بهترين شيوه‌هاي استفاده از سبوس برنج

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #87000
    e.amini
    مشارکت کننده

    براي استفاده خوراکي، مي‌توان يک قاشق غذاخوري پودر سبوس را در1/5 ليوان آب دم کرد و پس از صاف کردن کمي‌ صبر و دوباره آن را صاف کرد و هر ‌بار نصف ليوان و حداکثر 2بار در روز از آن استفاده كرد.

    سبوس برنج دو خاصيت درماني دارد؛ اول اينکه فيبر دارد و جزو گروه ملين‌هاي حجم‌دهنده مدفوع است و مي‌توان از آن در درمان يبوست استفاده کرد. دوم، ويتامين Bدارد و براي جلوگيري از ريزش مو مفيد است. براي اين منظور سبوس را مي‌توان هم به صورت خوراکي (خوردن دم‌کرده سبوس) و هم به صورت خارجي (شستشوي موها) استفاده کرد. استفاده دارويي از سبوس برنج تازگي ندارد و از گذشته از پودر سبوس استفاده مي‌شده است.

    سبوس فرآورده برنج است، هنگام آماده سازي برنج براي عرضه در بازار مصرف، پوسته سفت و سخت آن جدا و دور انداخته مي‌شود و پوسته دوم با الک جدا مي‌شود و به‌عنوان منبع غني ويتامين B به کار مي‌رود. البته پوست سفت و سخت اوليه هم فيبر زيادي دارد و از آن به عنوان کود گياهي استفاده مي‌شود. موضوع مهم در مورد استفاده از سبوس برنج، آلوده نبودن آن است. سبوس در عمليات خشک کردن و بوجاري برنج جدا مي‌شود و در محيط نامناسب قرار مي‌گيرد و اگر بدون ضدعفوني شدن، به‌صورت فله و در بسته‌بندي‌هاي غيرمطمئن مصرف شود، مي‌تواند مشکل‌ساز و باعث ورود قارچ و ميکروب به بدن شود. به همين‌ دليل بهتر است سبوس در بسته‌بندي‌هاي بهداشتي، داراي نام و نشان استاندارد و از داروخانه‌ها خريداري شود.

    براي استفاده خوراکي، مي‌توان يک قاشق غذاخوري پودر سبوس را در 5/1 ليوان آب دم کرد و پس از صاف کردن کمي‌ صبر و دوباره آن را صاف کرد و هر ‌بار نصف ليوان و حداکثر 2بار در روز از آن استفاده كرد. دم کرده سبوس بايد در يخچال نگهداري شود و براي بيشتر از 2 روز هم تهيه نشود. اگر پودر سبوس ضدعفوني شده باشد، مي‌توان آن را با شير، ماست و سوپ مخلوط و استفاده کرد. در درمان يبوست نيز استفاده بيشتر از روزانه يک قاشق غذاخوري سبوس توصيه نمي‌شود که اين مقدار براي کودکان 2 تا 12 سال به نصف کاهش پيدا مي‌کند و معادل يک قاشق مرباخوري است. در کودکان زير 2 سال هم استفاده از سبوس برنج توصيه نمي‌شود.

    منبع: سلامت نیوز

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.