به راحتی شکم‌‌تان آب می‌شود اگر…

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #72394
    zghasemi
    مشارکت کننده

    یکی از مشکلات چاقی تجمع چربی‌ها در ناحیه شکم است اما گاهی اوقات بدون آن‌که چاق باشید شکمی برجسته دارید. اگر دچار این مشکل هستید این توصیه‌ها را جدی بگیرید.

    حتی اگر دوست ندارید/آب بنوشید
    نوشیدن آب احتمالا آخرین کاری است که دوست دارید وقتی شکم‌تان در حال انفجار است انجام دهید اما مصرف آب به میزان کافی در طول روز باعث کنترل میزان سدیم موجود در سطح بدن شده و دیگر در شکم خود احساس بزرگی و نفخ نخواهید داشت.
    آب باعث تصفیه خون و بهتر کار کردن دستگاه گوارش می‌شود و جلوی نفخ شکم را می‌گیرد. حتی می‌توانید به جای مصرف نوشیدنی‌های مختلف که قندهای مصنوعی نیز دارند از آب استفاده کنید؛ یک نوشیدنی کامل، طبیعی و بی‌ضرر. برای مزه‌دار کردن آب، مقداری آبلیموی تازه می‌تواند پیشنهاد بسیار خوبی باشد. کافی است یک‌بار امتحان کنید و اثرات بسیار خوب آن ‌را در سلامت بدن‌تان ببینید. میوه‌ها و سبزی‌های آبدار هم، منابع خوبی برای تامین آب مورد نیاز بدن و کاهش نفخ‌های شکمی هستند.

    بدون نمک مزه‌دار کنید/نمک، دشمن سلامت
    مواد‌غذایی آماده و فست‌فودها سرشار از نمک و میزان پایین فیبر هستند که هر 2 ایجاد نفخ می‌کنند. هنگام خرید مواد‌غذایی آماده و کنسروها حتما به محتویات آن توجه کنید. اگرچه همیشه متخصصان تغذیه خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها را به ما توصیه می‌کنند اما به یاد داشته باشید مصرف سبزی‌ها با سس فراوان و نمک زیاد نیز باعث بزرگ‌شدن شکم و افزایش نفخ می‌شود.
    هیچ‌وقت میزان نمک موجود در مواد‌غذایی را از طریق مزه کردن آن‌ها اندازه‌گیری نکنید. برای اطلاع از میزان نمک در مواد‌غذایی که خریداری می‌کنید حتما برچسب‌های روی بسته‌بندی‌های آن‌ها را مطالعه کنید. برای مزه‌دار کردن غذاها هم نیازی به نمک فراوان نیست، می‌توانید غذاهای خود را به‌راحتی با مقداری آبلیمو، پودر سیر، پودر نعنا و ریحان، عصاره گشنیز، جعفری یا سایر سبزی‌هایی که با ذائقه شما و سایر اعضای خانواده جور است، طعم‌دار کنید.

    بفرمایید موز- انبه/پتاسیم فراموش نشود!
    بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها منابع خوب پتاسیم هستند اما بعضی از آن‌ها از نظر میزان این ماده معدنی غنی‌تر و کامل‌تر هستند؛ موز، انبه، هندوانه، سیب‌زمینی، اسفناج، گوجه‌فرنگی، مغز بادام، پسته و….آب میوه‌های طبیعی هم منابع خوب پتاسیم و قند طبیعی هستند، خوردن آن‌ها را فراموش نکنید. پتاسیم می‌تواند ورم شکم و نفخ را کمتر کند.

    این نوشیدنی‌ها ممنوع هستند/نوشابه‌های گازدار نخورید
    شیرین‌کننده‌های مصنوعی که جایگزین مواد قندی شده‌اند در موادی که با عنوان مواد بدون قند وارد بازار می‌شوند هم وجود دارند. محصولات بدون قند، کالری کمتری را جذب بدن می‌کنند اما در روده انباشته شده و باکتری‌های بسیاری از آن‌ها تغذیه می‌کنند. نتیجه چه می‌شود؟ افزایش نفخ و احساس بزرگ‌شدن شکم.

    آن‌ها را سر سفره بیاورید/ با لبنیات دوست شوید!
    لبنیات منبع بسیار خوب کلسیم و سایر مواد معدنی است. قند موجود در مواد لبنی هم یک قند طبیعی است اما بدن بعضی افراد آنزیم مورد نیاز برای هضم لاکتوز را به میزان کافی ندارد و این کمبود آنزیم و هضم نشدن لاکتوز بعد از مدت زمان طولانی باعث ایجاد نفخ می‌شود.
    بنابراین اگر خوردن شیر به مقدار زیاد شما را اذیت می‌کند، از مقادیر کم شروع کنید و کم‌کم میزان آن ‌را افزایش دهید. نیازی نیست که از همان ابتدا روزی 3 لیوان شیر بخورید و بدن خود را با مشکل روبه‌رو کنید. اجازه دهید تا بدن‌تان ابتدا به هضم شیر و مواد لبنی به میزان اندک عادت کند سپس میزان آن ‌را افزایش دهید.
    اگر با هضم لاکتوز مشکل دارید می‌توانید از محصولاتی که لاکتوز آن‌ها کم شده استفاده کنید. درصورتی که کلسیم مورد نیاز بدن از مواد لبنی تامین نشود باید آن ‌را از طریق سایر مواد حاوی کلسیم مانند شیر سویا یا آب پرتقال و میوه‌های طبیعی تامین کنید.

    وعده‌های بیشتر، سرعت کمتر/کم بخورید، همیشه بخورید!
    به جای ۳ وعده غذایی کامل از وعده‌های متعدد و کوچک‌تر استفاده کنید؛ این کار باعث می‌شود علاوه بر جلوگیری از نفخ، میزان قندخون و گرسنگی نیز کنترل شود بنابراین به ۵ تا ۶ وعده غذایی کوچک‌تر در روز و مواد مغذی توصیه شده رو بیاورید.
    در ضمن سریع خوردن غذا بدون این‌که خوب آن را بجوید باعث قورت دادن هوا و نفخ معده می‌شود. غذا خوردن باید حداقل ۳۰ دقیقه طول بکشد. توجه داشته باشید هضم غذا از دهان شروع می‌شود و با جویدن بیشتر می‌توانید نفخ معده را کاهش دهید. یک ویژگی دیگر آهسته خوردن، احساس سیری زودتر است. بررسی‌ها و تحقیقات پزشکی نشان داده هرچه کندتر غذا بخورید، مقدار کمتری غذا خواهید خورد چراکه زودتر احساس سیری می‌کنید.

    آرام آرام عادت کنید/سبزی‌ها و انتخاب صحیح آن‌ها!
    در انتخاب سبزی‌ها دقت کنید. ممکن است با خوردن سبزی‌هایی مانند کلم بروکلی و گل کلم، با نفخ مواجه شوید البته این به این معنی نیست که آن‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید بلکه آن‌ها را کم‌کم به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا بدن به این ترکیبات که برای تمام دستگاه‌های بدن مفید هستند عادت کند.

    بدنسازی کنید/دست به کار شوید، چرا نشسته‌اید؟!
    هر چند افراد به طرق مختلف وزن خود را کاهش می‌دهند اما محققان می‌گویند انجام ورزش شکم در طول روز عضلات شکم را تقویت می‌کند. تقویت عضلات شکم به‌شخص، ظاهر لاغرتر با عضلات قوی و حالت بدنی بهتر می‌دهد.

    نفخ معده و بزرگ شدن شکم در بیشتر موارد موضوع خطرناکی را با خود به همراه ندارد اما به‌دنبال حاد شدن این موضوع و روز به روز وخیم‌تر شدن آن، به پزشک خود مراجعه کنید تا راه‌های درمانی موثرتری را به شما پیشنهاد کند.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.