد.

    نیستانی استفاده از مکمل‌های غذایی، دارویی و غنی‌سازی مواد غذایی را دو راهکار عمده تأمین ویتامین D بدن برشمرد و ابراز کرد: انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و صنایع غذایی حدود 8 ماه است که وارد مبحث غنی‌سازی مواد غذایی شده و در تلاش بوده که فرمولی جهت غنی‌سازی مواد غذایی ارائه دهد.

    وی در رابطه به عوارض کمبود ویتامین D در بدن، گفت: تا 2 دهه پیش کاهش استحکام بافت سخت بدن و مشکلات متابولیکی استخوان هم‌چون نرمی استخوان، از عوارض عمده کمبود این ویتامین در بدن بود، ولی تحقیقات در حال حاضر ثابت کرده که عوارض کمبود این ویتامین در بدن بسیار گسترده است و زمینه‌ساز بیماری‌های مختلفی هم‌چون افسردگی، انواع سرطان، چاقی و MS می‌شود.

    این متخصص تغذیه تصریح کرد: کمبود ویتامین D، همچنین زمینه‌ساز امراض عفونی هم‌چون سل بوده و سالمندانی که با کمبود این ویتامین مواجهند، احتمال زمین‌خوردگی آنها بیش‌تر می‌شود.
    وی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد مردم ایران، دارای کمبود ویتامین D هستند، خاطرنشان کرد: توجه به رفع این کمبود در بدن در کاهش ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.