بهترین غذاها برای کاهش مقاومت به انسولین

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #94881
    s.shahemi
    مشارکت کننده

    مقاومت به انسولین، شرایطی است که در آن سلول‌ های بدن پاسخ مناسبی به انسولین نمی ‌دهند و به دنبال آن جذب گلوکز دچار اختلال شده و به طور ثانویه باعث افزایش قند خون می‌ شود.

    به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت، در حالت مقاومت به انسولین مقدار انسولین تولید شده در بدن طبیعی و حتی بیشتر از مقدار طبیعی است اما مشکل در پاسخ سلول ‌ها به انسولین است. مقاومت به انسولین معمولا منجر به بروز دیابت تیپ ۲ می‌ شود ولی فرد می تواند با کاهش وزن، مدیریت رژیم غذایی و داشتن برنامه ورزشی مستمر اقدام به جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 کند.

    چرا کاهش وزن اهمیت دارد؟

    چاق بودن یا اضافه وزن خطر ابتلا به دیابت و عوارض مرتبط با آن را افزایش می دهد. با این حال از دست دادن تنها چند پوند وزن می تواند مخاطرات جدی مرتبط با سلامت را کاهش دهد و به کنترل هرچه بهتر قند خون کمک کند. مطالعات نشان داده است که از دست دادن 7 درصد وزن بدن با کاهش خطر 50 درصدی ابتلا به دیابت در ارتباط است.

    بهترین راه برای از دست دادن وزن ورزش منظم در روز است. اما باید واقع بین بود و در کنار ورزش از یک رژیم غذایی سالم پیروی کرد.

    رژیم غذایی

    برخی از مواد غذایی به از دست دادن وزن و مدیریت هرچه بهتر قند خون کمک موثر می کنند. در اینجا این گزینه های غذایی معرفی شده است:

    سبزیجات: سبزیجات کم کالری و کم کربوهیدرات هستند و یک غذای ایده آل برای تمام مردمی محسوب می شوند که به دنبال مدیریت قند خون هستند. گزینه های سالم برای مدیریت قند خون عبارتند از گوجه فرنگی، اسفناج، سیب زمینی شیرین، خربزه، ذرت و کلم پیچ. در انتخاب نوع کنسرو شده سبزیجات باید نوع کم سدیم آنها را انتخاب کرد.

    میوه ها: میوه هایی که به آرامی قند خون را بالا می برند از قبیل سیب، موز، انگور، آلو و هلو مفید هستند. از نوشیدن بیش از حد آّب میوه باید پرهیز کرد چون به شدت قند خون را افزایش می دهد.

    لبنیات: لبنیات علاوه بر این که کلسیم مورد نیاز برای استخوان ها را فراهم می کند، نوع کم چربی آن و یا بدون چربی، می تواند برای مدیریت قند خون مفید باشد. به یاد داشته باشید که استفاده از شیر یا لبنیات پرچرب خود عاملی برای بدتر شدن مقاومت به انسولین است و آنهم به دلیل وجود چربی های اشباع. اگر عدم تحمل لاکتوز را تجربه می کنید، می توانید از شیر برنج، شیر بادام، شیر سویای غنی شده و … به جای لبنیات استفاده کنید.

    غلات سبوس دار: غنی از ویتامین ها، فیبر و مواد معدنی است و یک رژیم غذایی دیابت پسند محسوب می شود. سعی کنید در انتخاب غلات هنگام خرید، نوع سبوس دار آنها مانند آرد کامل گندم، بلغور ذرت، بلغور جو، برنج قهوه ای و … و یا طیف چاودار را انتخاب کنید.

    آجیل: آجیل، دانه ها و مغزها حاوی چربی های سالم، منیزیوم، پروتئین و فیبر است. آجیل و دانه ها نیز از کربوهیدرات کمی دارند و برای مدیریت قند خون مفید هستند. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آنها برای سلامت قلب مفید است و بخصوص اسیدهای چرب موجود در دانه کتان و گردو. فقط باید آگاه باشید که نوع کم سدیم و کم قند آجیل را انتخاب کنید.

    لوبیا: منبع خوبی از فیبر است که منجر به افزایش آهسته قند خون می شود و این یک مزیت دیگر برای افراد مبتلا به مقاومت به انسولین است.

    ماهی: حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را کاهش می دهد.

    مبتلایان به مقاومت به انسولین باید به یاد داشته باشند که پیش از هر گونه تغییر در رژیم غذایی و یا ورزش برای کاهش وزن، با متخصص تغذیه مشورت کنند تا یک منوی سالم رژیم و ورزش بر حسب نیازهایشان در اختیار آنها قرار گیرد.

    http://www.healthline.com

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.