بهبود کبد چرب با کاهش وزن

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #69065
    کاربر عادی
    مشارکت کننده

    كبد چرب نوعي بيماري است كه در اثر تجمع بافت چربي در كبد ايجاد مي‌شود. اگرچه به طور معمول چربي در كبد وجود دارد، ولي اگر اين مقدار بيش از 10 درصد بافت كبد را تشكيل دهد، شما به كبد چرب مبتلا هستيد. در كشور ما ايران علت اصلي كبد چرب ناشي از چاقي و بيماري‌هاي متابوليك وابسته مي‌باشد. شيوع بيش از حد چاقي طي دهه اخير باعث شده است كه افراد چاق امروزه با اصطلاح كبد چرب آشنا بوده و از آن نگران باشند.

    اين بيماري معمولا هيچ علامتي ندارد. در صورت ادامه بيماري، التهاب و در نهايت سيروز يا نارسايي كبدي مي‌تواند سرانجام بيماري كبد چرب باشد. معمولا افزايش آنزيم‌هاي كبدي طي يك آزمايش خون، شروع تشخيص كبد چرب مي‌باشد.
    متاسفانه بايد گفت كه هيچ درمان قطعي براي كبد چرب وجود ندارد و بهترين درمان، پيشگيري از ابتلا به آن است. مطالعات تحقيقاتي به اهميت افزايش وزن و بويژه چاقي شكمي‌ در ابتلاي به كبد چرب تاكيد مي‌كند، اما كاهش وزن كمك قابل توجهي به اصلاح آنزيم‌هاي كبدي و بهبود كبد چرب مي‌نمايد.

    درمان‌هاي توصيه شده براي كنترل بيماري كبد چرب غيرالكلي، شامل كاهش وزن در بيماران چاق از طريق ورزش و نيز رژيم غذايي صحيح مي‌باشد.

    1- كاهش وزن و ورزش: اگرچه خيلي از بيماران كبد چرب از افزايش وزن شديد رنج برده و گاه از رسيدن به وزن مطلوب خود نااميد مي‌باشند، ولي نتايج مطالعات قبلي نشان مي‌دهد كه كاهش 10 درصد از وزن بدن در بهبود بيماري كبد چرب موثر مي‌باشد؛ اما نكته قابل توجه آن است كه كاهش وزن غيرمنطقي و سريع علاوه بر آن‌كه اختلالات كبدي را تشديد مي‌كند، مي‌تواند عوارض متعدد گوارشي را به همراه داشته باشد. به همين دليل كاهش وزن و رژيم غذايي در بيماران كبد چرب حتما بايستي زير نظر متخصصان تغذيه انجام پذيرد و از رژيم‌هاي معجزه‌آسا و تبليغاتي بايد حذر كرد. بهره‌گيري از پياده روي منظم حداقل 30 دقيقه در روز نيز در بهبود عملكرد كبدي موثر خواهد بود.

    2- رژيم خود را بهبود دهيد: يك رژيم ايده‌آل براي بيماران كبد چرب شامل كالري كم، محتواي چربي اشباع كم و محتواي فيبر بالا مي‌باشد. توصيه اساسي آن است كه حداكثر چربي دريافتي شما از 30 درصد انرژي روزانه‌تان بيشتر نباشد.

    مطالعات اخير نشان مي‌دهد كه غذاهايي با نمايه گليسمي بالا، علاوه بر افزايش سطح قند خون، در ايجاد كبد چرب نيز نقش دارند. غذاهاي با نمايه گليسمي بالا به آن گروه از مواد غذايي كه قندشان سريع جذب و وارد سيستم كبدي مي‌شود، اطلاق مي‌كنند. (مانند: برنج سفيد، نان سفيد و خوراكي‌هاي حاوي قند فراوان). به همين دليل توصيه مي‌شود، از انواع غذاهاي غني از كربوهيدرات ساده اجتناب نماييد؛ در نقطه مقابل استفاده از كربوهيدرات‌هاي پيچيده و موادغذايي حاوي فيبر فراوان مانند سبزي‌ها و اكثر ميوه‌ها در كنترل وزن و نيز بهبود بيماري كبد چرب مفيد است.

    #97068
    roya50
    مشارکت کننده

    استفاده کردیم ممنون از مطالبتون
    پاینده باشید

در حال نمایش 2 نوشته (از کل 2)
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.